• mamman i stan

Svårt få nr 2?

Jag har en dotter (född i dec 08) som blev till redan innan vi började försöka, dvs. vi hade alltså inte planerat att jag skulle bli gravid då. Så när det blev dags för syskonverkstad hade jag inte en tanke på att det skulle kunna bli svårt. Nu har jag och sambon försökt med syskon sen i april och ingenting händer! Är det nån som har varit med om något liknande och vill följas åt??

• Svar på tråden Svårt få nr 2?
  • Gummsan

Nr 2 tog dör oss 3,5år. Jätte jobbigt. Bisolvon och ältest e bra. Lycka till

• Rocktroll

Vi gjorde våran dotter på första försöket efter att ha ätit p piller i 9 år. Eller försökte inte ens slutade med pillrena och månaden efter plusade jag. Fick en dotter i april 09 och har försökt få ett syskon till henne i princip direkt då jag knappt ammade och inte har skyddat mig och inget plus än Gråter så nu har vi börjat en utredning.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • annalotta

Samma här, dottern gick på en gång..nu har vi försökt med syskon sedan april-09. Skall börja en utredning nu, som vi tyvärr får betala själv då man inte får ngt från landstinget här om man redan har ett barn som man fått på naturlig väg!
    Superjobbigt är detta..men skönt att kanske äntligen få veta vad som är fel

• Rocktroll
    annalotta skrev 2010-11-12 22:01:44 följande:
    Samma här, dottern gick på en gång..nu har vi försökt med syskon sedan april-09. Skall börja en utredning nu, som vi tyvärr får betala själv då man inte får ngt från landstinget här om man redan har ett barn som man fått på naturlig väg!
    Superjobbigt är detta..men skönt att kanske äntligen få veta vad som är fel
    Utredningen i sig kostar väll inte mer än läkarbesök det är ju om man tex behöver IVF som kostar skjortan Skrikandes
  • annalotta
    Rocktroll skrev 2010-11-12 22:32:45 följande:
    Utredningen i sig kostar väll inte mer än läkarbesök det är ju om man tex behöver IVF som kostar skjortan Skrikandes
    Utredningen kostar 3000:- men ja, sen kommer smällen på ett xantal tusen!! så himla tråkigt att kroppen bara slutade funka!! Rynkar på näsan
  • La Lola

Hedda tog det 3 år att få till.
    Visserligen med en annan pappa än till Alma.
    Men det var ju min nr 2:a sas.

Snittet att lyckas ligger på 7 mån.
    Upp till 1 år räknas som normal tid att försöka.
    Innan räknas det alltså inte som svårt att bli gravid.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Rocktroll
    annalotta skrev 2010-11-13 09:16:43 följande:
    Utredningen kostar 3000:- men ja, sen kommer smällen på ett xantal tusen!! så himla tråkigt att kroppen bara slutade funka!! Rynkar på näsan
    Vi går bara till sjukhuset och betalar vanlig undersökningskostnad...ca 2-300 per besök Glad men vi gör det inte privat på klinik visserligen.
  • annalotta
    Rocktroll skrev 2010-11-13 09:31:04 följande:
    Vi går bara till sjukhuset och betalar vanlig undersökningskostnad...ca 2-300 per besök Glad men vi gör det inte privat på klinik visserligen.
    Oj, vad skönt! det här är inte privat klinik heller, bara att västerbottens landsting inte står för något alls om du har barn sedan tidigare..mkt dåligt!
  • Drömmerintedrömmar

Shit vad olika det är!

När vi försökte få ettan försökte vi i kanske 1½ år men inget hände, det visade sig med prover att jag inte hade någon ägglossning överhuvudtaget. gick då pergotime (Äl stimulerande) enkelkur men fick ingen ägglossning av det heller, fick då en dubbelkur pergotime och då ägglossade jag men blev inte gravid, åt en till kur och blev gravid, blev alltså  gravid med hjälp på andra ägglossningen.

blev spontant gravid när första barnet bara var 2-3 månader men det blev missed abortion. blev jätte snopna att jag ens blev gravid naturligt. av ETT samlag. helt plötlsigt funkade kroppen ........

när vi skulle få andra barnet lyckades vi på första försöket..

har fortf. inte fattat att min kropp funkar som den ska nu för tiden haha =)

men ts till dig, jag har hört att det kan vara svårt att få till nr 2..och som någon annan nämner så är snittet på ungefär 7 månader.. varje gång ett ägg och en spermie möts så är det bara 20% chans att det blir befruktat.. kanske nåt att tänka på?

• stjernan

Min tvåa blev till 15 mån efter att vi började försöka. Jag hann få två missfall under den tiden.

Svar på tråden Svårt få nr 2?