• Maxie

"Godispåse" för treåringar?

Ska snart ha barnkalas för vår treåring. Vi har bjudit några barn, 2-4 år. Vår son äter inte vanligt godis, vi vill försöka vänta med det så länge som möjligt. Jo, choklad har han fått prova, sen älskar han kakor och glass.
    Vad kan vi lägga i "godispåsen" i fiskdammen som inte är godis? Russinpaket har jag köpt, sen tänkte jag fixa glimmisar (reflexer) - eller är det urtråkigt att få? Vad mer? Popcorn? Hjälp mig, kom med idéer!!!

• Svar på tråden "Godispåse" för treåringar?
  • Heeso
    RosaNapp skrev 2010-11-08 14:36:08 följande:
    3åringar? Dom klarar väl av nötter som allt annat som ska tuggas?
    Ja, men väldigt allergent om någon skulle vara överkänslig
  • TheStar

Ja, det behöver ju inte vara ätbara saker. En liten bil eller nåt i påsen så tänker inte kottarna på att det "saknas" godis... men annars finns ju vindruvor, bokstavskex, torkad frukt (renee volatire har t.ex. en slags platta remmar som är som godis men endast består av pressad frukt, kanske lite dyra för kalaspåsar dock om man inte delar dem).

• Linda1976
    TheStar skrev 2010-11-08 14:42:02 följande:
    Ja, det behöver ju inte vara ätbara saker. En liten bil eller nåt i påsen så tänker inte kottarna på att det "saknas" godis... men annars finns ju vindruvor, bokstavskex, torkad frukt (renee volatire har t.ex. en slags platta remmar som är som godis men endast består av pressad frukt, kanske lite dyra för kalaspåsar dock om man inte delar dem).
    Jupp 35:- för 2 st. Ganska dyrt!
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • myskatt

Vi hade inga godispåsar när dottern fyllde tre. Nu fyller hon fem och kommer ha ett sugrör, 1 Hello Kitty partytuta, 1 tablettask och en klubba.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Linda1976
    RosaNapp skrev 2010-11-08 14:36:08 följande:
    3åringar? Dom klarar väl av nötter som allt annat som ska tuggas?
    Ja, men det är många som är allergiska, och har man nötallergi i familjen så ska mindre barn undvika det för att slippa trigga igång allergin.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • twinkies

Vi hade kalas nyligen till vår 3-åring och hade förrutom godis:
    - tatueringar
    - små dinosaurier
    resten var godis och russin :)

Frukt är ja en bra alternativ. Men de flesta barn blir nog ledsna om det inte finns några godis i.

• Pemmel

Skulle köra på frukt, kex, ballong och någon liten leksak eller liknande. Inget godis, finns nog en och annan familj som inte introducerat det vid tre år.

• Millans hustru

coop har små hello kitty askar med torkad frukt o russin. Mi sexåring älskar de askarna. skulel passa fint i kalaspåse?
    Såpbubblor är också kul om man hittar riktigt billiga. 

• Maxie

Tack för alla idéer. Clementiner känns som en bra grej, det är ju just i början på säsongen så det är inte uttjatat än. Godis undviker jag helst och jag vet att de andra barnens föräldrar uppskattar det också. Jag har köpt småfolksrussin - vi har provat hello kitty men min son gillade inte äpplen och aprikoser, bara russina. Nötallergi vet jag att en av mammorna har, därför undviker jag det av allergiskäl.
    Jag ska fortsätta grunna. Vi kommer lägga ut såna där blåsflärpar på kalasbordet, de får de ju gärna ta med hem sen. Och så ska de få ha små partyhattar också enl sonens önskemål.

• Johans Pillerill

På ica maxi här i stan har de iaf barntablettaskar med torkad frukt vid barnmaten... Finns både hello kitty-askar och spindelmannen... Så är där blandad torkad frukt skurna som små tablettaskgodisar - perfekt tycker jag!!

Annars kan du ju göra små popcornstrutar till dem... Inte jättenyttigt men betydligt nyttigare än godis, plus att de inte får den där sockerkicken och blir hyperaktiva :P

• Anne69

Vi brukar inte lägga så mkt ätbart i påsarna. När de var små fick de ½ russinpaket och från 4 har de nu fått en tablettask. Istället lägger vi: - Pixiböcker - Ballong - Kalastuta - Tatuering - Klistermärke - Minileksaker (kolla tex Krabat, de har massor av sådant) Jag brukar samla på mig småsaker på mina resor och har sen lite att fylla på påsar med när det är kalasdax. Det blir ungefär som att samla till en paketkalender.....

Svar på tråden "Godispåse" för treåringar?