• VixieB

Socialsekreterare!

Om man vill jobba som socialsekreterare, vilken utbildning är det som gäller? Socionom?

Fördelar med jobbet?
    Nackdelar?
    Arbetstider?
    Lön?

• Svar på tråden Socialsekreterare!
  • Philippa

Utbildning: socionom
    Fördelar: man får vara med och förändra männsikors liv till det bättre
    Nackdelar: mångas förutfattade meningar om vad vi gör och hur vi arbetar
    Arbetstider: jag jobbar 08.00-17.00
    Lön: 23700 kr/mån

Jag trivs jättebra!

• VixieB
    Philippa skrev 2010-11-10 08:15:29 följande:
    Utbildning: socionom
    Fördelar: man får vara med och förändra männsikors liv till det bättre
    Nackdelar: mångas förutfattade meningar om vad vi gör och hur vi arbetar
    Arbetstider: jag jobbar 08.00-17.00
    Lön: 23700 kr/mån

Jag trivs jättebra!
    Socionom är 5,5 år på högskola, va?

Att det ska vara så svårt att komma på vad man ska plugga till...! ;)
  • Philippa
    VixieB skrev 2010-11-10 08:17:11 följande:
    Socionom är 5,5 år på högskola, va?

Att det ska vara så svårt att komma på vad man ska plugga till...! ;)
    Nej, socionom är 3,5 år på universitet.
  • VixieB
    Philippa skrev 2010-11-10 08:18:28 följande:
    Nej, socionom är 3,5 år på universitet.
    Aha! Då känns det ju genast lite lättare! :)
  • Philippa
    VixieB skrev 2010-11-10 08:21:11 följande:
    Aha! Då känns det ju genast lite lättare! :)
    Ja, det kan vara lite krånligt att komma in för det är många som söker varje år....

Lycka till!
  • VixieB
    Philippa skrev 2010-11-10 08:29:02 följande:
    Ja, det kan vara lite krånligt att komma in för det är många som söker varje år....

Lycka till!
    Ja, jag behöver nog börja med att läsa upp lite betyg, eller i alla fall läsa in matte b, det gjorde jag aldrig på gymnasiet, och det krävdes såg jag!

Tack!
  • kimsi

Jag läser till socionom nu och det är en förbannat rolig utbildning i alla fall.

• VixieB
    kimsi skrev 2010-11-10 11:21:16 följande:
    Jag läser till socionom nu och det är en förbannat rolig utbildning i alla fall.
    Ja, det verkar onekligen intressant! :) Jag har fått för mig att den är rätt hård, mycket pluggande, massa litteratur på engelska... Är det så eller är det bara rykten?
  • lillie

Jag är socionom och har jobbat med socialt arbete i 10 år, varav ca hälften av dessa som socialsekreterare.

Fördelar med jobbet: ett intressant utvecklande jobb där man får träffa många olika härliga människor.

Nackdelar med jobbet: det är tungt att jobba med myndighetsutövning. man kan behöva fatta beslut som man själv alls inte står bakom och meddela människor dessa beslut, det kan vara lätt att "ta med sig jobbet" hem.

Arbetstider: vanliga kontorsarbetstider i mitt fall 7.30-16.30

Lön: 24700:-

Fråga gärna om du vill veta något annat.

Såg att du frågade om utbildningen och när jag gick utbildningen var den absolut inte hård! Tvärtom verkligen. Vet inte hur mycket det skiljer mellan olika universitet/högskolor eller om utbildningen förändrats mycket de senaste
    åren.

• VixieB
    lillie skrev 2010-11-10 15:42:33 följande:
    Jag är socionom och har jobbat med socialt arbete i 10 år, varav ca hälften av dessa som socialsekreterare.

Fördelar med jobbet: ett intressant utvecklande jobb där man får träffa många olika härliga människor.

Nackdelar med jobbet: det är tungt att jobba med myndighetsutövning. man kan behöva fatta beslut som man själv alls inte står bakom och meddela människor dessa beslut, det kan vara lätt att "ta med sig jobbet" hem.

Arbetstider: vanliga kontorsarbetstider i mitt fall 7.30-16.30

Lön: 24700:-

Fråga gärna om du vill veta något annat.

Såg att du frågade om utbildningen och när jag gick utbildningen var den absolut inte hård! Tvärtom verkligen. Vet inte hur mycket det skiljer mellan olika universitet/högskolor eller om utbildningen förändrats mycket de senaste
    åren.
    Tack för svaret! :)

Jag blir onekligen mer och mer sugen! Vill du beskriva arbetsuppgifterna lite mer?
  • lillie

Jag har jobbat med ekonomiskt bistånd. Det är ett mycket svårare och mer omfattande arbete än man kan tro. . Arbetsuppgifterna kan nog skilja sig en del mellan olika kommuner eftersom man lägger upp arbetet på olika sätt genom olika politisk styrning i kommunerna.

Kortfattat kan man säga att man träffar människor som är i behov av försörjningsstöd, gör utredningar, journalför, fattar beslut. Man representerar en myndighet. Mötena med människorna kan man göra mycket av tycker jag. Alla har sin historia och behöver olika stöttning. Mycket handlar om hjälp att komma i arbete/studier eller om det behövs andra rehabiliterande insatser först så kan det handla om prakikplatser, hjälpa till i kontakten med sjukvården, psykiatrin, frivården, andra instanser inom socialtjänsten om det finns drogproblematik m.m. En del behöver hjälp en kortare tid medan andra behöver längre insatser. Det finns mycket att säga, är det nåt specifikt du undrar så fråga på Glad

• kimsi
    kimsi skrev 2010-11-10 11:21:16 följande:
    Termin ett tyckte jag var löjligt enkel, men det får jag äta upp nu termin två. Tuffa kurser, lagparagrafer som ska präntas in, många föreläsningar, gigantisk hög med böcker (och ja en del är på engelska), många examinationer. Så ja, det är tufft men det är ändå så intressant.
  • camave

vad behövs för att komma in på socionomprogrammet?

Felicia och Albin, mina underbara små....
Svar på tråden Socialsekreterare!