Kom hem från Side i turkiet i söndags natt.
Det var varmt, sol- och shorts-väder mellan 10 och 16.00 dvs när solen var framme, ca 25 grader - temperaturen i pool och hav var badbart enbart för de som inte har några svårigheter att slänga sig i vid svenska ute-bad temperaturer. Lågsäsong hade dock infunnit sig = restauranger och hotell stängt ner, och fler inom kort. Även klädaffärer avsedda för turister stängde ner.
Bodde på Vings Sungarden Side Resort. Ok hotell. Placeringen var ju inte topp notch då man när man genade till den östra stranden passerar en soptipp bara ca 5-600 meter bort. OM man skall till Side så tror jag att man skall försöka hitta boende vid den västra stranden som går till uppåt Kumköy, där de byggt en trevlig strandpromenad.
Helt OK "Old Town" , en hel del sevärdigheter, tempel och amfiteater. Inkastare till både affärer och restauranger som ibland blev otrevliga, kanske för att det är mer "slagsmål om lågsäsongskunderna".
Maten på restauranger ute på stan helt OK- Skulle inte ta All-inclusive i Side - Det är intet så kul med horderna kring buffeerna och maten är lite sådär. (Vi hade bara frukost på hotellet men åt två halvtråkiga buffeer där ändå- ihop med massor av barnfamiljer som hade valt "all-inclusive)
Skulle nog välja Kanarieöarna på vinterhalvåret (och kolla upp så de har en uppvärmd pool - för säkerhetsskull. Om ni inte har barn, skippa All-inclusive där, att sitta med i värsta fall usel mat en vecka och ett hinder för turrerna på "stan" är inte kul. Man kan ha tur med maten dock, men på en del ställen så är det mycket "repriser" på buffeerna och utbudet på alacarten (om det finns) inte alltid alltför kul.
Skulle jag åka till Egypten som har en lite mer annorlunda bakterieflora skulle jag nog ev överväga All-inclusive ändå, då jag gissar att dessa anläggningar är rädda om oss nordbor
och håller bättre nivå på hygienen än kanske den enkla restaurangen på gatan...