• Anonym (ts)

adoptera bort barn

Hur fungerar det? Kan/får man adoptera bort sitt barn i Sverige? Jag har bf inom 3 veckor och inser att jag är sent ute...Vill inte ha en massa påhopp, har goda grunder till detta. Någon som vet hur man går tillväga?

• Svar på tråden adoptera bort barn
  • Anonym (ts)
    Anonym (insatt) skrev 2010-11-09 02:04:55 följande:
    Ta kontakt, snabbt, med dem som handlägger adoptioner i din kommun. Ju mer tid de får på sig - desto bättre planerat blir valet av adoptivfamilj. Du blir självklart vårdnadshavare för barnet och har därmed rätt till insyn i allt som sker!
    fast jag vill inte veta, det skulle göra för ont... Blir det nu adoption vill jag inte veta mer än om det är en bra familj.
  • Anonym (a-mamma)

Du behöver inte få veta vem som adopterar barnet. Du kan själv välja om du vill ha en öppen adoption (där du alltså får information och har kontakt med familjen) eller en stängd ( då varken du eller de nya föräldrarna vem den andra är). Vi en stängd adoption har barnet rätt att få veta vem du är när han/hon fyller 18 är och kan då söka upp dig.

När det gäller att välja familj behöver det inte betyda att du skall välja ut vem som ska adoptera men du kan framlägga önskemål om hur familjen ska vara! Vad vill du ha för ditt barn? Familj med syskon, djur, bor på landet? Detta kan ju ge riktlinjer till den som väljer ut de nya föräldrarna.

I en annan tråd läste jag om någon som skulle adoptera bort sitt barn och som skrev ett brev till barnet. Det tycker jag verkar jättebra. Vem är du, vad vill du, vilka drömmar har du, vad önskar du ditt barn? Skriv gärna ett brev till de blivande föräldrarna också med så mycket information som möjligt som kan vara bra att veta.

Vi har adopterat ett barn (ej från Sverige) och har haft den otroliga förmånen att träffa den biologiska mamman. Dock satte ju språket hinder för kommunikation och man inser nu i efterhand hur mycket man borde ha försökt ta reda på och som vi aldrig kommer att få veta!

• ungkvinna81

Finns många barnlösa i Sverige som kämpar för att få barn o jag är en av de. Intresset för att adopteta barn finns men det är båda ont om svenska barn och KRÅNGLIGA adoptionsrutiner. Om jag var dig så ska jag hitta ett snällt par och adoptera bort bebisen till de. Finns så klart en annan tråd om adoptioner:)

Lycka till:)

• Anonym (insatt)
    ungkvinna81 skrev 2010-11-10 23:30:52 följande:
    Finns många barnlösa i Sverige som kämpar för att få barn o jag är en av de. Intresset för att adopteta barn finns men det är båda ont om svenska barn och KRÅNGLIGA adoptionsrutiner. Om jag var dig så ska jag hitta ett snällt par och adoptera bort bebisen till de. Finns så klart en annan tråd om adoptioner:)

Nä - adoption får inte vara en privatsak ...myndigheter måste bli inblandade så det där var inget bra råd!
  • Anonym (ts)
    Anonym (känslig) skrev 2010-11-10 10:24:26 följande:
    hur gick det?
    har inte ännu träffat psykolog eller ringt. Vet inte hur min situtation kommer att se ut etc etc...
    Att hitta ett par själv som någon föreslog är uteslutet! JAg vill isf få proffessionell hjälp och veta att det sköts av myndigheterna. INTE under bordet på något sätt! Mitt barn är värt mycket mer. Även om jag i nuläget inte kan ta hand om det betyder inte att jag inte älskar det och vill allt gott för det!!!
  • Anonym (möjligheter)
    Anonym (ts) skrev 2010-11-11 07:23:51 följande:
    har inte ännu träffat psykolog eller ringt. Vet inte hur min situtation kommer att se ut etc etc...
    Att hitta ett par själv som någon föreslog är uteslutet! JAg vill isf få proffessionell hjälp och veta att det sköts av myndigheterna. INTE under bordet på något sätt! Mitt barn är värt mycket mer. Även om jag i nuläget inte kan ta hand om det betyder inte att jag inte älskar det och vill allt gott för det!!!
    Vänta inte för länge med att prata med någon professionell. Du behöver inte ha bestämt dig för adoption när du tar kontakt. Kanske kan samtalen få dg att se fler möjligheter än du först tänkt på.

Hoppas allt löser sig så bra som möjligt för dig!
  • Anonym (Lycklig förälder)

Hej TS
    Hur går det för dig?
    Ville bara berätta att vi har adopterat ett svenskt barn. Det är inte krångligt eller besvärligt. Kommunerna var väldigt smidiga och gjorde allt för att både bio-mamman och vi skulle må bra.
    Vi är otroligt lyckliga att ha fått vara med vårt barn från början, och hoppas/vet att detta kommer vara bra även för barnet som inte behövt vara med om någon seperation.
    Du som bio-mamma har först 6 veckor innan du får skriva på samtycket till adoption. Sedan tar det ytterigare några månader innan tingsrätten är klar, du har rätt att ändra dig under hela den här tiden.

Lycka till hur du än gör!

• Anonym (insatt)
    ungkvinna81 skrev 2010-11-10 23:30:52 följande:

Att adoptera ett barn nationellt är väsentligt mindre krångligt än internationellt. Däremot kan det vara oerhört mer känslomässigt krävand ....
  • Anonym (HMM)

Kasta en blick på tråden om att adoptera och vara gravid samtidigt som pågår parallellt här inne just nu - har en känsla av att det rör sig om samma barn... kanske skall du sätta stopp för det hela i så fall, TS - biomamma. 

• Anonym (ts)
    Anonym (HMM) skrev 2010-12-21 22:58:01 följande:
    Kasta en blick på tråden om att adoptera och vara gravid samtidigt som pågår parallellt här inne just nu - har en känsla av att det rör sig om samma barn... kanske skall du sätta stopp för det hela i så fall, TS - biomamma. 
    nej, inte samma
  • Anonym
    Anonym (ts) skrev 2010-12-22 05:39:23 följande:
    nej, inte samma
    Hur gick det för dig då?
Svar på tråden adoptera bort barn