• Anonym

Kan jag ha Borderline?

Borde inte skriva här för att jag är inte ute efter att ni ska ställa min diagnos. Har kontakt med psyk och ska ta upp detta med dem men vill bara veta om nån känner igen sig. I min ungdom började jag festa tidigt, umgås med äldre människor o skolkade mycket. Från jag var 16-20 år kanske så sålde jag o en kompis sexuellatjänster, berörde mig inte så mycket, har alltid varit känslig o vill alltid vara andra till lags, hatar att få kritik och vill attnalla ska tycka om mig. Händer det något så ältar jag det tills jag känner mig galen( just nu ältar jag mitt mående o min starka ångest) jag har bra självfötroende men noll självkänsla.. När jag inte har ångest fungerar jag bra, när jag har ångest fungerar jag inte alls... Känner mig värdelös o kan bara inte keva med detta känns det som. Jag har dåligt tålamod, höjer rösten fort mot mina barn. Idag är jag 28 år, o har haft perioder av ångest/Depp från att jag var 18 år. Allt jag gör ska gå superfort o blir jag avbruten så blir jag irriterad. Jag har inget självskadebeteende. Jag älskar min man men kan ofta känna o har sagt att jag vill skiljas några ggr fast jag egentligen inte vill.... Jag älskar att få bekräftelse.... Jag har länge känt att det e något fel på mig o söker efter svar, tänkt på bipolär mycket men det stämmer inte in riktigt. Har så svårt att känna mig annorlunda o får ångest av bara känslan att jag skulle kunna lida av detta, vill bara ge upp!!!! Hotells har jag trott att jag e rädd för just ångest, men jag vet inte.... Känner ni med Borderline igen er?

• Svar på tråden Kan jag ha Borderline?
  • Anonym (BPS)
    Anonym (BPS) skrev 2010-11-13 15:34:44 följande:
    Jag har BPS och känner igen mig exakt på det som står i trådstarten.
    Fast jag har en rad andra symptom också då. Främst är det relationsproblematik på olika sätt.
  • Anonym (oxå)
    Anonym (BPS) skrev 2010-11-13 15:39:17 följande:
    Fast jag har en rad andra symptom också då. Främst är det relationsproblematik på olika sätt.
    Jag känner också igen mig, men samtidigt är det symptom som stämmer in på de flesta psykiatriska diagnoserna. Bas-symptomen i diagnoserna är ofta samma, men sen tillkommer det delar, tex relationsproblem för boderline, mani-skov för biplära osv. För alla dessa diagnoser har ju oftast en depression också i botten, och det är det jag mest utläser av TS. När man har ångest så är man lättirriterad, har inget tålamod osv.
  • Anonym (oxå)
    Anonym skrev 2010-11-13 15:30:17 följande:
    Jag har inga glada perioder..... Däremot som jag skrivit tidigare kanjag göra saker, tex handla kläder för att jag vill bli glad. Depression/ångest/stresspåslag säger dem. Jag slutade med mediciner för några veckor sedan o då började allt bli svart igen, det jag förklarar nu är ju hur jag alltid har varit men nu har jag börjat äta mediciner igen o hoppas allt vänder snart. Ska jag vara ärlig så vet jag inte när jag var riktigt glad sist, tror bara mina mediciner har hällt mig över vattenytan.
    Usch vad tråkigt! Har du läst om dystemi? Kronisk lindrig depression. Ofta varvas den med djupare depressioner, men eftersom dystemin alltid finns i botten så mår man aldrig riktigt bra. Tyvärr är det svårbehandlat.Men tycker att du ska fortsätta att prova andra mediciner tills du mår bra. Det finns gamla sortens antidepressiva som man inte använder i första taget för att de har fler biverkningar är moderna, men du kanske inte får några biverkningar. Och dessa mediciner klassas som mer effektiva mot deprssionen. De ges till de som inte blir hjälpa av andra mediciner, om depressionen klassas som tillräckligt svår.
  • Anonym

Kände igen mig mycket med dystemi, kanske därför jag alltid känt mig så tråkig och aldrig velat göra några grejjer? Som har känts bättre när jag har medicinerats? Nu känner jag mig väldigt nedstämd, som en Livskris.... Har allt men händer inget mer nu då? Och varför kan man inte glädjas åt det man har? Jag har skapat allt och borde med glädje vilja följa upp det, men allt jag känner är hur tråkigt det känns att ha en vardag med de sedvanliga uppgifterna .

