Inlägg från: Breaking Benjamin |Visa alla inlägg
  • Breaking Benjamin

Jag kan inte klä min 3 åring!

Vår dotter 3 år är väldigt envis och bestämd vad gäller det mesta. Nu börjar det bli problem med påklädningen innan hon ska till dagis. Hittills har det gått bra att hon får välja eftersom det inte varit så kallt och jag har resonerat som så att "bättre att hon går hemifrån glad än i de kläder som vi tycker att hon ska ha". Istället har vi lagt ner varmare kläder i ryggsäcken så att persoanlen på dagis kan ta striden senare.

Nu har snön kommit och hon vägrar täckjacka och byxa. Tvingar vi henne blir hon helt hysterisk och så fort vi släppt henne sliter hon av sig kläderna vi tvingat på. Att resonera och lirka fungerar inte, har hon bestämt sig så har hon. Hon avskyrvarmare kläder. Vintern är här nu och kallare lär det bli. Hur ser jag till att hon blir ordentligt klädd? Ska jag tvinga henne (känns inte bra) till vilket pris som helst? Eller vad?

• Svar på tråden Jag kan inte klä min 3 åring!
  • Breaking Benjamin
    Tr0ust skrev 2010-11-10 09:46:58 följande:
    Wha! Vad ska man göra? Du måste ju klä på henne. Fine, då får hon väl skrika då. Bättre den än att hon blir sjuk eller? Shit! Föräldrar är så mesiga nu för tiden!
    Det handlar inte om mesighet. Hade det handlat om liv och död hade jag fått på henne kläderna. Nu gör det inte det och jag vill inte driva detta till vlket pris som helst. För mig är det VIKTIGTatt hon blir respekterad och inte överkörd. Det är jag som har makten men jag vill utöva den utan att kränka henne mer än nödvändigt. När jag tvingat på henne kläder mot hennes vilja så slutar det med att hon tappar andan för att hon blir så upprörd. Hon blir blå och nära att tuppa av. Sedan skriker hon "Neeeeej mamma, neeeeeej. Jag vill inte!" Inte agressivt utan hon vädjar verkligen till mig att sluta. Hon blir förtvivlad. Fortsätter jag ändå så slutar det med att hon blir ledsen på ett sätt som verkligen inte känns bra, en sorg i hennes ögon. Jag vill inte vara en sån förälder, som kuvar sina barn att foga sig. Jag vill lösa detta på ett bättre sätt.
    Lattjo skrev 2010-11-10 10:20:00 följande:
    Låt henne frysa ett par dagar då? Jag har låtit sonen gå från dagis i strumpfötter i slask för han vägrade sätta på sig skorna och sen dess har vi inte haft några problem med att dra på skorna när vi går ut. Ditt barn må vara envist men du måste vara envisare och du måste vinna för självklart måste vinterkläderna på!
    Ja. Det fungerar ibland. Ska fortsätta på den vägen. Att hon inser själv vad som blir om hon inte tar på sig kläder.
  • Breaking Benjamin
    Diablo skrev 2010-11-12 11:14:40 följande:
    Jag reagerade på att du stoppar ner varmare kläder och så får förskolepersonalen ta striden, men för fanken. Var förälder. Låt henne gå bara då till dagis och frysa, men det är DU som förälder som ska ta striderna! Det är du som ska påpeka att där såg du, vist är det bättre med jackan på! Lägg inte över en massa på förskolans peronal, för att du tycker att det är jobbigt att vara förälder!
    Det blir ingen strid för personalen. Hon har inget behov av att vara "självständig" inför dem utan det är vi föräldrar och andra nära som får ta all trots. Även om jag lämnar henne inne så vet jag att de går ut senare på dagen och då måste hon ha med sig kläder. Jag vill att hon ska vara glad när hon kommer till dagis för att få en bra start på dagen. Tvingar jag henne med kläderna blir hon HYSTERISK!
Svar på tråden Jag kan inte klä min 3 åring!