MickeN1973 skrev 2010-11-11 17:31:06 följande:
men vilka faktorer avgör om man ska kunna få studera på socialbidrag?
det är upp till varje kommun att avgöra.. det finns inga specifika regler men kort och gott ska du ha sökt csn, är du berättigad till studiemedel får du garanterat inte försörjningsstöd.
Inte heller om studiemedlet är indraget för att du missat tentor senaste tiden.
Som ALLTID med försörjningsstöd så ska man bedöma utefter individen så det går inte att säga vilka faktorer utan det beror helt och hållet vem som söker, vad den framhåller, vad den har för bakgrund och orsak till att den söker.
Generellt sett är man INTE berättigad till socialbidrag som student, men genrellt sett är ett ganska vitt begrepp, det innebär inte 100% utan att man alltid kan söka och att man som handläggare alltid ska se till det långa loppet.
Hade jag varit handläggare i detta fallet hade jag -utifrån de aspekter som ses här iaf- förmodligen beviljat en kortare period förutsatt att sökande är aktvit arbetssökande efter extra-jobb och helgjobb även i fortsättningen. Att hon kan visa upp listor på viilka arbeten hon sökt osv.. men det är JAG, inte säkert att min chef på det socialkontor jag jobbat på hade godkänt det.. och för att vi godkänt det innebär inte att grannkommunen hade gjort det.
Det går alltså inte att planera att man minsann ska studera och skaffa sig en yrkesexamen genom att leva på socialbidrag för det går inte. I särskilda fall kan man bevilja tidsbegränsad hjälp, i väldigt extrema fall kan man bifalla längre perioder som nämns tidigare i tråden. men det beror helt på situation, sökande, handläggare och vad kommunen har för riktlinjer.