• naturtjejen

Första gången att åka utomlands! HJÄLP?!

Hej

Jag och min sambo har snackat om att åka på utlands semester ihop. Ingen av oss har varit utomlands innan eller flugit.  
    Så nu behöver vi hjälp hur går man till väga?
    Vi vill hitta något som är billigt. Så tänkte därför att boka en sista minuten resa! Vi har fått tips att åka till Turkiet pga att bär ska vara billigt att leva och liknande. 
    Mina frågor är!?

Vilken hemsida är billigast att boka på?
    Är det något speciellt man ska tänka på innan?
    Är Turkiet ett bra resemål för de som inte varit på solsemester innan?
    Hur mycket ska man ha med sig i reskassa?
    Jag tar jätte gärna emot tips från er och era resemål. Vi vill att detta ska vara en resa att minas. Men ändå inte att den ska minas som ett stort hål i plånboken Om ni förstår vad jag menar! 

Alla tips och idéer beaktas !!!

resor, hjälp, sista minuten, turkiet, sol, bad,
  • Svar på tråden Första gången att åka utomlands! HJÄLP?!
  • mosterYster

Tips nr 1: kolla så att klimatet är bra den period ni ska resa. Just nu är det inte jättevarmt i Turkiet. Egypten däremot, är riktigt varmt och där är  fortfarande varmt i vattnet. Och kostar inte så mycket.

Tips nr 2: trestjärnigt hotell är inte trestjärnigt enligt svensk standard. Boka minst fyrstjärnigt. Och välj all inclusive om ni vill ha en enkel semester, då slipper ni oförutsedda utgifter. Jag var anti all inclusive innan, men efter några semestrar på all inclusive-resorter har jag börjat uppskatta att slippa bära runt på kontanter hela tiden.

• naturtjejen

Är inte Egypten dyrt att leva i! Man vill ju kunna handla lite och pröva olika saker mens man är där. Och speciellt att kunna dricka massa spännande drinkar och övrigt.

Så du menar att det är för varmt i Turkiet nu då?

Hur kollar man vilka perioder som är bäst beroende på resemål!? 

• mosterYster
    naturtjejen skrev 2010-11-08 14:26:00 följande:
    Är inte Egypten dyrt att leva i! Man vill ju kunna handla lite och pröva olika saker mens man är där. Och speciellt att kunna dricka massa spännande drinkar och övrigt.

Så du menar att det är för varmt i Turkiet nu då?

Hur kollar man vilka perioder som är bäst beroende på resemål!? 
    Egypten är billigt. Billigare än Turkiet tror jag (inte säker dock). Har ni tänkt bo all inclusive spelar det dock ingen roll.

Turkiet är INTE så varmt längre, det är för sent på säsongen.

Du kan kolla klimatsvängningarna över året om du går in på tex www.travelmarket.se/Turkiet/TR/klimat-vaeder.htm. Där kan du söka på olika länder. Jag sökte på Turkiet, så länken går till klimattabeller över olika turkiska städer.
  • Kodia

Nu är det ju vinter på hela norra halvklotet. Ju längre söderut man kommer, desto mildare är vintrarna. I Turkiet, Grekland, Spanien osv är det varmare än i Sverige, men inget badväder! (kanske som Sverige i april?)

Om ni åker till Kanarieöarna eller Egypten är det ännu varmare (trots att det är deras vinter), ungefär som svensk sommar.

Om ni vill ha riktigt varmt väder så här års får ni tex. åka längre ner i Afrika eller till Thailand, men då blir resan mycket dyrare.

Jag tycker att du skall titta på de olika reseföretagens hemsidor, och kolla lite på resor till Egypten eller Kanarieöarna. Om ni känner er osäkra på att resa kan alla inclusive vara ett bra alternativ i Egypten. På Kanarieöarna är det lättare/säkrare/mer likt Sverige. (och dyrare)

• mosterYster
    Kodia skrev 2010-11-08 19:40:58 följande:

Nu är det ju vinter på hela norra halvklotet. Ju längre söderut man kommer, desto mildare är vintrarna. I Turkiet, Grekland, Spanien osv är det varmare än i Sverige, men inget badväder! (kanske som Sverige i april?)

Om ni åker till Kanarieöarna eller Egypten är det ännu varmare (trots att det är deras vinter), ungefär som svensk sommar.

Om ni vill ha riktigt varmt väder så här års får ni tex. åka längre ner i Afrika eller till Thailand, men då blir resan mycket dyrare.

Jag tycker att du skall titta på de olika reseföretagens hemsidor, och kolla lite på resor till Egypten eller Kanarieöarna. Om ni känner er osäkra på att resa kan alla inclusive vara ett bra alternativ i Egypten. På Kanarieöarna är det lättare/säkrare/mer likt Sverige. (och dyrare)

Precis!
  • mia maria

När ska ni åka?
    Ska ni åka till sommaren så funkar det ju med vilket utav charterställena som helst; Grekland, Cypern, Mallorca osv!
    Dock är jag själv en Turkietfantast, o rekommenderar därmed Turkiet! Om ni reser i sommar, som sagt!
    Om ni ska resa nu i vinter så är väl Kanarieöarna eller Egypten att föredra, såvida ni inte vill resa ännu längre iväg?

