Inlägg från: Ceciliastockholm |Visa alla inlägg
  • Ceciliastockholm

AC fick avslag från MIA ang. Vietnam

Pratade med MIA idag och fick beskedet att AC fick avslag avseende adoption av SN-barn från Vietnam Vi får hoppas att dom överklagar igen - men tyvärr ser det nog mörkt ut. Fick ingen motivation - den var för lång för att dom skulle kunna läsa upp den i telefon.

Vet inte om detta påverkar möjligheterna för att Vietnam ska öppna "som vanligt" igen, men tråkigt är det hur som helst.

C

• Svar på tråden AC fick avslag från MIA ang. Vietnam
  • Ceciliastockholm

Tack för infon, nu får vi hålla tummarna att Vietnam öppnar igen. Min personliga gissning, och förhoppning, är att det igång igen vid denna tid nästa år.

• Ceciliastockholm

Jag tror att organisationerna, och framförallt MIA, avvaktar de nya riktlinjerna om hur allt ska gå till med adoptionerna. Vad jag har förstått så har Vietnam skjutit på detta tills maj. Så därför tror jag att det kommer att dröja ett tag till (vågar ju inte hoppas på för mycket heller). Men går det fortfarande så vore det ju fantastiskt :) funderar och hoppas på ett syskon till min lilla dotter från samma land!

• Ceciliastockholm

Hanya72 - hoppas du har rätt!!!

• Ceciliastockholm

Jag köar och har sakta men säkert påbörjat min utredning. Jag har turen som anmälde mig dubbelt 05 så jag ligger väldigt bra till hos FFIA. Hur ligger du till hos AC (för visst adopterade du via BFA)? Har inte riktigt bestämt mig än, låter ödet bestämma om det blir ett syskon -m.a.o MIA ;)

Har pratat med både AC och FFIA som berättat att Vietnam ska komma med riktlinjerna för internationell adoption i maj. Dessa borde egentligen ha kommit nu, i och med den nya lagen, men det har dragit ut på tiden. I höstas var åtminstone AC väldigt positiva till att det ska starta upp igen - annars skulle dom nog inte ha sin personal kvar i landet!

• Ceciliastockholm

@ hellokitty -pratade med dem någon gång i oktober tror jag. AC var rätt positiva, FFIA lite mer avvaktande. Det var FFIA som trodde det skulle dröja, bl.a just för att riktlinjerna hade flyttats fram till maj.

@Hej hopp, du har ett jättebra könr hos AC :) så sätter det igång igen ligger du nog väldigt bra till :))

Svar på tråden AC fick avslag från MIA ang. Vietnam