• Imagine this

Min son 2 år vägrar klä på sig!

Jag behöver tips på hur man lättast får en 2 åring (fyller 2 i december) att klä på sig! Vanliga kläder, byxa, tröja etc. går oftast bra. Men ytterkläderna är helt hopplösa! Värst är det då jag hämtar honom på dagis och jag ska klä på honom, han vägrar i sten och det blir skrik och gråt. När pappan hämtar honom så går det hur bra för honom att klä på honom, och även dagispersonalen säger att det är inga problem. Så det här är en kamp han bara vill ta med mig tydligen. 

Jag har provat allt... att ge honom alternativ, "vill du ha den blå eller svarta jackan idag?" har han som vuxit ifrån, det funkade bra för ca ett halvår sen. Han känner att det var ändå jag som valde, trots att han fick välja av 2 alternativ. 
    sen att säga "Kan du sätta på dig skon själv??" det fungerar ibland, men oftast inte. han vet att han kan själv, så det är inte heller så spännande gissar jag.
    Att göra en lek av det funkar inte heller. Han kan skratta och tycka att det är roligt, men han är hela tiden medveten om att han får på sig kläderna, att han går inte "lura" genom lek.

Jag brukar förbereda honom om att, snart ska vi gå ut, snart ska vi åka bilen och fara och handla osv. så att han vet vad som kommer att hända. Blir han ändå arg och ledsen då vi ska klä på oss försöker jag prata med honom om att det är okej att vara arg, men vi måste sätta på oss jackan för annars blir det jätte kallt. Efter kanske 10-15 minuter av övertalning brukar han oftast ge med sig och låter mig klä på honom eller att han klär på sig själv.

Vissa dagar har man inte 15 mintuer över till tjaffs, och sen att det är ju självklart så mycket trevligare om jag får klä på honom utan gråt..

Någon som har varit i samma sits och har några bra tips? 

• Svar på tråden Min son 2 år vägrar klä på sig!
  • Pickeli

Min son hade en sådan period i light-version kanske jag ska säga.

Det som funkade var att berätta och visa vilke mer som hade ex jacka på sig.

Först berätta varför man ska ha kläderna på sig och sedan visa att alla andra också har det. Typ: Titta Mamma har skor, pappa har skor. Vi körde även med hans favvor figurer typ musse, pippi, pingu har jacka osv.

Det funkade i alla lägen med vår son, så det var vårt knep! Du kan ju alltid testa!

kan du inte börja förbereda honom ganska långt i förväg, typ att nu ska vi äta och sedan ska vi klä på oss och gå ut. Och berätta att ni ska ta på er vantar, mössa osv. Då är han mer inställd på det och det sker inte så plötsligt!

Google it!
  • linjes

Ja strunta i att sätta på honom ytterkläderna

Aldrig jag skulle ta den diskussionen med en 2 åring varje gång ytterkläderna ska på

Min son har alltid varit så o han klär fortfarande inte på sig,fryser han ja då är det bra kallt ute  

• anyXX
    linjes skrev 2010-11-10 09:15:17 följande:
    Ja strunta i att sätta på honom ytterkläderna

Aldrig jag skulle ta den diskussionen med en 2 åring varje gång ytterkläderna ska på

Min son har alltid varit så o han klär fortfarande inte på sig,fryser han ja då är det bra kallt ute  
    ja ska man bara ut till bilen kanske det funkar men om man ska gå någonstans? nä då skulle jag itne tagit ut mitt barn utan kläder
    Iris 080308 & Nils 100319
  • linjes
    anyXX skrev 2010-11-10 09:17:12 följande:
    ja ska man bara ut till bilen kanske det funkar men om man ska gå någonstans? nä då skulle jag itne tagit ut mitt barn utan kläder
    Det trodde jag var underförstått

Han känner om det är kallt o vill då med lite tur ha på sig kläderna 
  • anyXX
    linjes skrev 2010-11-10 09:19:02 följande:
    Det trodde jag var underförstått

Han känner om det är kallt o vill då med lite tur ha på sig kläderna 
    aha när jag tänkt lite på det verkar det vara en smart idé :) ska testa det när min dotter vägrar...
    Iris 080308 & Nils 100319
  • viseversa

Min 2 åring vill inte heller ha kläder på sig. Igår ville hon gå ut i snön iklädd endast tunn tröja strumpbyxor och stövlar . Jag gör inte så stor sak av det. Brukar lirka lite så kommer dom flesta kläder på till sist iallafall. Vantar vill hon ofta INTE ha och inte mössa heller. Men efter ett tag ute i blåsten så brukar hon be om både mössa och vantar iallafall. Måste bara inse att hon fryser om hon inte ha kläder p sig. lilla tokan!

• Imagine this

Tack för era svar!

Kanske är så man måste våga göra, låta honom frysa lite så kommer han ångra sig och be om kläder. Man vill ju bara att han inte ska behöva frysa...

Jag brukar förbereda honom redan då vi kliver upp (ca 40 minuter innan vi ska till dagis) att vi ska äta välling, sedan byta blöja och sätta på oss kläder, och sen ytterkläderna och sen går vi eller åker vagn till dagis. Så jag försöker verkligen förbereda honom.

Men det här är säkert övergående. Behöver bara hitta ett sätt som funkar bäst för hela familjen. För det är verkligen inte kul då man kommer in i en ond spiral och varje gång man ska gå någonstans så blir lilleman sur..  

• alvaereva

Min dotter är likadan.
    Men det funkar jättebra då jag låtsas att hon är en häst och att hästen ska göras iordning
    Strumpor är hästskor och kläder är täcke. Sen ska toffsarna i, samma som på tävlingshästarna, haha!

• Nostalgity

Hej jag brukar också köra med att andra har på sig de. Han har en kusin som har tycker väldigt mycket om .. då säger jag "**** har skor på sig, *** har overall på sig..." .. då går det fort =D . Annars vill han inte alls vissa dagar, då skulle vi inte komma utanför dörren.

Jamie 10/12 -08 <3
  • linjes
    Imagine this skrev 2010-11-10 10:12:20 följande:
    Tack för era svar!

Kanske är så man måste våga göra, låta honom frysa lite så kommer han ångra sig och be om kläder. Man vill ju bara att han inte ska behöva frysa...

Jag brukar förbereda honom redan då vi kliver upp (ca 40 minuter innan vi ska till dagis) att vi ska äta välling, sedan byta blöja och sätta på oss kläder, och sen ytterkläderna och sen går vi eller åker vagn till dagis. Så jag försöker verkligen förbereda honom.

Men det här är säkert övergående. Behöver bara hitta ett sätt som funkar bäst för hela familjen. För det är verkligen inte kul då man kommer in i en ond spiral och varje gång man ska gå någonstans så blir lilleman sur..  
    Jag har en bonus på 2 år som är likadan varje gång ytterkläderna ska på,då kör jag ju på pappans vis att han håller i och jag klär på
    Hade det vart min bioson hade jag kört på som vanligt,struntat i kläderna hehe 
  • KK1974

hela min brors barndom klädde mamma på honom ute på farstubron på vintern, han var (och är) varm av sig och trodde liksom inte på henne. Han behövde känna att det var kallt! Så kör på det. Håll stenhårt på det grundläggande: du kommer och hämtar och han ska följa med. Det är väl det som är starten, att han inte riktigt vill gå därifrån och har kommit på att han kan krångla med ytterkläderna för att dra ut på det. Släpp konflikten och ta ytterkläderna i en påse och gå ut, och så får han dra sina egna slutsatser. 

Svar på tråden Min son 2 år vägrar klä på sig!