Anonym (Bullmamma) skrev 2010-11-11 15:36:10 följande:
Jag har mycket svårt att tro att en bostadsrätt med lån på 2,5 milj. samt ett uppskattat marknadsvärde på 4 milj. plötsligt skulle sänkas till att vara värd mindre än 2,1 milj. Den risken torde vara i det närmaste obefintlig.
Har dessutom den presumtiva sommarstugan friköpt tomt är det ju inget som hindrar att man lånar på den.
Ang. aktieindexfonder får man ju betala för säkerheten med att få igen sina pengar genom att inte få ut den fulla värdeökningen, jag ser inget konstigt i det. Långa räntefonder skulle jag inte rekommendera då vi ligger i ett läge där räntorna höjs. Och är man inte aktieinresserad så är sannerligen högriskaktier inte att rekommendera, då bör summan man sätter vara högst försumbar och vad jag förstår från ts vill hon inte spekulera utan hellre köra säkert med chans till vinst.
Även om värdet på huset består så kanske ägarna tappar sin kredivärdighet av någon outgrundlig anledning och banken vägrar låna ut. Därför tycker jag man ska ha både ock. Visst är det bra att ammortera men att bara ha sitt fria kapital i en lågt belånad fastigeht tycker jag är dumt.
Har inte förespråkat långa räntefonder utan statspapper med lång löptid. Går att få 2,3% hos riksgälden idag bundet i åtta år. Kanske inte värdens bästa ränta men säkert.
Att man i akiteindexfonder avstår en del av avkastning för att få en värdesäkring är ok. Gäller bara att man har koll på bakomliggande papper, en del torskade rejält för några år sedan då det var obligationer från Lehmans. Bankerna tar rätt höga avgifter 1-2% per år för aktieindexobligationer och det tycker jag är dyrt.
.
Hörrisk aktier är helt ätt riskablet och kräver en del jobb och tid. Mit förslag var snarast att sätt av huvudeln av pengarna på något trygt med låg avkastning och eventuellt om man känner för det använda en liten del för högrisk och förhoppningsvis lite bättre avkastning.
Mycket hänger faktiskt på mina grundfrågor som TS inte har svarat på ännu
Vad ska ni ha pengarna till och när?
Har ni intresse och tid för att bedriva en aktiv kapitalförvaltning?
Hur mycket risk är ni beredd att ta?
Rekomndatione bli väldig olika om man funderar på att köpa nytt hus eller sommarstuga inom ett år eller två jämfört med att man tänker ha pengarn vid pensionen.