• Anonym (student)

Socialbidrag/försörjningsstöd vid studier?

Jag läser sista terminen på min utbildning just nu, tre månader återstår. Jag har dock ingen inkomst eftersom jag tidigare tagit studiemedel de 6 år som man får, jag läste lösa kurser först och hoppade sedan på mitt program som jag snart är klar med. CSN gav mig ingen dispens mina sista 6 månader eftersom jag är för ung.
    Jag söker extrajobb på helger men har inte fått något.
    Kan jag få försörjningsstöd fram till att min utbildning är klar och jag kan skriva in mig på arbetsförmedlingen?

Tidigare har jag lånat pengar av mina föräldrar för att kunna gå runt, men nu håller inte det längre. Imorgon eftermiddag öppnar socialkontoret i min kommun, då ska jag ringa och höra mig för.
    Nu vill jag dock höra vad ni tror och om ni eller någon ni känner har varit i samma sits. 

• Svar på tråden Socialbidrag/försörjningsstöd vid studier?
  • Anonym (student)
    Anonym skrev 2010-11-10 22:33:50 följande:
    en fråga bara... ts, är det din mamma som har tråden här där hon frågar om hennes dotter är dum i huvudet som studerar fast hon inte får studiemedel längre.. ja den mamman skriver att barnet lånat pengar av föräldrarna tills nu osv... påminner mkt om din tråd bara.
    Haha nej, det är inte min mor. :) Lite roligt var det dock.
  • Anonym (student)
    Pontus b skrev 2010-11-11 00:03:29 följande:
    beror på hur gammal du e 
    mamma å pappa e försörjningspliktig tills du e 21
    Jo, jag vet, men i nuläget är jag 27 år gammal. :(
  • Anonym (student)
    Lilith Dark skrev 2010-11-11 00:16:11 följande:
    Och bara för att saker och ting kan tyckas omöjliga, så kan man faktiskt få försörjningsstöd för att plugga. Jag har det nu, och det förväntas ta mig minst tre år, men inte helt omöjligt att det tar fem år. Och min handläggare tycker att det är jättebra att jag gör något som ger mig större chanser i arbetslivet.

Så jag hoppas verkligen att de går med på att ge dig hjälp i tre månader, när de är beredda att hjälpa mig i minst fem år. Eller att du lyckas lösa det på något annat sätt. Det vore ju synd om du skulle få avbryta din utbildning pga att det sitter någon suris där, precis som här, och vägrar att hjälpa dig
    Vad skönt att höra, då ska jag verkligen ringa dem och be om att få ansöka så att de iallafall prövar min rätt. Sedan beror det väl på vilken handledare jag får men förhoppningsvis är de förstående. Jag vill ju klara min utbildning, men det är svårt när man inte kan betala hyran!
  • Anonym (student)
    slemtorsk i din bralla skrev 2010-11-11 07:14:26 följande:
    jag tycker du ska kontakta socialtjänsten för ett möte. Var öppen och ärlig och rak. Jag som jobbat med bistånd anser att detta är ju en tillfällig lösning, det rör sig inte om en hel utbildning utan en kortare period där du borde kunna få stöttning.

Ser man till alternativet så blir det ju att du hoppar av utbildningen och med största sannolikhet blir arbetslös, och kanske hamnar inom försörjningsstöd lite längre än några månader, kan man undvika det så är alla vägar tänkbara.

Mycket har förändrats inom socialtjänsten när det gäller attityd och regler kring studerande. När jag själv studerade i början av 90-talet fick man tex som student konstant avslag om man sökte försörjningsstöd på sommaruppehållet. Även om man inte hade något sommarjobb så fick man inte stöd eftersom man skulle "haft med i beräkningen att man inte får studiemedel under sommaren" allt sånt har luckrats upp nu de senaste åren eftersom vi har ett arbetsklimat som är tufft och även om man söker sommarjobb i början av januari så kan man stå utan i maj och då har man rätt till försörjning även om man är student. Därför tycker jag att det är viktigt att du söker bistånd, att du ber om hjälp och lägger fram din situation.

Du är garanterat inte ensam. Jag hade faktiskt TVÅ studiekamrater på socionomprogrammet som sista terminen fick försörjningsstöd eftersom de av oilka orsaker behövde det.

