• cameron

Ragdoll - rätt katt för oss?

Vår familj har funderingar på att skaffa katt, en ragdoll närmare bestämt. Våra barn är 4,5 och 2,5 år och ganska vilda. Jag skulle vilja höra lite om andras erfarenheter av just denna ras. Rent generellt, hur pass krävande är dessa katter? Hur bra går dom ihop med små barn? Hur mkt pälsvård behövs, hårar dom mkt?  Vad har DU för erfarenheter?

Att ragdolls är supersöta är ju såklart ett plus men det som lockar oss är framförallt det härliga, lugna temperament som dom sägs ha. Vi har tidigare haft bondkatter och tagit dom till våra hjärtan men med en bondkatt är det lite svårare att veta vad man får rent temperamentsmässigt.

Och jo förresten, ytterligare en fråga. Vad är ett normalt pris att betala? Har sett att priserna varierar en del från uppfödare till uppfödare...

Olivia 0605 & Tindra 0805
  • Svar på tråden Ragdoll - rätt katt för oss?
  • Christel83

Underbar ras! Tillgiven nyfiken och lugn i temperament! Renrasiga kostar runt 6000-8000kr

• Rocktroll
    cameron skrev 2010-11-10 09:49:17 följande:
    Och pälsen? Hårar dom mkt?
    Sjukt mycket. Jag har varit hemstäderska hos personer med ragdolls och har nog aldrig sett så mycket hår ihela mitt liv. Men supergoa och lugna katter Glad
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • cameron

Näää. Skit säger jag som har städmaniFlört Jag kommer mao att städa ihjäl mig om vi skaffar en ragdoll. Hade hoppats på att dessa inte var värre än ngn annan ras.

• Rocktroll
    cameron skrev 2010-11-10 14:59:39 följande:
    Näää. Skit säger jag som har städmaniFlört Jag kommer mao att städa ihjäl mig om vi skaffar en ragdoll. Hade hoppats på att dessa inte var värre än ngn annan ras.
    Jag har haft bondkatter och det är en jätteskillnad i hårmängd men så är ju ragdoll långhårig så vad kan man förvänta sig Gladannars får du borsta varje dag så kanske den inte fäller lika mycket Tungan ute
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Mimmi1973

Hej, jag har en ragdoll hane på snart 9 år, jag tycker inte att han hårar så mkt, och kammar honom aldrig, de har ingen underpäls som tex perser, så de får inga knutor. De är som hundar i sinnet, väldigt sociala och vill gärna synas och höras och gärna ta plats i soffan, Kommer det folk hem så vill han få all uppmärksamhet själv.  Har själv två små barn, det funkar hur bra som helst. Men tänk på att ragdoll vill gärna ha mkt sällskap. så en kattkompis är inte helt fel, om ni inte är mkt hemma. Jag kan varmt rekommendera denna kattras. lycka till!

• cameron

Nu är jag/vi hemma ganska mkt så sällskap kommer kissen att fåGlad Tack för ditt svar Mimmi1973. Skönt att höra att alla ragdolls inte hårar massor!

• Mimmi1973
    cameron skrev 2010-11-10 15:36:52 följande:
    Nu är jag/vi hemma ganska mkt så sällskap kommer kissen att fåGlad Tack för ditt svar Mimmi1973. Skönt att höra att alla ragdolls inte hårar massor!
    Jag har haft perser, och dem hårar jättemycket. Vill man ha en långhårig katt ska man helt klart välja semillånghårig päls som ragdollen har. Du får gärna kika in på min sida, där har jag bilder på min ragdoll, Artur heter han Glad 
  • cameron

Mimmi1973: Kikade på din Artur - såååå fin!Glad

På lör är det dax för oss att titta på en kull ragdolls. Är det ngt speciellt man ska tänka på/titta efter innan man bestämmer sig? Jag har ju läst på om rasen men har långt ifrån stenkoll på vad som är viktigt, förutom det självklara att katten ska vara vaccinerad, avmaskad, chipad och att det ska finnas ett färskt läkarintyg ang friskhet.

• Mimmi1973

Hej, vad kul att titta på kattunge! har ni bestämt om det blir en hane eller hona? Vilken färg?

Verkar som ni har tänkt på allt, vad som är viktigt med att skaffa katt. kan inte komma på något annat. Flört

Lycka till!

Svar på tråden Ragdoll - rätt katt för oss?