• Anonym (oxå)
    Anonym skrev 2010-11-13 17:41:21 följande:
    Kände igen mig mycket med dystemi, kanske därför jag alltid känt mig så tråkig och aldrig velat göra några grejjer? Som har känts bättre när jag har medicinerats? Nu känner jag mig väldigt nedstämd, som en Livskris.... Har allt men händer inget mer nu då? Och varför kan man inte glädjas åt det man har? Jag har skapat allt och borde med glädje vilja följa upp det, men allt jag känner är hur tråkigt det känns att ha en vardag med de sedvanliga uppgifterna .
    Man kan inte hjälpa vad man känner. Vissa är predestinerade att utveckla depressioner, det har en viss ärftlighet ju. Det är lika mycket en sjukdom som diabetes är.

Har du provat voxra? De flesta får SSRI mediciner, men om de inte ger tillräcklig effekt så kanske man ska prova en helt annan. Voxra påverkar domapinet istället och har hjälpt en del. Speciell de som känner sig trötta och håglösa.
  • Anonym

Jag är nyinsatt på mirtazapin från igår....

• Anonym (oxå)
    Anonym skrev 2010-11-13 17:52:43 följande:
    Jag är nyinsatt på mirtazapin från igår....
    Det kanske fungerar jättebra, den är inte heller någon klassisk SSRI så hoppas den är rätt för dig.
  • Anonym

Jag äter cipralex också på morgonen, har ätit i flera år en liten dos och slutade men har nu ätit sen i måndags så hoppas det ska verka snart. Idag har jag inte haft så mycke ångest, utan bara mest nedstämd o trött...,

• Anonym (oxå)
    Anonym skrev 2010-11-13 18:06:42 följande:
    Jag äter cipralex också på morgonen, har ätit i flera år en liten dos och slutade men har nu ätit sen i måndags så hoppas det ska verka snart. Idag har jag inte haft så mycke ångest, utan bara mest nedstämd o trött...,
    Du tar väl mirtazapinen på kvällen? Man blir så enormt trött av den. Det är den mest effektiva medicin jag provat mot sömnlöshet. Jag somnar inom en kvart efter jag tagit medicinen, oavsett om jag står upp eller ligger.
  • Anonym

Ja den tar jag på kvällen, igår kände jag mig riktigt konstig o ryckig i benen, trött i hela kroppen... Tung liksom men fattade sen att det berodde på den. Är den effektiv på Depp? Jag provade två månader 2008 men den sattes ut då, kom inte ihåg varför.Men det står i journalen att jag blev yr i att den inte hade verkan+ viktuppgång, Så sen dess har jag levt på cipralex på 5 mgFörsökte höja den när jag blev dålig i somras men det gick inte för pngestpåslag, ingen som kan fatta det men under hösten har det vart upp o ner o nu när jag slutade så har jag ramlat i ett mörkt hål FORT så hoppas detta ska hjälpa mig upp igen men tålamod är nog min sämsta egenskap- vill bli som vanligt nu annars hänge jag mig typ, vet att det låter illa men jag har verkligen inget bra tålamod i jag e pessimisstik och tror aldrig det nånsin ska kännas bra igen.

• Anonym (oxå)
    Anonym skrev 2010-11-13 18:20:16 följande:
    Ja den tar jag på kvällen, igår kände jag mig riktigt konstig o ryckig i benen, trött i hela kroppen... Tung liksom men fattade sen att det berodde på den. Är den effektiv på Depp? Jag provade två månader 2008 men den sattes ut då, kom inte ihåg varför.Men det står i journalen att jag blev yr i att den inte hade verkan+ viktuppgång, Så sen dess har jag levt på cipralex på 5 mgFörsökte höja den när jag blev dålig i somras men det gick inte för pngestpåslag, ingen som kan fatta det men under hösten har det vart upp o ner o nu när jag slutade så har jag ramlat i ett mörkt hål FORT så hoppas detta ska hjälpa mig upp igen men tålamod är nog min sämsta egenskap- vill bli som vanligt nu annars hänge jag mig typ, vet att det låter illa men jag har verkligen inget bra tålamod i jag e pessimisstik och tror aldrig det nånsin ska kännas bra igen.
    Jag hade den bara en kort period men slutade pga ryckningarna i benen när jag skulle sova. Tyckte de var enormt störande för sömnen.
Svar på tråden Kan jag ha Borderline?