Helt ärligt...Vad tycker ni om att få "hemmagjorda" presenter?
Vilka är okej- och vilka är inte lika roliga?
Vilka är okej- och vilka är inte lika roliga?
Just nu kommer jag inte på något som inte är ok, jag tycker om personliga presenter
Här är en till som gillar "personliga" presenter och allra helst från barnen!!!!
Jag kan tycka att det är helt ok att få en hemmagjord present ifall den är välgjord och genomtänkt.
Är det bara gjort för sakens skull, så är jag gärna utan.
Saker som jag skulle uppskatta att få är t.ex; Bröd, sylt, saft, kakor, godis osv. Alltså saker som man kan förbruka.
Däremot är min blivande svärfar jätteduktig på att göra saker i trä, så som skålar, smörknivar osv och det ser verkligen köpt ut.
/Jessica24
Mat och godis och liknande är väl toppen. Jag har mycket svårare för prydnadssaker och annat som skall stå framme och som aldrig tar slut. Folk har en tendens att tycka att allehanda konstiga saker skulle se fina ut i vårt hem och sedan måste vi ha dem framme för att ingen skall bli sårad. Snart kommer jag "råka" tappa en massa porslinsskräp, skålar, vasar och ljusstakar vid städningen.
Mvh
Oj, vilken svår fråga... Tycker det beror så mycket på VAD det är och till VEM det är. Ja, och från vem det är också givetvis (som t.ex. från barnen - då är det ju alltid uppskattat med nåt pyssel).
Stickade/virkade saker - som man önskat sig - är okej, men vill man verkligen inte ha hemmastickade vantar/halsduk/tröja så är det bara HELT fel.
Hemmabakat - ALLTID uppskattat, men känns ju inte riktigt som en "riktig" present av nån anledning.
Broderat - Går fetbort, men det är kanske bara jag som tycker? Vi har en hemsk broderad tavla *rysa* som svärmor gjort - står bara och samlar damm.
Pyssel & pynt - dvs. typ torkade blommor, korgar och annat... Ja, är det nån som har mycket pryttlar framme och gillar sånt så passar det ju kanske bra som present, men för den som hatar prydnadssaker så är det ju också HELT fel.
Så, ska man ge MIG nåt hemmagjort så får det nog vara hemmabakat! Skulle ev. kunna tänka mig nån söt personlig tavla också från nån av mina konstnärliga vänner, men då ska det vara väldigt personligt.
Jag kan förresten bevara min egen fråga:
Ok:
-Hemslöjd
-Scrapbook eller variant av detta
-Ätbara godsaker
-I framtiden: saker som ens barn har gjort
Inte ok:
-t-shirts, muggar, inramade foton på andras barn
-Vuxnas hemmagjorda pyssel för att "spara pengar", särskilt sådant som inte ens är snyggt. Jag är allergisk mot sådant. Och så känner man sig tvungen att ha eländet framme och låtsas tycka om det. urk
Saker vi gett/ska ge:
- Korg med olja (vitlök, chili och dyl), korvar, skinkor, frukter, egetgjort godis mm
- Blomstergrupper (egengjorda)
- Ringsjal (med broderat namn)
- Handdukar med barnbarnens fot/handavtryck
- godis
Givetvis måste man ju veta vad mottagaren tycker om
Jag vill bjuda ursul på kalas
det mesta som det är en god tanke bakom
svärfar har gjort underbara tomtar med lyktor att ha ute till jul åt alla sina barn...
barnen kommer ständigt med slöjdgrejer
och personliga presenter är roligare att få än köpta för då ligger det arbete bakom och det betyder att personen verkligen brytt sig
inte roligt att få slarvigt ihopkomna konstverk av kollegor som kan bättre.
Oja, speciellt om det lagts ner tid och energi. De hemgjorda julgransprydnaderna eller broderade tavlan från farmor är lika uppskattade som den stora teckningen från lillkusinen. Saker man kan äta upp såsom kakor och godis är ju helt perfekt och så gott - skönt att slippa baka dessutom!
Om det finns tanke,kärlek och tid bakom så är drt hemsnickrade det finaste man kan få.
Jag blir rord nar nagon har lagt tid pa att knapa ihop nagon eget. Tycker att det ar gulligt. Daremot sa ar jag valdigt specifik i min inredning och skulle inte hanga upp en tavla eller stalla ut nagon pryl som jag inte tycker passar i mitt hem...
Det beror helt på vad det är och av vem...