Sen en sak till, man kan alltid söka försörjningsstöd. Det finns ingen som kommer att stoppa dig att lämna en ansöka eller att boka en tid.

Jag anar en sån tråkig bitterhet hos de som här utger sig för att vara socialsekretare, en okunskap och en brist på empati så att jag ryser och verkligen hoppas på att dessa bara låtsas att jobba inom socialtjänsten.

Jag har fått höra i många trådar att jag är barsk och hård men detta är riktigt tråkigt att se, tjafs på fjortisnivå från någon med ett jobb där man faktiskt sitter med makten att avgöra en annan människas framtid. USCH säger jag bara..
    Vilken underbart inlägg, det hjälpte mig mycket. Nu känns det som om jag har mer på fötterna. Jag hoppas verkligen att de kan hjälpa mig. Tack för att du tog dig tid!
  • CloudBerry 1

Så vissa får lov att ta studielån medan andra slipper och istället får pengar ifrån soc?

Fungerar det verkligen så så är det förjävligt.

• slemtorsk i din bralla
    CloudBerry 1 skrev 2010-11-11 14:06:18 följande:
    Så vissa får lov att ta studielån medan andra slipper och istället får pengar ifrån soc?

Fungerar det verkligen så så är det förjävligt.
    nej så är det inte .. i regel.. men TS är i en sits då hon inte längre får studiemedel med enbart ett par månader kvar på studierna, hon har gjort allt som står i sin makt genom att sökt dispens hos CSN men fått avslag. Hon söker aktivt helgjobb med tanken att försörja sig själv, något som inte gett resultat ännu.

Det handlar om att slutföra flera års studier, något som hon annars bara har kastat bort.
    Sluta vara så bitter det är inte klädsamt.
    Du har rätt att söka försörjningsstöd som student också, socialbidrag bedöms individuellt och det är inte säkert att TS får hjälp men det finns en stor chans att hon får stöd då det faktiskt finns en stor risk att hon hamnar i ett mer långvarigt behov av socialbidrag om hon INTE slutföljer sina studier då hon helt plötsligt räknas som lågutbildad och därmed svåranställd i något som fortfarande är en lågkonjunktur
  • MickeN1973
    slemtorsk i din bralla skrev 2010-11-11 14:18:13 följande:
    nej så är det inte .. i regel.. men TS är i en sits då hon inte längre får studiemedel med enbart ett par månader kvar på studierna, hon har gjort allt som står i sin makt genom att sökt dispens hos CSN men fått avslag. Hon söker aktivt helgjobb med tanken att försörja sig själv, något som inte gett resultat ännu.

Det handlar om att slutföra flera års studier, något som hon annars bara har kastat bort.
    Sluta vara så bitter det är inte klädsamt.
    Du har rätt att söka försörjningsstöd som student också, socialbidrag bedöms individuellt och det är inte säkert att TS får hjälp men det finns en stor chans att hon får stöd då det faktiskt finns en stor risk att hon hamnar i ett mer långvarigt behov av socialbidrag om hon INTE slutföljer sina studier då hon helt plötsligt räknas som lågutbildad och därmed svåranställd i något som fortfarande är en lågkonjunktur
    men vilka faktorer avgör om man ska kunna få studera på socialbidrag?
  • slemtorsk i din bralla
    MickeN1973 skrev 2010-11-11 17:31:06 följande:
    men vilka faktorer avgör om man ska kunna få studera på socialbidrag?
    det är upp till varje kommun att avgöra.. det finns inga specifika regler men kort och gott ska du ha sökt csn, är du berättigad till studiemedel får du garanterat inte försörjningsstöd.

Inte heller om studiemedlet är indraget för att du missat tentor senaste tiden.

Som ALLTID med försörjningsstöd så ska man bedöma utefter individen så det går inte att säga vilka faktorer utan det beror helt och hållet vem som söker, vad den framhåller, vad den har för bakgrund och orsak till att den söker.

Generellt sett är man INTE berättigad till socialbidrag som student, men genrellt sett är ett ganska vitt begrepp, det innebär inte 100% utan att man alltid kan söka och att man som handläggare alltid ska se till det långa loppet.

