• Anonym (städsugen)

Kastar ni gamla kläder/saker?

Som rubriken lyder, kastar ni urvuxna kläder som ni vet att bonusarna inte kommer använda/vill ha? Det svämmar över här hemma av vantar, mössor, skor mm. Min sambo slänger inget och jag blir trött på att inte få rensat. Funderar på att lägga allt i en kasse i källaren och slänga den om något år. Är det elakt?

Min sambo är en samlare så han sparar det mesta *suck*.

Bonusarna har även gett bort gamla leksaker till vårt gemesamma barn. Kan jag även kasta dessa? Hon leker inte med grejerna längre.

Hade det varit mina barn allihop hade jag ju rensat  i röran Skrattande

• Svar på tråden Kastar ni gamla kläder/saker?
  • konkelbär

Min sambo är också samlare och jag gör helt enkelt så att jag plockar ihop allt det som inte används, ställer det någonstans och säger åt honom att gå igenom det när han får tid. Någonstans är oftast lika med källaren. Jag har två bonusar och ett "eget".

• Anonym (Evil)

Kan du inte engagera barnen i rensningen? säga det att ni får varsinn sopsäck och så hjälps vi åt med att släga saker vi inte använder, är de motvilliga kanske du kan skänka bort sakerna till behövande barn och berätta för barnen att ni gör en insats för andra barn som inte har kläder och leksaker.

• Anonym (städsugen)
    Anonym (Evil) skrev 2010-11-08 13:48:50 följande:
    Kan du inte engagera barnen i rensningen? säga det att ni får varsinn sopsäck och så hjälps vi åt med att släga saker vi inte använder, är de motvilliga kanske du kan skänka bort sakerna till behövande barn och berätta för barnen att ni gör en insats för andra barn som inte har kläder och leksaker.
    Nja. Jag har frågat ett par gånger, men får till svar att  "jag ska fråga mamma". Så det är ingen lösning.

Tror mer på källarlösningen :)
  • Pickeli

Jag kastar aldrig några kläder som kan värma andra. Inte heller leksaker eller prylar som kan glädja andra. Jag skänker allting till röda korset eller dyl.

Ordna loppis och sälj sakerna och ge pengarna till barnen så de får göra vad de vill med, det tycker nog maken din är en bra ide!

Sätt upp ett gemensamt mål, en resa eller någon aktivitet och använd pengarna till detta. (även om det bara är symboliskt)

Google it!
  • Anonym

Här vet jag kompisar som har större barn (själv har jag en 2åring) och de märker upp kläder o leksaker tillsamamsn och lämnar till klädbytardagar och så får barnen pengarna som de får in och så får de köpa vad de vill för dem.

Men det är svårt när man är styvförälder. Min styvmamma slängde ALLT efter mig och mina syskon, och då mena r jag ALLT... fotografier från barndom, kläder, första nallen ja ALLT!!! Vissa saker vill man ju spara till egna barn men jag ahr inget. Men ajg tar för givet att det inte är så du menar utan mer "vardagsröj". Prata med barnens papap och ge förslag på att ni gör det tillsammans. Alt att ni lämnar till insamling såa tt andra får glädje av kläderna.

• Finskafrun

Blir också smått tokig på allt som dräller omkring. Brukar allt som oftast få "röjryck" varför spara på saker som man vuxit ut/ej leker med eller som man vet att man aldrig kommmer använda.

På vår sopstation i min kommun så finns det en container för "återbruk" detta plockas upp av pingstkyrkan som har det till försäljning. Känns gott i mitt hjärta att man vet att det hjälper andra. OBS! lämnar ju bara hela och rena saker..trasiga saker slängs i återvinning.

Har även gjort  varianten att jag lämnat leksaker till t ex  dagis/fritids...de brukar också uppskattas väldigt mycket!

Har din sambo koll på allt som sparas?? annars får man väl se lite frånvarande ut när han frågar...typ "näää den har jag inte sett, undrar vart den tagit vägen... konstigt??" hehehe...

• Anonym (Evil)
    Anonym (städsugen) skrev 2010-11-08 13:51:05 följande:
    Nja. Jag har frågat ett par gånger, men får till svar att  "jag ska fråga mamma". Så det är ingen lösning.

Tror mer på källarlösningen :)
    Men mamma bor inte hos er va?

då är alternativet städad upp och släng/skänk saker som inte används, involvera pappan och kräv en rensning. saker som du vill göra av med och barnen vill behålla kan de ta med hem till mamman eller packa ner i källaren.
  • Anonym (städsugen)

Självklart menar jag inte att kasta något som de håller kärt. Men exempel är mössor, vantar, strumpor och leksaker (som han gett bort till vårt gemensamma), eller skor som en femtonåring och trettonåring vuxit ur.

Jag tycker också det är synd att kasta, utan brukar också ge till myrorna tex, men då blir det ju mer definitivt att jag har gjort mig av med grejerna.

Anonym (Evil) skrev 2010-11-08 14:02:03 följande:
    Men mamma bor inte hos er va?

då är alternativet städad upp och släng/skänk saker som inte används, involvera pappan och kräv en rensning. saker som du vill göra av med och barnen vill behålla kan de ta med hem till mamman eller packa ner i källaren.
    Haha neeej, tack och lov för det :)
  • Heureka

Lägg ut sakerna på ex tradera eller sälj på loppis. Barnsaker säljer som smör, och gör något roligt tillsammans med barnen för pengarna

Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
  • FrökenKanSjälv
    Anonym (städsugen) skrev 2010-11-08 14:27:48 följande:
    Självklart menar jag inte att kasta något som de håller kärt. Men exempel är mössor, vantar, strumpor och leksaker (som han gett bort till vårt gemensamma), eller skor som en femtonåring och trettonåring vuxit ur.

Jag tycker också det är synd att kasta, utan brukar också ge till myrorna tex, men då blir det ju mer definitivt att jag har gjort mig av med grejerna.Haha neeej, tack och lov för det :)
    Lägg allting i sopsäckar och sedan ber du sambon köra över det till mamman. Du får ut det ur huset och ingen kan bli arg på dig för att du har slängt någon annans saker.
  • Anonym (Evil)
    FrökenKanSjälv skrev 2010-11-08 19:11:30 följande:
    Lägg allting i sopsäckar och sedan ber du sambon köra över det till mamman. Du får ut det ur huset och ingen kan bli arg på dig för att du har slängt någon annans saker.
    Hehe.. tycker det är den absolut bästa lösningen på saker som ungarna inte vill slänga utan ska fråga vad mamma säger.
  • iti

Myrorna tar tacksamt emot allt som blir över.

Jag brukar fråga barnen först vad de vill spara.  
    Sen våra kompisar.  

Efter det tar jag allt till Myrorna- det som går att använda igen...

Men jag har uträttat även NOSTALGILÅDOR till alla våra barn (bonus o egna) vilket innebär att jag sparar vissa betydelsefulla saker som - ngra enstaka teckningar, deras första skor eller kläder de kom hem från BB, betydelsefulla leksaker o ngn tröja, dagböcker, foton, ngra presenter från farmor, doppresenter mm. 
    Alltså saker som jag tror är betydelsefulla för dem och gör vår gemensamma historia levande igen.

Tanken är väl att de ska få sina lådor när de flyttar hemmifrån  eller skaffar egna barn.

Svar på tråden Kastar ni gamla kläder/saker?