• K84

Ägglossning efter pergo???

Hej! 
    Nu har jag inte vart inne på familjeliv på länge, har inte orkat då jag är så ledsen o deprimerad...har försökt bli gravid i 3år nu utan resultat...har ätit pergotime, både enkel o dubbel i flera omgångar och tagit alla möjliga tester (hss, blodprov, spolning av äggledarna mm). Alla tester visar att allt ser bra ut. Men probelet är att jag inte har någon ägglossning (eller mens) så jag äter först provera och sedan pergotime och när jag tar VUL så ser de att jag har en äggblåsa (några gånger har det tom vart 2st) som vuxit till ca 14-15mm och alltså bör vara på väg att mogna och lossna och behandlingen fser ut att funegra. Men jag får aldrig utslag på ÄL-testerna och får heller ingen mens efter och inte är jag gravid heller....*suck*. Jag förstår inte, varför får jag inte ÄL? Slutar ägget växa o inte släpper??jag orkar inte försöka fler gånger nu, känns hopplöst....är det någon som vart i samma situation??

• Svar på tråden Ägglossning efter pergo???
  • K84

Ok, tack! ska försöka med det.

• Lejoninna

Har hört om sprutor man kan få för att ägget ska lossna efter Pergo.. Ditt kanske tillbaka bildas om det inte vill släppa? Konstigt att du inte får ngn blödning dock för när ägget växer så produceras ju ett ämne som ska göra livmoderväggen tjockare för att ta emot ett eventuellt ägg. Man kan ju ha mens utan ÄL men inte tvärtom. Hör med din gyn vet jag :) Har du PCO eller Endometrios? Idag är jag på dag 12 och mitt ägg var bara 6 mm. Så frågan är om jag får ngn ÄL alls denna mån.. *suck* Får aldrig ngn blödning efter Provera när jag provat det innan pergo. Styrkekram till dig! Katt

• Lejoninna

Ni har inte fått på förslag att göra äggplock och befrukta utanför kroppen och sätta tillbaka förresten? IVF alltså, tänkte 3 år är ju länge...

• gwendelyn

När jag käkade pergo så hände ingenting.. till slut så började vi med insemination tillsammans med pergo, då tog jag en spruta som gjorde att ägget mognade och lossnade för att sedan bli inseminerad. Gjorde detta 2 gånger, blev gravid men fick tyvärr missfall.. då skickade den läkaren oss till en IVF klinik.. efter 3 försök och ytterligare ett MF så är jag nu gravid.. i v.36.. så ge inte upp!! Prata med din gynekolog, dom kan ge dig en remiss till ytterligare hjälp! Lycka till!! ska tillägga att vi försökte ca 1 och ett halvt år innan vi sökte hjälp, så du ska inte behöva vänta längre.. men totalt tog det ca 4 år innan det blev en bebis som snart kommer..

• helena29

Ni som ätit pergo....Lite funderingar! Hoppas ni erfarna kan svara...Varit på VUL. Min slemhinna var 9 mm och jag hade en äggblåsa på 14-15mm som han trodde på...
    Annars hade jag en på 22 mm på andra sidan, men den var ojämn, så den gillade han riktigt inte. Vet inte vad han menade riktigt!? Nån som vet....?
    Slemhinnan var inte riktigt synligt treskiktad ännu... Kan någon ngt om detta? Vad tror ni om en slemhinna på 9 mm och äggblåsa 14-15 mm? När kan ÄL infalla? 3-4 dgr?

• Lejoninna
    helena29 skrev 2010-11-11 20:46:36 följande:

Ni som ätit pergo....Lite funderingar! Hoppas ni erfarna kan svara...Varit på VUL. Min slemhinna var 9 mm och jag hade en äggblåsa på 14-15mm som han trodde på...
    Annars hade jag en på 22 mm på andra sidan, men den var ojämn, så den gillade han riktigt inte. Vet inte vad han menade riktigt!? Nån som vet....?
    Slemhinnan var inte riktigt synligt treskiktad ännu... Kan någon ngt om detta? Vad tror ni om en slemhinna på 9 mm och äggblåsa 14-15 mm? När kan ÄL infalla? 3-4 dgr?

De växer ca 2 mm per dag.. så du bör ha ÄL på söndag ca :) Du får kolla med stickor eller när du får trådigt sekret :D haha.. då är det dax! Den på 22 har jag ingen aning om vad han menade med..kanske inte var nå bra kvalité på den. De kan släppa redan vid 17 mm men vanligast är vid 22 ca Solig Sa min gyn idag iaf.. alla säger väl olika.
  • helena29
    Lejoninna skrev 2010-11-11 22:09:21 följande:
    De växer ca 2 mm per dag.. så du bör ha ÄL på söndag ca :) Du får kolla med stickor eller när du får trådigt sekret :D haha.. då är det dax! Den på 22 har jag ingen aning om vad han menade med..kanske inte var nå bra kvalité på den. De kan släppa redan vid 17 mm men vanligast är vid 22 ca Solig Sa min gyn idag iaf.. alla säger väl olika.
    Tack! Men den på 22 mm borde väl också släppa eller....? Eller kanske det är något som blivit kvar sen förra månaden som inte släppt?
    Finns alltså äggblåsor som är av dålig kvalité?? Är det viktigt att äggblåsorna är jämna och fina eller?
    Hmmm 22 mm, då borde den ju släppt nu eller så gör den inte det.
    Hur gick det för dig på gyn då? Hur var dina ÄB och slemhinna?
    Hur ofta ska man egentligen ha samlag? Är varannan dag det bästa? Det beror väl på hur länge spermierna lever...?
  • Lejoninna
    helena29 skrev 2010-11-12 08:48:39 följande:
    Tack! Men den på 22 mm borde väl också släppa eller....? Eller kanske det är något som blivit kvar sen förra månaden som inte släppt?
    Finns alltså äggblåsor som är av dålig kvalité?? Är det viktigt att äggblåsorna är jämna och fina eller?
    Hmmm 22 mm, då borde den ju släppt nu eller så gör den inte det.
    Hur gick det för dig på gyn då? Hur var dina ÄB och slemhinna?
    Hur ofta ska man egentligen ha samlag? Är varannan dag det bästa? Det beror väl på hur länge spermierna lever...?

Ja det finns äggblåsor av dålig kvalité.. vissa finns det inte ens några ägg i. De som har slungat ut sitt lilla ägg bildar ju gulkroppshormon har jag för mig som gör att slemhinnan i livmodern tjockar på sig. Andra kan tillbakabildas. Ibland när dem inte brister så bildas det en cysta som växer på sig. Jag hade en sån stor som en clementin som dem fick operera bort, ibland brister dem av sig själva.. ont gör det . Hoppas att det inte är en sån som du har..
    För mig gick det kasst på Fertilitetsmott.. hade 1 äggblåsa men den var endast 6 mm. Såg en obefintlig hinna i LM. Ska tillbaka nästa vecka och kolla läget igen. Tills dess var det tydligen sex-förbud, haha. Vi tänker iaf köra på varje dag när vi får starta, tänker inte riskera ngt med varannandags metoden :D Det hinns ju bildas nya från dag till dag.. Mannen hade tydligen superkvalité på sina spermier iaf. Tur det.. Solig

Svar på tråden Ägglossning efter pergo???