• The Morticia

Om ett barn fyller år, får syskonet också ett paket då?

Jag är lite allergisk mot att ett barn får stå och se på som ett fån medan syskonet får paket. Samtidigt förstår jag att det också är viktigt att barnen lär sig att någon annan står i centrum en stund och att man inte alltid kan få allt.

Någon annan dag hade det inte varit ok att köpa en present till bara ett utav barnen, varför är det i så fall skillnad på födelsedagen?

Är lite kluven och osäker på vad som är rätt och riktigt. Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om ett barn fyller år, får syskonet också ett paket då?
  • April barn

Nej, Tycker inte de ska få paket i tid och otid heller då uppskattas det inte lika mycket när det väl är jul eller deras egen födelsedag.

• storasyster89

Jag och min syster har alltid fått ett litet paket av mormor på den andres födelsedag. Det räckte med det lilla (kunde vara en liten boll eller en bil tex) :) Så gör hon förresten fortfarande, fast numera består presenten av en chokladbit och en hundralapp :) Varken jag eller min syster har känt att vi inte får stå i centrum på vår födelsedag för att den andre också fick en present. Kommer göra så med mina barn också :)

♥ BF 8 juli ♥
  • Mornie Alantie

När jag och mina syskon var små brukade födelsedagsbarnet få paktet som sig bör på födelsedagen, och de andra barnen fick varsin liten sak i paket. Det var inget stort eller dyrt, bara något litet så man inte kände sig bortglömd.

Har inga barn ännu men om jag en dag får flera kommer jag nog göra så.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • bangkok

Röstade annat - tycker det beror på hur gammalt barnet/ barnen är som inte fyller år.
    Brukar köpa till syskon upp till 5-6 år.
    Lika gör jag om de fått småsyskon - de tycker jag är något att fira - att de blivit storasyster eller storebror, bebisen bryr sig knappast på presenter den får.
    Det ska kännas viktigt att få syskon och att få känna sig stor och stolt.

• The Morticia
    storasyster89 skrev 2010-11-08 18:37:14 följande:

Jag och min syster har alltid fått ett litet paket av mormor på den andres födelsedag. Det räckte med det lilla (kunde vara en liten boll eller en bil tex) :) Så gör hon förresten fortfarande, fast numera består presenten av en chokladbit och en hundralapp :) Varken jag eller min syster har känt att vi inte får stå i centrum på vår födelsedag för att den andre också fick en present. Kommer göra så med mina barn också :)

Mornie Alantie skrev 2010-11-08 18:38:54 följande:
    När jag och mina syskon var små brukade födelsedagsbarnet få paktet som sig bör på födelsedagen, och de andra barnen fick varsin liten sak i paket. Det var inget stort eller dyrt, bara något litet så man inte kände sig bortglömd.

Har inga barn ännu men om jag en dag får flera kommer jag nog göra så.
    Ja, den tanken är jag också inne på. Det behöver ju inte vara så stort, en liten sak räcker ju. Jag kommer dock inte ihåg hur mina päron gjorde. Vi fick så mycket grejjor hela tiden. *bortskämd* ;)
  • Miss Obsessive

Svarade nej. 

Jag förstår inte alls meningen med att ge även syskonet present. En födelsedag är inte "vilken annan dag som helst", det är en dag då personen som fyller står i fokus. Själv så är jag "allergisk" mot folk som lär sina barn att de ska få saker i tid och otid för att det är "rättvist".  Dessutom så anser jag att en av de viktigaste saker man kan lära ett barn är att det faktiskt inte bara är kul att få, utan även att ge och göra någon annan glad. Involvera barnet/barnen  i syskonets födelsedag istället, låt det vara med och planera någon rolig överraskning, baka tårtan eller titta ut någon present. 

• Jessis

Nej

Det är respektive barns speciella dag och då får syskonen ingenting. Finns ingen anleding till det.

Det får dom en annan dag på året och den dagen kallas julafton - Då får alla barn paket.

Men annars? Nej... Varför skulle dom?

• Superbia

Ja, eftersom de fyller år på samma dag Flört
    När det blir fler syskon får vi se hur vi gör. Antagligen kommer de säkert också få något litet, det är så jag är uppvuxen.

Morten & Vidar 091029
  • Reglementet

Eh, varför ska de andra få paket? De fyller ju inte år?

*Kommersiellt budskap*
  • The Morticia

Anledningens som jag ser det är att ingen ska känna sig utanför. Om det är flera syskon är det kanske en annan sak för då är det flera som blir utan, men om de är två skulle jag nog köpa något litet till det andra barnet också - tror jag.

Svar på tråden Om ett barn fyller år, får syskonet också ett paket då?