• kittymi

pappapaniken

Nu stiger pappa paniken för mej! min son är 11 månader å enda han säger är pappa pappa pappa å olyckligt nog har han ingen pappa!!  va säger man när han e såpas stor å frågar om sin pappa? ja kan ju inte säga! han ville inte ha dej bara usch detta gör ont i mitt hjärta någon som är i samma sitts?
    jag vill väldigt gärna skaffa en plast pappa till min som men ja känner sj att ja inte orkar "ragga" å så men för min sons skull tycker ja jag måste?
    hur löser ja detta ja tycker det börjar blir välldigt jobbigt!!

sanna

• Svar på tråden pappapaniken
  • Fiyali

Ta du det lugnt på raggningsfronten :)
    Du vet om att pappa är ett ord som dyker upp i ordförrådet, och att det är först på senare tid som man valt att därför säga pappa/mamma istället för mor/far?
    Just för att ord kommer som gaga mama baba dada papa, tror inte det är så att din son står och kallar efter sin pappa.
    Många kramar!

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • JanaLiiN

Om han är 11 månader har han nog ingen större uppfattning om att han inte har någon pappa. Den värld han är van att leva i, utan pappa, är ju det normala för honom, oavsett hur alla andra har det. Sannolikt säger han de ord han kan säga, mamma mamma mamma pappa pappa pappa dada dada dada osv.

Men det är väl bra att du redan nu börjar tänka på vad du ska säga när han blir äldre och börjar undra om varför andra har en pappa och inte han. Säkert kan du komma på något bra sätt att säga det på.

• clembke

Brukar ni säga pappa hemma? Du tror inte bara att det är så att han gör dom ljuden?

Det om att skaffa en plastpappa. Visst, den agen du träffar en som du älskar osv men du ska inte ut o ragga ´för din sons skull. Då kanske du träffar en som du egentligen inte trivs med.

När den dagen kommer så få du väl berätta vad han heter, var han bor o så. Varför han inte är närvarande vet jag inte vad du ska svara på.

• Pellinell

Säger detsamma, min elvamånaders säger dada papa gaga och har ingen aning om att hon säger ordet pappa. Om ni inte har en pappa är sannolikheten lika med noll att ditt barn ropar efter sin saknade far, tro mig. Däremot kan han ju sakna en pappa ändå så småningom, men det är inte det du ser tecken på nu. 

• maskros81

Hej! Jag förstår att du känner panik, då det inte blev som du tänkt dig på pappa fronten. Dåligt samvete är något som verkar ligga latent hos oss mammor. Men tänk på att du är mer än tillräcklig för din son o har du manliga förebilder i din närhet som din son kanske kommer knyta an till så ett det kanon.Glad Du är allt din son behöver!
    kramar

• Qarina

Jag började oxå fundera på detta när min son var under året.
    Nu är han 4 år å riktigt pappafixerad :o
    ..å jag vet fortfarande inte hur jag ska säga.
    Han tror att alla andras pappor är allmän egendom å det börjar
    bli lite pinsamt när han kallar alla män för pappa.
    Han pratar om det ofta å säger att hans pappa är farlig.
    Vet inte vad han har fått det ifrån men jag brukar säga att han är
    sjuk (väldigt milt sagt på en psykiskt störd idiot som gör allt för att
    djävlas med mig utan endaste tanke på sin son sen han försvann när
    sonen var 8 månader)
    Men vad ska man säga?
    Jag har oxå gått å hoppats på att träffa nån plastpappa men när ska
    man hinna med sånt?
    Nu måste jag ta tag i detta men vet inte hur. Tar tacksamt emot tips oxå.

• mia maria

En 11-månaders vet inte vad "pappa" är, om han inte har någon!
    Som någon skrev ovan så testar ju barnet ljud; papa, gaga, mama o dada - utan att för den sakens skull veta vad han eller hon säger!
    En 11-månaders som ingen pappa har går ju naturligtvis inte o undrar var hans eller hennes pappa är!!

Min 14-månaders har sagt "mama" länge nu - men jag tror fortfarande inte att han kopplar ihop det med mig riktigt!?

Svar på tråden pappapaniken