Jag vill inte ha:
-något fult o slarvigt gjort.
-Inte heller en broderad tavla. *ryser*
-mat.. sylt, bröd etc. Däremot går det bra om man kommer över på middag, men inte i JULKLAPP.
- bilder på andras barn. (Men som mormor/farmor så är det ju en annan sak att få bilder på sitt barnbarn..hoppas jag.)
Däremot är detta helt ok:
+ hemmastickade vantar eller sockor
+ någonsorts julkrans som man ska ha på dörren. (typ)
Måste bara skutta in åh säga att min stenhårda och tuffa far fick en väldigt
energikrävande present av mej förra födelsedagen.
han GRÄT hihi då vet jag att jag lyckades röra hans hjärta ordentligt
Jag satt i 7 timmar och gjorde ett kollage åt honom.Med bilder på mej och min storebror
från vi var småkottar Pappa förlorade det flesta korten i seperationen med mamma så det här är nåt han uppskattar mkt
Det var ett litet hemmagjort present tips
Nja, håller väl med MrM men det gäller inte bara saker som är hemmagjorda utan även saker som folk har köpt och tror att man skulle tycka om. Inte för att vara otacksam men det har hänt att man fått nånting som man inte gillar och så där det så att man känner skuld för att man inte har det framme sedan. Bättre då att fråga folk vad man önskar sig eller ge bort nåt som används - typ som Jessica skrev. Däremot skulle jag uppskatta nåt sånt som Nutz pappa fick - nåt som någon har suttit och gjort i timmatal. Jag fick en tavla av min svärfar som han tecknat. Tyvärr har vi inte plats för den just nu men den ska upp i nästa bostad där vi förhoppningsvis har lite mer väggar
Helt ärligt - mat och godis är mysigt att få, likaså fina fotoalbum eller kollage och liknande... men hemmagjorda tröjor/hyllor/virkade bordsdukar och sånt kan jag vara utan om jag får välja. MEN, jag tycker det är oerhört engagerat och trevligt att någon orkat göra något åt en.
halstabletten - inramade foton ska min morfar och farfar få i julklapp på deras barnbarn. Det fick även min svägerska förra julen. visserligen skulle vi inte köpa julklappar då, annars hade de nog fått något "bättre". Nu har de en teckning som deras eget barn ritat i ramen, och fotot på min bonus har de nog satt i ett album i stället.
Jag hade blivit glad om jag fått ett foto på mitt barns kusiner i jul.
Fast du kanske menade kompisars barn, alltså barn ni inte är släkt med? Då kan jag förstå dig.
Jag älskar det! Speciellt när de kommer från barn som jag tycker om. Jag har en femårig lillasyster och jag har faktiskt på mig alla pärlarmband och grejer som hon ger mig. BARA för att de kommer från henne, inte för att de alltid är så JÄTTEsnygga
Jag vet inte om jag hade studsat av glädje om min mamma eller någon annan vuxen kom med ett hemmagjort halvtaskigt pärlhalsband dock...
Jag tycker nog bäst om att få en egengjord present som det ligger en tanke bakom. Det slår faktiskt köpta presenter!
Något av det finaste hemmagjorda jag fått är:
*Svarvade skålar från min far (jättevackra) Jag änskar nya varje år, men han har slutat med svarvningen...
*En låt skriven för bara mig av min man
*Stripp-pokerspel som min man programmerat bara för mig med mycket stiliga bilder från fullt påklädd till naken på honom... (något att spela när jag saknar honom.
*Stor tavla på blommotiv som jag fotat (maken jobbade på reklamfirma där de bl a gjorde skyltar, så han gjorde denna i julklapp förra året)
*Vackert vävda gardiner och bordsdukar av ingifta mormor (slår trisslotterna hon brukar ge annars)
*Ett inramat foto av min närmaste väninna på min och hennes son tillsammans
*Lagad mat inkl diskning i en hel vecka av maken (han lagade underbar mat som vi aldrig ätit)
*Broderade tavlor från plastmormor (helt otroliga tavlor. De ser inte broderade ut, utan snarare målade)
Presenter som vi själva kommer att ge bort till närmaste familjen:
*Syltade kantareller
*Gransirap
*Hemmagjorda kalendrar och inramade foton på vår son (bara till de närmaste som kan uppskatta det förstås. Annars är bilder på andras ungar kanske inte så roliga...)
*Hembrända musikblandningar
*Stora svampfärgade sidensjalar (en klar hit och inte särskilt billigt...)
*Julgrupper