• Mamodi

Mjölkpulver och mineralvatten (källvatten)

Har en fråga om blandningen av modersmjölksersättning..

Jag undrar om man fortfarande behöver koka mineralvatten (källvatten) i flaska innan man blandar det med mjölkpulver i nappflaskan?

Hur gör ni?

• Svar på tråden Mjölkpulver och mineralvatten (källvatten)
  • kakmamman

nej det skulle jag inte tro att du behöver ;O!

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Mamodi

Det tror vi här också, men vi är lite osäkra..

Det är ganska praktisk att ibland blanda färdigt vatten mitt i natten... 

• maxlis

jag vet inte säkert men tror inte att källvatten är av bättre kvalitet än kommunalt kranvatten. Jag skulle ha kokat även flaskvattnet med andra ord.

Det är tröttsamt att koka och blanda på natten - så här gjorde vi för att få sova lite mer: Vi slutade koka vattnet när vår son var tre månader. Innan dess så hade vi kokat vatten i kylen för dagens och nattens behov i flaskor som vi också kokat. Inför natten så brukade vi även ha färdigblandad ersättning antingen i tetra eller när han var lite äldre blandad i flaska i kylen. Tetran drack han rumstemperad så det gick snabbt på natten.

• Mamodi
    maxlis skrev 2010-11-08 21:12:51 följande:
    jag vet inte säkert men tror inte att källvatten är av bättre kvalitet än kommunalt kranvatten. Jag skulle ha kokat även flaskvattnet med andra ord.

Det är tröttsamt att koka och blanda på natten - så här gjorde vi för att få sova lite mer: Vi slutade koka vattnet när vår son var tre månader. Innan dess så hade vi kokat vatten i kylen för dagens och nattens behov i flaskor som vi också kokat. Inför natten så brukade vi även ha färdigblandad ersättning antingen i tetra eller när han var lite äldre blandad i flaska i kylen. Tetran drack han rumstemperad så det gick snabbt på natten.
    Så bra tips, Tack "godisens mamma"!
  • kakmamman
    maxlis skrev 2010-11-08 21:12:51 följande:

Aah fast det finns ju anledningar till avrför man kokar vattnet.. Sådana bajterier ska väl änå vara borta ifrån mineralvatten?
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Vaniljkex

Pa var foraldrakurs sade BM att man kan rakna med att en ooppnad mineralvattensflaska ar steril (och har ar rekommendationen att sterilisera ALLT med mjolkkontakt hela forsta aret, kanske lite overdrivet), men man ska valja ett vatten med lag salthalt. Har ar det Evian som rekommenderas. Jag har kort Imsdal i Sverige, da vi har egen brunn pa sommarstallet. 

Men tetra ar ju annu lattare. 

Svar på tråden Mjölkpulver och mineralvatten (källvatten)