• Marie01

Bo i Holland?

Hej,
    Har bott 10 år i Holland och mitt barn är fött där. Dagis kostnaden är ett stort problem - med 2 inkomster hade den blivit så hög för mej och min man att det inte lönade sej att jag skulle arbeta. Det är mycket vanligt med en heltidsarbetande och en som bara arbetar några få timmar i veckan. Barnen börjar skolan på sin 4 årsdag och kan då gå där t ex 08.30-12.00 och 13.15-15.00 tre dagar i veckan och enbart förmiddagarna 2 dagar. De flesta passar på att arbeta under dessa tider. Möjlighet finns oftast att låta barnet stanna kvar över lunch, men räkna inte med den omsorg vi är vana vid i Sverige - det är "förvaring" av barn under lunchen som ofta utförs av frivilliga. Det kan finnas långa köer både till skola och dagis (6 mån-1 år är inte ovanligt!) och kostar oftast pengar att anmäla sej. De kristna skolorna anses vara de bästa, där går även många icke kristna barn. Min 4-åring gick i en skolklass med 30 barn som alla var 4-5 år och hade en lärare.
    Dagis kan jag inte säga så mycket om eftersom vi inte nyttjade det, men köerna kan vara mycket långa. Alternativet är dagmamma via en byrå - använd INTE svart dagmamma eftersom inga försäkringar gäller. En del tar risken att byta barnpassning med andra mammor men då bör man vara medveten om att synen på t ex barnaga inte är densamma som i Sverige... (gäller även i skolan!)
    Bra info går att få via Svenska Kyrkan i Rotterdam som har en mamma/barn grupp eller via den Svenska klubben (mycket aktiviteter runt Amsterdam). Man måste också själv ordna med sjukförsäkringar etc. Språket går ganska snabbt att lära sej förstå, tala tog mej mycket längre tid... I delar av Holland bor många som är strängt religiösa, i de områdena kan det vara svårt att hitta en plats i gemenskapen. Detsamma gäller också en del förorter, de som bor där känner varandra sen de var 2 år ungefär och verkar vara släkt allihop

Svar på tråden Bo i Holland?