Hade jag varit handläggare i detta fallet hade jag -utifrån de aspekter som ses här iaf- förmodligen beviljat en kortare period förutsatt att sökande är aktvit arbetssökande efter extra-jobb och helgjobb även i fortsättningen. Att hon kan visa upp listor på viilka arbeten hon sökt osv.. men det är JAG, inte säkert att min chef på det socialkontor jag jobbat på hade godkänt det.. och för att vi godkänt det innebär inte att grannkommunen hade gjort det.

Det går alltså inte att planera att man minsann ska studera och skaffa sig en yrkesexamen genom att leva på socialbidrag för det går inte. I särskilda fall kan man bevilja tidsbegränsad hjälp, i väldigt extrema fall kan man bifalla längre perioder som nämns tidigare i tråden. men det beror helt på situation, sökande, handläggare och vad kommunen har för riktlinjer.
  • MickeN1973
    slemtorsk i din bralla skrev 2010-11-11 17:36:28 följande:
    det är upp till varje kommun att avgöra.. det finns inga specifika regler men kort och gott ska du ha sökt csn, är du berättigad till studiemedel får du garanterat inte försörjningsstöd.

Inte heller om studiemedlet är indraget för att du missat tentor senaste tiden.

Som ALLTID med försörjningsstöd så ska man bedöma utefter individen så det går inte att säga vilka faktorer utan det beror helt och hållet vem som söker, vad den framhåller, vad den har för bakgrund och orsak till att den söker.

Generellt sett är man INTE berättigad till socialbidrag som student, men genrellt sett är ett ganska vitt begrepp, det innebär inte 100% utan att man alltid kan söka och att man som handläggare alltid ska se till det långa loppet.

Hade jag varit handläggare i detta fallet hade jag -utifrån de aspekter som ses här iaf- förmodligen beviljat en kortare period förutsatt att sökande är aktvit arbetssökande efter extra-jobb och helgjobb även i fortsättningen. Att hon kan visa upp listor på viilka arbeten hon sökt osv.. men det är JAG, inte säkert att min chef på det socialkontor jag jobbat på hade godkänt det.. och för att vi godkänt det innebär inte att grannkommunen hade gjort det.

Det går alltså inte att planera att man minsann ska studera och skaffa sig en yrkesexamen genom att leva på socialbidrag för det går inte. I särskilda fall kan man bevilja tidsbegränsad hjälp, i väldigt extrema fall kan man bifalla längre perioder som nämns tidigare i tråden. men det beror helt på situation, sökande, handläggare och vad kommunen har för riktlinjer.
    det är tveksamt när det hänger på kommunens policy,  det vore mera rättssäkert om det var tydliga och likvärdiga regler över hela landet.
  • slemtorsk i din bralla
    MickeN1973 skrev 2010-11-11 18:04:52 följande:
    det är tveksamt när det hänger på kommunens policy,  det vore mera rättssäkert om det var tydliga och likvärdiga regler över hela landet.
    ja visst är det så, men det är också inskrivet i SoL att varje ansökan ska bedömas individuellt vilket förhindrar att det ska vara helt fyrkantiga rikstäckande regler.
  • Bulle i ungnen
    Pontus b skrev 2010-11-11 00:03:29 följande:
    beror på hur gammal du e 
    mamma å pappa e försörjningspliktig tills du e 21
    Bara om du fortfarande går gymnasiet och bor hemma.
  • Bulle i ungnen
    Lilith Dark skrev 2010-11-11 00:16:11 följande:
    Och bara för att saker och ting kan tyckas omöjliga, så kan man faktiskt få försörjningsstöd för att plugga. Jag har det nu, och det förväntas ta mig minst tre år, men inte helt omöjligt att det tar fem år. Och min handläggare tycker att det är jättebra att jag gör något som ger mig större chanser i arbetslivet.

Så jag hoppas verkligen att de går med på att ge dig hjälp i tre månader, när de är beredda att hjälpa mig i minst fem år. Eller att du lyckas lösa det på något annat sätt. Det vore ju synd om du skulle få avbryta din utbildning pga att det sitter någon suris där, precis som här, och vägrar att hjälpa dig
    varför tar du inte csn som alla andra?
Svar på tråden Socialbidrag/försörjningsstöd vid studier?