Inlägg från: mamman2008 |Visa alla inlägg
  • mamman2008

Jag kan inte klä min 3 åring!

Jag brukar göra som många här skriver.. jag låter mina barn få känna hur kallt de är och sne när de klagar ja då frågar ja om de vill ta på sig jackan osv? vill dem inte nehej oki men slipp då.... det får ju bara konsekvenser -de fryser och kan bli sjuka.. men ja är noga med att förklara varför på allt men passar de sen inte nej då får de vara. Jag skulle inte lägga över ansvaret på dagispersonalen då de e mitt ansvar som mamma..men däremot så skulle mina barn fått lära sig av deras misstag.

I somras ville sonen inte ha på sig sandalen utan ville gå hem barfota.. visst de ser ja inge problem i så de fick han men då var de ju tyvärr så att de låg massa vassa små stenar och lite glas på cykelvägen hem och då förklara ja för sonen och visade på cykelvägen att de här e glas och gör ont osv... men han ville inte ha skor ändå.. nehej slipp då tyckte ja.. men skyll dig själv om du får glas i fötterna..... vi fortsatte och gå och de gick bra och han fick inga glas i fötterna.. men han kände att stenarna gjorde ont och då tog han sandalerna själv undet vagnen.... så är de.. rätt som de är kommer de på att de e lika bra.... har hänt en gång att sonen vägra ta på sig kläder.. han skullle gå i pjamas.. då fick han ha de tills vi kom t dagis.. sen när han såg att de andra inte hade pjamas nej då skulle han ta på sig kläderna ja tog med.. så då var de klart med!

Man ska bara ta dem duster och bråk man tycker är absolut nödvändigt.. resten som egentligen är småsaker kan man hoppa över... barnen förstår till slut ändå att saker får konsekvenser och lär sig göra som det ska!

Svar på tråden Jag kan inte klä min 3 åring!