• Anonym (julkaos)

separerad jul

Jag lever i ett nytt förhållande med ett bonusbarn som är hos oss varannan helg. Själv har jag två barn boende varannan vecka. Jag och barnens pappa bor i samma stad medan min sambo och hans sons mamma bor långt i från varandra (3 h tur och retur)

Nu är det julplanering och kaos.

Jag vill helst försöka dela upp julhelgen med mina barns pappa så att båda föräldrar får fira jul med barnen, även om det inte blir just på julafton utan kanske juldan. Jag vet att barnens pappa gärna också vill träffa barnen under julhelgen.

Min sambo däremot tycker att det är självklart att man firar varannan jul/nyår och då har ena föräldern hela helgen.

För mig känns det tugnt om barnen inte ska kunna få träffa släkt osv under julhelgen när möjligheten finns. Utan då istället få vnta tills nyår när hans son kommer. Och då kanske de inte kan träffa mormor/moster osv.

Alternativet för mig är att vi får göra det bästa av situationen. Kanske får man dela upp och fira med med mina och hans barn separat om det faller sig så in att han inte har julhelgen men han blir bara arg och tycker att det ska vara vartannat år och då gälla hela helgen.

Jag vet inte hur vi ska lösa detta...det är ju inte bara våra viljor utan två ex som ska få tycka till.

Hjälp!

• Svar på tråden separerad jul
  • Tommy parterapeuten

Hej
    När man har en situation med barn på olika håll är det inte helt lätt att få ihop det. Vad som är viktigt är att ni båda kan känna att ni får igenom något av det ni önskar. Om det inte sker kan det lätt bli att man känner att man har gjort för stort avkall på sina egna behov vilket påverkar relationen negativt. Ni behöver verkligen försöka hitta en gemensam lösning på detta så det inte blir för mycket kamp eller helt enkelt bra utgå från era egna behov. Det ni missar då är känslan av samhörighet.
    Hälsningar
    Tommy 

Svar på tråden separerad jul