Inlägg från: hellokitty1 |Visa alla inlägg
  • hellokitty1

AC fick avslag från MIA ang. Vietnam

Vad jag förstått och läst så tänker sig Vietnam att ansluta sig till Haag i början av nästa år och håller på och utarbetar tillämpningsföreskrifter. Kan tänka mig att MIA även vill se att det fungerar i praktiken innan man ger sitt tillstånd. Hoppas att AC ändå försöker igen. När de verkligen anslutit sig till Haag kanske det är lättare, för redan nu borde de ju kunnat visa att deras egna adoptioner går rätt till, att de har god erfarenhet osv..

• hellokitty1

Konventionen är godkänd av Vietnam, ratificerad, det är det som menas med att skriva under. :) 
    Nu ska konventionens regler implementeras i Vietnams egen lag och tillämpningsföreskrifter utfärdas som motsvarar lagen.
    Här står att en ny adoptionslag kommer i Vietnam från årsskiftet.
    www.adoptionintegrity.com/2010/12/16/vn-adopts-hague-adoption-convention/ 
    Något bilateralt avtal mellan Sverige och Vietnam behövs inte om Haagkonventionen är underskriven.
    Sen får vi hoppas att MIA godkänner Vietnam som adoptionsland så fort som möjligt!   :D

• hellokitty1

Cecilia, var det nyligen du fick det beskedet om maj från AC/FFIA?

• hellokitty1

Hej Hopp, hur menar du om årsperspektivet, förstår inte riktigt. Trodde de att du skulle få adoptera om ett år?

• hellokitty1

@ Cecilia,  tack för infon, det är så gott att ni delar med er här! Jag pratade med AC efter oktober (november/december) och då sa de inte nånting om majgrejen utan mer att det berodde på MIA när det kommer igång. 
    @ Hejhopp: då förstår jag bättre!  

Svar på tråden AC fick avslag från MIA ang. Vietnam