• Gravid2010

Vad gör jag för fel med tvätten som färgar av sig???

Har på den senaste tiden lyckats förstöra ett antal både helt ny och begagnade plagg genom att de färgar av sig i tvättmaskinen... Nu senast en vit och orange barntröja med turkosa muddar.. där det turkosa har färgat av sig på det vita som ligger närmast halsringningen.

Vad gör jag för fel????

Kan det vara att jag tvättat den i 60 grader och att färgerna inte tål detta??? ( det stod 40 grader på den.. men jag brukar köra alla barnkläder i 60 för att få bort fläckar..)

Även en grön POP body har färgat av sig på sig självt så att tyget blivit mörkare grönt på vissa ställen.. (den var det 60 grader på) som tur var så försvann det i nästa tvätt...

Less på att alla kläder ska bli förstörda hela tiden!!

• Svar på tråden Vad gör jag för fel med tvätten som färgar av sig???
  • SilverEmma

Kör själv alltid barnkläder i 40 grader, har aldrig fått något missfärgat och enbart en gång gick en fläck inte bort.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Birgitta2

Helst skall du aldrig tvätta i högre temperaturer än som står på kläderna. Många tål det, men långt ifrån alla. Problemet är också att du inte kan reklamera ett plagg om du tvättat "fel". Tvätta i rätt temperatur, och se om plaggen håller rätt färg då.

• strojes

Följ tvättråden! Ett färgat plagg som det står 40 grader på är inte säkert att det klarar 60 grader att färg då släpper från plagget.

Ta chansen att skapa din DRÖMHELG på Familjeliv. Bli Familjelivs helgvärd! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m55171873.html
  • Gravid2010
    SilverEmma skrev 2010-11-09 11:40:57 följande:
    Kör själv alltid barnkläder i 40 grader, har aldrig fått något missfärgat och enbart en gång gick en fläck inte bort.

Vad har du för tvättmedel och fläckborttagning.. (alt väldigt ordentliga ungar??)

• Gravid2010
    Birgitta2 skrev 2010-11-09 11:41:41 följande:
    Helst skall du aldrig tvätta i högre temperaturer än som står på kläderna. Många tål det, men långt ifrån alla. Problemet är också att du inte kan reklamera ett plagg om du tvättat "fel". Tvätta i rätt temperatur, och se om plaggen håller rätt färg då.
    äh... reklamera går väl alltid.. Man säger ju bara inte hela sanningen..

Som sagt.. POP bodyn stod det ju dessutom 60 grader på...
  • aster
    Gravid2010 skrev 2010-11-09 11:48:24 följande:

Vad har du för tvättmedel och fläckborttagning.. (alt väldigt ordentliga ungar??)

Undrar också!
  • Liten blir stor

Använd galltvål på dom svåraste fläckarna och sen kör du in kläderna på angivet gradantal.

• Roxanne

Tvättar alltid alla kläder i 40grader och slänger i en skopa Vanish tillsammans med tvättpulvret, gör under för mina barns stackars kläder som råkar ut för det mesta.

Elias 050421 - Kasper 070203 - Tilda 100703
  • SilverEmma
    Gravid2010 skrev 2010-11-09 11:48:24 följande:

Vi köper det som är billigt. Tror det är Grumme just nu! Fläckborttagning har jag aldrig använt...

Ordentliga ungar vete sjutton, de får alla möjliga fläckar på sina kläder men än så länge har de alltid blivit rena igen.
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Gravid2010
    Roxanne skrev 2010-11-09 11:50:32 följande:

Tvättar alltid alla kläder i 40grader och slänger i en skopa Vanish tillsammans med tvättpulvret, gör under för mina barns stackars kläder som råkar ut för det mesta.

Ja vanish går rätt hårt här hemma också...
Svar på tråden Vad gör jag för fel med tvätten som färgar av sig???