Det är omöjligt att säga vilket resebolag som är billigast, för samtliga bolag har ju diverse olika rabatter o kampanjer av olika slag - så mitt tips är att leta o jämföra!
    De största bolagen är ju Fritidsresor, Apollo o Ving - o om du tycker att det känns virrigt med att kolla runt på deras hemsidor så skulle jag faktiskt hellre tipsa dig om att gå till en resebyrå o ta deras kataloger o sen kika runt i dem.
    Vings katalog är inte så jättebra längre, men i Apollos o Fritidsresor så kan du läsa lite kort info om resmålen, samt att det står medeltemperatur för hela året för de olika resmålen.
    Detta går även att se på deras hemsidor på nätet såklart!

Men om ni vill ha mer hjälp med tips på resmål osv så tycker jag att ni ska ringa till eller gå in på en resebyrå o be dem om hjälp!

• Punkster

Om ni inte vill åka charter så kolla på www.expedia.se eller nån liknande hemsida. Har bokat flera resor genom dom och jag är supernöjd! Lätt, smidigt och framför allt billigt.

Mitt tips är att åka till ett väl etablerat turist-ställe om det är första gången ni ska åka utomlands. Då vet ni att det finns viss grundläggande service på plats, t.ex. transit mellan flygplats och hotell. Folk pratar engelska, i bland också svenska om man har tur. Man kanske inte får en så "genuin" upplevelse, men det är ett smidigt sätt att semestra på.

Tips på resmål: Mallorca. Inte så lång flygresa, alla bolag reser dit, liten smidig ö som är lätt att ta sig runt på, ALL tänkbar service finns på plats, många hotell att välja på osv.

Om ni ska till Turkiet så rekommenderar jag Alanya, Antalya och framför allt Side.

• SVejsan

Kom hem från Side i turkiet i söndags natt.

Det var varmt, sol- och shorts-väder mellan 10 och 16.00 dvs när solen var framme, ca 25 grader - temperaturen i pool och hav var badbart enbart för de som inte har några svårigheter att slänga sig i vid svenska ute-bad temperaturer. Lågsäsong hade dock infunnit sig = restauranger och hotell stängt ner, och fler inom kort. Även klädaffärer avsedda för turister stängde ner.
    Bodde på Vings Sungarden Side Resort. Ok hotell. Placeringen var ju inte topp notch då man när man genade till den östra stranden passerar en soptipp bara ca 5-600 meter bort. OM man skall till Side så tror jag att man skall försöka hitta boende vid den västra stranden som går till uppåt Kumköy, där de byggt en trevlig strandpromenad.
    Helt OK "Old Town" , en hel del sevärdigheter, tempel och amfiteater. Inkastare till både affärer och restauranger som ibland blev otrevliga, kanske för att det är mer "slagsmål om lågsäsongskunderna".
    Maten på restauranger ute på stan helt OK- Skulle inte ta All-inclusive i Side - Det är intet så kul med horderna kring buffeerna och maten är lite sådär. (Vi hade bara frukost på hotellet men åt två halvtråkiga buffeer där ändå- ihop med massor av barnfamiljer som hade valt "all-inclusive) 

Skulle nog välja Kanarieöarna på vinterhalvåret (och kolla upp så de har en uppvärmd pool - för säkerhetsskull. Om ni inte har barn, skippa All-inclusive där, att sitta med i värsta fall usel mat en vecka och ett hinder för turrerna på "stan" är inte kul. Man kan ha tur med maten dock, men på en del ställen så är det mycket "repriser" på buffeerna och utbudet på alacarten (om det finns) inte alltid alltför kul.

Skulle jag åka till Egypten som har en lite mer annorlunda bakterieflora skulle jag nog ev överväga All-inclusive ändå, då jag gissar att dessa anläggningar är rädda om oss nordbor och håller bättre nivå på hygienen än kanske den enkla restaurangen på gatan...    

• mia maria

Jag rekommenderar inte heller All Inclusive, oavsett om ni åker med barn eller ej.
    Har testat det en gång, o maten var tråkig o smaklös o det slutade iaf med att vi gick ut o åt de sista dagarna.
    Tycker dessutom att det är enormt trevligt att gå ut o äta på kvällarna, o testa olika restauranger o maträtter!

Jag har rest ensammen med mina barn sen äldsta sonen var 3 år gammal - o senaste gången hade jag även en bebis på 8 månader med - o jag har aldrig upplevt det som ett problem att gå ut o äta med barnen!
    Åtminstone turkarna är så himla barnvänliga, o busar o skojar gärna med barnen på restaurangerna, o ibland finns det leksaker eller en liten lekhörna - lite annorlunda mot här i Sverige, tycker jag. 

Svar på tråden Första gången att åka utomlands! HJÄLP?!