• Luttan01

Vilken "bestraffning" ska man ge?

Sonen 9 år, har fast han vet att han ej får, tagit med sin mobil till skolan, när vi frågade vart mobilen var ljög han om att den var hemma i hans rum, när vi bad honom ta fram den låtsades han glömt vart den låg, efter en stund kom det fram att han just tagit med den till skolan och tabbat bort den.

Så min fråga är... hur skulle ni "bestraffa" detta?

Han gjorde nåt han inte vet, han tappade mobilen och han ljög om det...

I vanliga fall så tar vi bort datatid eller speltid på DS osv.. ibland drar vi av på månadspengen... men detta är ju större än vanligt. Känns som att ta bort datatid en eller två kvällar kompenserar inte en mobiltelefon.
    Nu var det ingen super dyr telefon men en bra, hel och fungerande värd ivf runt 1000kr.

Vet inte alls vad vi ska ge för konsekvens till detta.. sambon ska fråga vad sonen anser själv för att se hur han själv resonerar... men som sagt.. vad skulle ni göra??
    Riktiga och ärliga tips uppskattas! och ni som anser att det inte behövs behöver inte skriva för han kommer att få någon sorts av konsekvens av sitt agerande.

• Svar på tråden Vilken "bestraffning" ska man ge?
  • cicci85

Jag skulle inte köpa någon ny mobil till honom. Räcker inte det som konsekvens? Varför måste man straffa ytterligare?

• Luttan01

Nej en ny mobil kommer det inte bli i första taget, det är säkert. Och det är konsekvensen av att han tog med den olovandes och att han tappade bort den. Men nu är det så att han har en tendens att ljuga (om allt från litet till stort) som vi försöker få bukt med... tycker det känns fel att bara säga.. oki, nu blir det ingen ny mobil, men här har du dator och tv-spel, kör på som vanligt bara?!

Kanske bara jag som tänker så, vad vet jag!?

Vill få ut mer att han förstår värdet av saker.. av pengar...av ärlighet... att man inte bara kan tappa och sen tro att man är utan en stund så är det bra.. och att man får ljuda utan problem...

• Tinnys

jag tycker också att konsekvensen blir att han inte får ha en mobil på ett tag. Att ta bort spel eller dator är ju inte kopplade till händelsen. Konsekvenser ska alltid vara logiska och kopplade till en händelse. Tex om han använder datorn och är på sidor som han inte har tillåtelse att vara så får han vara utan dator en tid. Han är bara ett barn som fortfarande lär sig, att han inte vågade berätta för er kanske inte ska bestraffas utan att man kanske ska fundera varför han känner att han inte kan berätta det.

• cicci85
    Tinnys skrev 2010-11-09 17:42:26 följande:
    jag tycker också att konsekvensen blir att han inte får ha en mobil på ett tag. Att ta bort spel eller dator är ju inte kopplade till händelsen. Konsekvenser ska alltid vara logiska och kopplade till en händelse. Tex om han använder datorn och är på sidor som han inte har tillåtelse att vara så får han vara utan dator en tid. Han är bara ett barn som fortfarande lär sig, att han inte vågade berätta för er kanske inte ska bestraffas utan att man kanske ska fundera varför han känner att han inte kan berätta det.
    Håller med dig jag!
  • Luttan01

Undra varför han inte säger allt till oss?? Ja du.. kan det vara för att han vet att han gjort nåt han inte får?? kan det vara för att han vet att om han gör nåt han inte får så får man en konsekvens??
    Han är ett barn som försöker komma undan det han gjort genom att fortsätta ljuga...

Jag tror inte på att bara för att man säger som det är så får man en klapp på axeln så är det bra.. vad lär det ett barn? Att det är ok att ljuga, göra som man inte får fast man är medveten om det, att stjäla eller vad det än må vara bara man säger som det är?? Vad blir det för bra av det?

Klart som sjutton att han inte vill erkänna att han gjort nåt han inte får... han är fullt medveten om att han gjort fel och ljuger om det för att försöka vinna tid, han är ju inte helt dum Flört

Frågan var att jag vill ha ett lämpligt staff för händelsen och ja jag kan hålla med om att det ska vara kopplat till händelsen. MEN han är så pass gammal att han kan se att det han gjort är fel och att det kan tas ut på annat sätt än bara inte få en ny mobil.

Nyfiken.... Är det så att många föräldrar idag inte har nån sort bestraffning när ett barn ljuger eller gör nåt de vet de ej får? Om man inte ska ha konsekvenser för en 9åring, i vilken ålder börjar man med det då kan man undra?

