• Anonym (student)

Socialbidrag/försörjningsstöd vid studier?

Jag läser sista terminen på min utbildning just nu, tre månader återstår. Jag har dock ingen inkomst eftersom jag tidigare tagit studiemedel de 6 år som man får, jag läste lösa kurser först och hoppade sedan på mitt program som jag snart är klar med. CSN gav mig ingen dispens mina sista 6 månader eftersom jag är för ung.
    Jag söker extrajobb på helger men har inte fått något.
    Kan jag få försörjningsstöd fram till att min utbildning är klar och jag kan skriva in mig på arbetsförmedlingen?

Tidigare har jag lånat pengar av mina föräldrar för att kunna gå runt, men nu håller inte det längre. Imorgon eftermiddag öppnar socialkontoret i min kommun, då ska jag ringa och höra mig för.
    Nu vill jag dock höra vad ni tror och om ni eller någon ni känner har varit i samma sits. 

• Svar på tråden Socialbidrag/försörjningsstöd vid studier?
  • Anonym (soc sekr)

Nej, du får ej hjälp av soc vid studier...

• Anonym (nej)

Nej du kommer inte få nån hjälp av soc.

• Bulle i ungnen

Nej, vid studier räknas man som självförsörjande och beviljas inget ekonomikst bistånd.
    Du får väl hoppa av/ta studieuppehåll, skaffa jobb och sedan göra klart studierna när du har ekonomi till det. Eller säka stipendium.

• gullican

Det generella svaret är: NEJ, soms tuderande räknas man som självförsörjande och dessutom står man inte till abretsmarknadens förfogande. Det händer i vissa speciella fall att man kan få försörjningsstöd under studier, men då handlar det om en kort period och det ska finnas väldigt speciella skäl. Att man "slösat" bort sitt studiemedel på enstaka kurser är inte ett särskilt skäl. Men kom ihåg att du alltid har rätt att ansöka och få ett skriftligt beslut som du kan överklaga och där motivera varför du borde få försörjningsstöd som studerande.

• Anonym (soc sekr)

Ingen ide att du ringer, du får ingen hjälp förren du är klar med studierna och skriver in dig på AF.

• gullican
    Anonym (soc sekr) skrev 2010-11-10 15:41:09 följande:
    Ingen ide att du ringer, du får ingen hjälp förren du är klar med studierna och skriver in dig på AF.
    Sådär ska inte en socialsekreterare uttala sig faktiskt. Har du aldrig hört talas om rätten att ansöka och att det faktiskt ska göras individuella bedömningar? Du kan inte vara socialsekreterare
  • Anonym (soc sekr)
    gullican skrev 2010-11-10 15:43:27 följande:
    Sådär ska inte en socialsekreterare uttala sig faktiskt. Har du aldrig hört talas om rätten att ansöka och att det faktiskt ska göras individuella bedömningar? Du kan inte vara socialsekreterare
    Präktiga aliciasmor.... som alltid svarar så "riktigt" i alla trådar om soc..

JO, jag är soc.sekr och jag skriver svaren som jag ger dom...visst kan hon ansöka, men det är slöseri med både hennes och soc tid eftersom hon får avslag....
  • Bulle i ungnen
    Anonym (soc sekr) skrev 2010-11-10 15:44:57 följande:
    Präktiga aliciasmor.... som alltid svarar så "riktigt" i alla trådar om soc..

JO, jag är soc.sekr och jag skriver svaren som jag ger dom...visst kan hon ansöka, men det är slöseri med både hennes och soc tid eftersom hon får avslag....
    Förstår inte varför det är slöseri med att söka även om man kanske inte blir beviljad? Nej tror inte heller du är soc. sekr.
  • Anonym (soc sekr)
    Bulle i ungnen skrev 2010-11-10 15:46:13 följande:
    Förstår inte varför det är slöseri med att söka även om man kanske inte blir beviljad? Nej tror inte heller du är soc. sekr.
    Förstår du inte varför det är slöseri med tid??

För att vi har en arbetssituation som går oss över huvudet....hur ska vi hinna med allt, även sånt som man VET blir avslag på sådana här forum?
  • Anonym (också soc)

Jag är också socionom och har jobbat ett antal år med ekonomiskt bistånd. Naturligtvis har du rätt att söka bistånd och att få ett skriftligt beslut som du har möjlighet att överklaga. Det ska alltid göras en individuell prövning.

Svar på tråden Socialbidrag/försörjningsstöd vid studier?