• Ingetnamnfårsynas

Upplevde du din förlossning positiv eller negativ?

Jag hjälper en vän göra ett projektarbete, där hon utför en studie och vill ha svar på några frågor. Vore väldigt snällt om ni kunde ta er tid och besvara frågorna, det tar inte mer än 1 minut.. =) Om ni har fler barn, gäller enkäten er första förlossning och åldern hur gamla ni var vid tillfället.

Ålder:    18-25 år
                    25-35 år
                    35-45 år

Upplevde du din förlossning positiv? Om ja, vilken av följande faktorer tror du påverkade din uppfattning mest?

1. Personal
    2. Miljön
    3. Anhörigs närvaro
    4. Smärtlindring

Upplevde du din förlossning negativ? Om ja, vilken av följande faktorer tror du påverkade din uppfattning mest?

1. Personal
    2. Miljön
    3. Anhörigs närvaro
    4. Brist på smärtlindring

Övriga kommentarer? :

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 18:02
    Det ska finnas ett alternativ 5 på frågan om ni upplevde den negativ också!
    5. Komplikationer

• Svar på tråden Upplevde du din förlossning positiv eller negativ?
  • 071001
                    25-35 år * 35 år
                    35-45 år

Upplevde du din förlossning positiv? Om ja, vilken av följande faktorer tror du påverkade din uppfattning mest? Ja, som en postivi erfarenhet. Tyckte att personalen var jättebra och visst hjälpte det säkert till. Allt gick så bra som jag hade tänkt mig, inga komplikationer.

1. Personal
    2. Miljön
    3. Anhörigs närvaro
    4. Smärtlindring

Upplevde du din förlossning negativ? Om ja, vilken av följande faktorer tror du påverkade din uppfattning mest?

1. Personal
    2. Miljön
    3. Anhörigs närvaro
    4. Brist på smärtlindring
  • Joje

Ålder: 25-35 år

Jag upplevde min förlossning som positiv. Jag hade ett otroligt stöd i min make och dessutom blev jag omhändertagen av lyhörd och proffsig personal!!

Liam 070417 & Linn 080712
  • Mullet

Ålder 25-35 år.
    Upplevde den negativt. Alternativ 4 och delvis 1.

• Puchahontas
    Ålder:   25-35 år

Positiv, i ordning, med anledning:
    1) Personalen
    - "Min" förlossningssköterska passade mig som handen i handsken. Gjorde mig trygg, hjälpte mig att få förlossningen att flyta på. Hjälpte mig att fatta positiva beslut. 

2) Anhörig - Utan min man hade jag inte varit så trygg/lugn.
    3) Smärtlindring - Hade en förlossning som flöt på utan större problem. Upplevde inte smärtan som fruktansvärd, klarade mig på lustgas.
    4) Miljön - ointressant.

• Trulis78

Ålder: 25-35 år

Upplevde min förlossning som positiv och tycker att det till stor del berodde på ,omtänktsam, trygg och duktig personal.

• Ingetnamnfårsynas

Tack så mycket för era svar! Hoppas att fler tar sig tid att svara =) Målet är ca 30 tillfrågade kvinnor per åldersgrupp.

• Rudies

Upplevde du din förlossning positiv? Om ja, vilken av följande faktorer tror du påverkade din uppfattning mest?

1. Personal
    2. Miljön
    3. Anhörigs närvaro
    4. Smärtlindring

Övriga kommentarer? :  Ja jag upplevde den väldigt positiv, men inte pga någon av dessa anledningar, i så fall en kombination av alla. Vid min första uppstod komplikationer så som låga hjärtljud och han fick snabbt förlösas med sugklocka, min andra var en igångsättning på grund av för lite fostervatten- ändå upplevdes de båda väldigt positivt från min sida. 
  • Ingetnamnfårsynas
    Rudies skrev 2010-11-08 18:08:42 följande:

1. Personal
    2. Miljön
    3. Anhörigs närvaro
    4. Smärtlindring

Övriga kommentarer? :  Ja jag upplevde den väldigt positiv, men inte pga någon av dessa anledningar, i så fall en kombination av alla. Vid min första uppstod komplikationer så som låga hjärtljud och han fick snabbt förlösas med sugklocka, min andra var en igångsättning på grund av för lite fostervatten- ändå upplevdes de båda väldigt positivt från min sida. 
    tack! Fler som vill svara??
  • HonSomVet

Ålder:   25-35 år

1. Personal - Hann med fyra arbetspass, men majoriteten av dem var underbara.
    2. Miljön - var rätt ointressant för mig.
    3. Anhörigs närvaro - Min dotters pappa var ett enormt stöd och en trygghet.
    4. Smärtlindring - Epiduralen och lustgasen var som att komma till himmelriket!

• Lilla JJ

Jag var 32 år.

Det som jag tror påverkade min förlossning mest till att det blev en så positiv upplevelse är personalen.
    Jag jobbar som barnmorska själv så det var ju mina arbetskamrater som förlöste mig. Trodde inte att personalens arbete kunde betyda så mycket som det gjorde för mig.

Mammas lille kille kom 100803
Svar på tråden Upplevde du din förlossning positiv eller negativ?