• canmamma

Min väninna lät sina barn fyra komma på straff själva (så länge de inte var farliga) åt varandra och sig själva. Det var helt hysteriskt roligt att lyssna på diskussionerna, men de brukade enas om typ armhävningar och sit ups. En bra konsekvens tror jag har en logisk anknytning till gärningen. Om det är lögnerna ni vill komma åt så är en logisk konsekvens av att ljuga att folk inte tror på ens ord och att man blir behandlad med mindre förtroende tills man har lyckats återfå förtroendet. Man måste kolla in och stämma av oftare än tidigare och får finna sig i att folk dubbelkollar vad man säger. Man bygger upp förtroendet igen genom att vara pålitlig och stå för sitt od och genomföra det man säger att man ska. 

• Luttan01
    canmamma skrev 2010-11-09 17:59:33 följande:
    Min väninna lät sina barn fyra komma på straff själva (så länge de inte var farliga) åt varandra och sig själva. Det var helt hysteriskt roligt att lyssna på diskussionerna, men de brukade enas om typ armhävningar och sit ups. En bra konsekvens tror jag har en logisk anknytning till gärningen. Om det är lögnerna ni vill komma åt så är en logisk konsekvens av att ljuga att folk inte tror på ens ord och att man blir behandlad med mindre förtroende tills man har lyckats återfå förtroendet. Man måste kolla in och stämma av oftare än tidigare och får finna sig i att folk dubbelkollar vad man säger. Man bygger upp förtroendet igen genom att vara pålitlig och stå för sitt od och genomföra det man säger att man ska. 
    Tack för tipset =) Vi ska sättas oss tillsammans efter maten idag och prata med honom om vad han tycker och hans syster ska få vara med också.
    angående ljugandet var jag inne på samma bana som du, ska prata om tillit och att han nu inte får samma friheter som innan pga detta (och en del innan) får se om han kan bygga upp förtroendet igen =)
  • FrkJenny

Konsekvenser "ger" man inte, de sker alldeles av sig själv.
    Det man kan "ge" är erfarenheter av hur man kan agera för att hantera konsekvenserna, mildra dem och i förlängningen förhindra sådana konsekvenser man inte vill ha.

Och i det här fallet är konsekvensen att han nu saknar mobil.Ett sätt för honom att agera för att hantera konsekvensen är att han skriver lappar om "borttappad mobil" för att försöka få tillbaka den. Ett annat är att spara sina egna sparpengar eller veckopengar för att köpa en ny eller att helt enkelt vara utan. 

Och om och när han köper en ny mobil så vore det en idé att ni gör en överenskommelse om ett sätt att förhindra att just detta sker igen; t.ex. att mobilen alltid läggs på en bestämd plats som är synlig för er så ni slipper diskutera om huruvida den "råkar" åka med till skolan eller inte...

Men det större problemet ni har är att han ljuger. Det kommer ni definitivt inte att komma åt genom bestraffningar. Tvärtom lär det oftare barn att ljuga eftersom det de gör fel tydligen bara har "konsekvenser" om de blir påkomna...  

Genom att synliggöra alla (riktiga) konsekvenser och lära barnen förutse och hantera konsekvenserna av sitt eget hanterande så kommer de vara betydligt bättre rustade att skapa sådana konsekvenser de faktiskt vill ha och leva med...

I fråga om lögnerna så är konsekvensen (för honom) att ni inte kan lita på honom och det hanterar ni förhoppningsvis redan genom att ha överenskommelser om extra övervakning över honom tills han slutat ljuga och visar sig pålitlig igen..? 

• Fridayyy

Han ljuger ju  bara för att han vet att han får ett straff om han säger sanningen. Jag tror inte han kommer sluta ljuga så länge ni ger straff, det verkar ju inte fungera nu iaf.

• Luttan01

Utan mobil kommer han att bli så det blir hans konskvens av att han tog med den och att han tappade den. Hurvida han kommer få köpa en ny själv sen eller inte det får bli en annan fråga.
    Idéen om att sätta upp lappar var en bra idé, den tar jag direkt!! =)

Ljugandet... jo det kan tyckas att det inte hjälper Fridaooo, men han har blivit bättre efter det att vi sagt vad som händer om han ljuger, vi har haft familjemöten där vi sagt till båda barnen vad som händer om man ljuger så de vet redan innan vad konsekvensen av deras val att ljuga blir.
    Fortfarande vill jag veta vad alla andra föräldrar gör när deras barn gör nåt de ej ska, är det ok så länge de inte ljuger om det? Och om de ljuger är det ok bara de talar om sen att de ljugit?

Som sagt, vi kommer hålla koll på honom så han märker att vi inte litar på honomoch vi kommer att prata om det då och då, så det blir ett samtalsämne som inte bara glöms bort efter några veckor.

Svar på tråden Vilken "bestraffning" ska man ge?