Min son 2 år vägrar klä på sig!
Jag behöver tips på hur man lättast får en 2 åring (fyller 2 i december) att klä på sig! Vanliga kläder, byxa, tröja etc. går oftast bra. Men ytterkläderna är helt hopplösa! Värst är det då jag hämtar honom på dagis och jag ska klä på honom, han vägrar i sten och det blir skrik och gråt. När pappan hämtar honom så går det hur bra för honom att klä på honom, och även dagispersonalen säger att det är inga problem. Så det här är en kamp han bara vill ta med mig tydligen.
Jag har provat allt... att ge honom alternativ, "vill du ha den blå eller svarta jackan idag?" har han som vuxit ifrån, det funkade bra för ca ett halvår sen. Han känner att det var ändå jag som valde, trots att han fick välja av 2 alternativ.
sen att säga "Kan du sätta på dig skon själv??" det fungerar ibland, men oftast inte. han vet att han kan själv, så det är inte heller så spännande gissar jag.
Att göra en lek av det funkar inte heller. Han kan skratta och tycka att det är roligt, men han är hela tiden medveten om att han får på sig kläderna, att han går inte "lura" genom lek.
Jag brukar förbereda honom om att, snart ska vi gå ut, snart ska vi åka bilen och fara och handla osv. så att han vet vad som kommer att hända. Blir han ändå arg och ledsen då vi ska klä på oss försöker jag prata med honom om att det är okej att vara arg, men vi måste sätta på oss jackan för annars blir det jätte kallt. Efter kanske 10-15 minuter av övertalning brukar han oftast ge med sig och låter mig klä på honom eller att han klär på sig själv.
Vissa dagar har man inte 15 mintuer över till tjaffs, och sen att det är ju självklart så mycket trevligare om jag får klä på honom utan gråt..
Någon som har varit i samma sits och har några bra tips?