• JohannaS03

TV i sovrummet? För eller emot?

I en annan tråd diskuteras om barn ska ha tv i sina rum. Jag funderar lite på vad ni tycker om att han tv i sovrummet, men vill inte stjäla den tråden.

Många verkar tycka att det är fel att ha tv i sovrummet och att man inte ska somna framför tv:n. Men jag kan inte riktigt förstå vad som är så farligt med det. Jag somnar framför tv:n nästan varje kväll och om jag har svårt att sova är det bästa sättet att sätta på tv:n. Ser inget problem med det...

• Svar på tråden TV i sovrummet? För eller emot?
  • Veritas18

Jag håller med dig. Brukar också sätta på tv'n när jag inte kan somna.

Men, vi kommer så småningom nog ta bort tv'n från rummet. Mest för att vi vill undvika att just sätta på tv'n, speciellt när den andra sover och så. Vi ser inget farligt med det utan är mer en grej som vi vill ta bort (och använda för att koppla in datorn istället och ha den som skärm) :)

• SunnyBunny

Jag tycker tv i sovrummet är lika självklart som mat på bordet;) Jag har alltid haft det och jag ser inga problem med det. Jag kan inte somna till tv:n då jag vill ha tyst och mörkt, men det är ju det som är så fantastiskt med tv man kan stänga av dem;) Men om man inte kan sova eller är sjuk är man ju inte så sugen på och krypa ur sin varma säng och gå till vardagsrummet och glo på dumburken;)

• beccagranen

Jag har vuxit upp med att kolla på tv i sängen, och somna till det. Mest för att jag tänkte på läskiga häxor och monster när det var mörkt, så jag kunde inte sova utan.  Vi har TV i vårt sovrum som det gluttas på en stund innan vi somnar, och lika så har vår son en tv som bara är tre år. Han har haft det sedan han var ett år. Jag ser inget farligt med det, barnen känner sig trygga med ljud och ljus på kvällarna och filmerna som dom kollar på är anpassade för deras ålder. Det är lärorikt med många av dagens filmer/program.

• Shorona

Jag tycker det är okej. Oavsett om vi har en tv i vardagsrummet, köket, sovrummet, i svinstian eller var som helst så är det ju vi föräldrar som bestämmer när, vad och hur länge. Folk är hysteriska ibland..

• Oleanna

Vi har ingen tv i sovrummet eller dator. För oss är sovrummet ett ställe att varva ner och läsa en bok eller bara prata. Om andra har det ser jag inget fel i, alla kopplar av på olika sätt.

• La Lola

Alma fick tv på rummet när hon var 9 år.
    Men det går endast att se DVD på den o det får hon inte kolla på när hon ska sova.

Vi vuxna har ingen tv i sovrummet (o ingen dator heller).

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Emmeliina

Jag hatar att ha tv i sovrummet. Vill ha det helt mörkt o tyst. Min man däremot har alltid haft tv i sovrummet så vi har turats om att ha den i sovrummet. Men varje gång den ska ut är det en mindre kamp för mig att kämpa.

• Fjuppan

Absolut för! Vi tittar på tv i sängen varje kväll. Egentligen är det väl inte särskilt rogivande med en dumburk därinne, men jag gillar det och jag somnar gott varje kväll.

Svar på tråden TV i sovrummet? För eller emot?