Inlägg från: cameron |Visa alla inlägg
  • cameron

Ragdoll - rätt katt för oss?

Vår familj har funderingar på att skaffa katt, en ragdoll närmare bestämt. Våra barn är 4,5 och 2,5 år och ganska vilda. Jag skulle vilja höra lite om andras erfarenheter av just denna ras. Rent generellt, hur pass krävande är dessa katter? Hur bra går dom ihop med små barn? Hur mkt pälsvård behövs, hårar dom mkt?  Vad har DU för erfarenheter?

Att ragdolls är supersöta är ju såklart ett plus men det som lockar oss är framförallt det härliga, lugna temperament som dom sägs ha. Vi har tidigare haft bondkatter och tagit dom till våra hjärtan men med en bondkatt är det lite svårare att veta vad man får rent temperamentsmässigt.

Och jo förresten, ytterligare en fråga. Vad är ett normalt pris att betala? Har sett att priserna varierar en del från uppfödare till uppfödare...

Olivia 0605 & Tindra 0805
  • Svar på tråden Ragdoll - rätt katt för oss?
  • cameron

Näää. Skit säger jag som har städmaniFlört Jag kommer mao att städa ihjäl mig om vi skaffar en ragdoll. Hade hoppats på att dessa inte var värre än ngn annan ras.

• cameron

Nu är jag/vi hemma ganska mkt så sällskap kommer kissen att fåGlad Tack för ditt svar Mimmi1973. Skönt att höra att alla ragdolls inte hårar massor!

• cameron

Mimmi1973: Kikade på din Artur - såååå fin!Glad

På lör är det dax för oss att titta på en kull ragdolls. Är det ngt speciellt man ska tänka på/titta efter innan man bestämmer sig? Jag har ju läst på om rasen men har långt ifrån stenkoll på vad som är viktigt, förutom det självklara att katten ska vara vaccinerad, avmaskad, chipad och att det ska finnas ett färskt läkarintyg ang friskhet.

• cameron

Jo jag tänkte på en annan sak. Ultaljud och DNA-test, är det ngt som uppfödaren bör ha kollat på kattföräldrarna? Har sett att det står på många uppfödares hemsidor men dock inte på alla.

Vi har ännu inte bestämt oss för om det ska bli en hane eller hona eller färg för den delen. Beror lite på... Jag har nu haft kontakt med två uppfödare och hos den ena kommer det att finnas en hona kvar och hos den andra finns det som jag har förtstått det ett par katter att välja mellanGlad

• cameron

Tack för ditt svar Mimmi1973. Nu har jag haft kontakt med ytterligare en uppfödare, en som jag vet är väldigt seriös, och vi ska dit redan ikvällGlad Hon har låtit DNA-testa och gjort ultraljud på sina katter. Nu är ju hon lite dyrare och vi kommer att få betala hela 8500 kr inkl. kastreing (hona) men iom att hennes katter är hett eftertraktade och otroligt vackra så kan det nog vara värt det. Detta är så spännande så jag tror att jag dööörSkrattande

• cameron

Tack basil. Jag ska kolla upp allt ikväll när jag träffar uppfödarenGlad
    Candra: Låter toppen! Ju mindre dom hårar desto bättreFlört

• cameron

Ingen kisse ännu. Vi är kräsna, det tycker jag att man får vara när det handlar om så mkt pengar och det ansvar som det innebär att skaffa en ragdoll-kisseFlört, så vi letar vidare. Uppfödaren som vi var hos i fredags var superseriös och från henne skulle vi gärna köpa katt så snart hon har en som passar oss både utseendemässigt och personlighetsmässigt. Uppfödaren som vi träffade i lördags är tyvärr inte ngn som vi skulle kunna tänka oss att göra affär med. Men att ragdoll är rätt ras för oss - så mkt vet vi iaf nu!Glad

Om ngn har tips på seriösa uppfödare i Stockholmsregionen så får ni gärna inboxa mig!

• cameron

Nu ni! 30 min efter att jag skrev inlägget igår så hittade jag ytterligare en intressant uppfödare med ragdoll-bebisar. Jag ringde och vi fick komma direkt och titta på katterna. Det kändes helt rätt både med uppfödaren och kissen som vi valde ut så idag bestämde vi ossGlad Det blir en liten tjej som är leveransklar den 1:a januariSkrattande 
  • cameron

RAG n04 (?). Säger inte mig så mkt men jag vet att hon är bärare av choklad. Det är alltså hon som är på bildenGlad Jag har inte lärt mig skillnaden mellan bi-colour och colorpoint än *skäms på mig*.

• cameron

Tack April09Glad Wow vilka fina katter ni har! Så häftigt att se skillnaden i färg och utvecklingen från att dom var små.

Mimmi1973: Kikade igen på din fina Artur. Han är helt bedårandeGlad Det är så vi hoppas och tror att vår Pippi kommer att se ut när hon blir stor.

Svar på tråden Ragdoll - rätt katt för oss?