Bo i Holland?
Hejsan! Bor inte själv i Holland, men har en holländsk make, så lite koll har jag ändå. Har ex förstått att det är väldigt dyrt med dagis i NL, åtm om man själv har hyfsad inkomst. Många gånger dyrare än i Sverige. Därför jobbar många deltid när barnen är små. En vanlig modell verkar vara mamman hemma två dagar & pappan 1 dag per vecka.
Konsulterade maken ang Den Helder, och han svarar "Varför Den Helder?" Tydligen inte någon jättemysig stad. Allt ligger dock nära i NL, så det kanske finns någon annan stad att bo i med rimligt pendelavstånd. Alkmaar är makens förslag (trelig stad som jag också besökt).
Annars är NL allmänt överbefolkat, och naturen lyser med sin frånvaro (åtminstone med svenska mått mätt). Det finns många mysiga små städer med fina kanaler och trevliga små hus, men natur får man leta sig rätt långt från Amsterdam för att finna. Av detta skäl har vi bestämt att vi aldrig kommer att flytta till NL.
Folk generellt är öppna och trevliga. Mer raka än svenskar. Kulturen är rätt lik den svenska, men med vissa skillnader.
Klimatet är fuktigt och rått ("ta med tofflor" råder maken). De flesta verkar satsa på att värma upp vardagsrummet, och inga andra rum (brukar frysa när vi är där på vintern). Sommaren är väl ungefär som svensk sommar.
Oj, vad långt det här blev! Hoppas att det är till hjälp, och att du inte blir avskräckt. Jag tror valet av boplats spelar stor roll. NL är ett pendlingsland med ständiga bilköer, men mycket bra tågförbindelser. Lycka till!