• Zessan84

Hurghada/Egypten i januari.. Vad ska vi tänka på?

Vi ska åka till Three Corners Sunny Beach i januari. Barnen är då 22 månader och 4 år.. Vad ska vi tänka på? Ta med?

Vi har valt All in Clusive för att minimera risken för magsjuka..

• Svar på tråden Hurghada/Egypten i januari.. Vad ska vi tänka på?
  • Cia o krabaten

Hakar på lite här då vi åker till Corya Bay/Marsa Alam om 10 dagar!

Vi har vaccinerat oss mot Hepatit A+B och Kolera (även viss effekt mot turistdiarré)
    Har just varit på Apoteket och laddat upp

Handsprit-superviktigt även på All Inclusive
    Vätskeersättning-olika för barn under 3 och vuxna
    Immodium (stoppande)
    Plåster
    Klorhexidin osv att tvätta sår med
    En tub med väteperoxid salva för lindriga infektioner 
    Näsdroppar
    Alvedon

Tar gärna emot fler tips! 

• busjamten

Vi har varit i Egypten på ett all inclusive nyligen. Totalt var vi femton personer och ingen blev magsjuk. Jag tror att man klarar sig utmärkt om man tänker på att
    1. Inte dricka det lokala vattnet (gäller även isbitar)
    2. Sprita händerna noga och ofta, i synnerhet sedan man har hanterat pengar.
    3. Dricka mycket flaskvatten
    4. Njuta av sommar, sol och bad

• Monkeyboys mamma

Varma kläder, det låter kanske knasigt men där är ganska kallt på kvällarna så fort solen gått ner vid 17 tiden kanske...

• Pellinell

Åk inte med charterbusen tillbaka till flygplatsen när ni skall hem. Ta taxi och åk i god tid! Det var helt vidrigt på flygplatsen, vi var där med två små barn och ett antal bussar kom in samtidigt, varpå passagerare från kanske 20 bussar trängde sig mot en mycket liten dörr som alla skulle igenom. Panik uppstod nästan, man hade mycket väl kunnat bli nedtrampad, köerna var enorma, barnen höll på att svimma av rädsla och värme och vattenbrist och vi höll på att missa vårt plan innan vi kom igenom den lilla dörren. Vidrigt. 

• garib

som sagt , det ar inte sa varmt i januari och kvallarna ar kalla.

• Zessan84

Tack för svaren!

Hur långt är de från flygplatsen till Hurghada? Vi har beställt Transfer tillsammans med resan..
    Hur är det att semestra med barnen i Egypten? Bäst att hålla sig i närheten av hotellet eller kan man strosa runt lite som man vill?

• Pellinell

Det är vansinnigt hett så man orkar inte strosa, men det är ingen fara att strosa runt - inget farligt land. 

• Pellinell

Nej, kanske inte det? Minns inte när vi var där, men då var det ashett. April kanske? Hmm. 

• garib

Kolla om poolen ar uppvarmd,annars blir det for kallt att bada.

• Elli47
    Zessan84 skrev 2010-11-11 19:37:36 följande:
    Tack för svaren!

Hur långt är de från flygplatsen till Hurghada? Vi har beställt Transfer tillsammans med resan..
    Hur är det att semestra med barnen i Egypten? Bäst att hålla sig i närheten av hotellet eller kan man strosa runt lite som man vill?
    Flygplatsen är jättenära, det tar inte alls lång tid att åka till hotellen! Självklart kan ni strosa omkring där, egyptier är jättetrevliga och givetvis är försäljarna på en men inte alls farliga på något vis   Vi har varit två gånger i Egypten och kan mycket väl tänka oss att åka dit igen!

All inclusive skyddar inte mot  diarré!!! Däremot gör städnig handvätt och handsprit det samt att ni bara använder flaskvatten till allt, även till tandborstning! Och kanske man gör klokt i att undvika färska grönsaker och alla slags kalla såser, dressingar osv.

Vi har ätit allt möjligt när vi varit där, från enkla hål-i-väggen till fina restauranger och klarat oss utan magsjuka.
  • pussgurkan86

vi var där i nov förra året och det var ca 28 grader och på kvällen kunde det bli lite kyligt men en kofta räcker bra. det blåste också lite på dagen men vi tyckte det bara var skönt.

kan tipsa om att snorkla då det var jätte häftigt. dock var det svårt så det tog lite tid att lära sig.

och en sak till, egypterna är väldigt flörtiga men trevliga, iaf dom som jobbade på hotellet. dom som jobbade på flygplatsen var otrevliga och det var jätte stressigt, mycket folk och ingen koll på saker och ting.

• Caaatrin

vi var där januari för två år sen snart. Bra att ni valt allinclusive, minskar risken för magsjuka mycket! Handsprit är ett måste!, ta det ofta..

Kallt på kvällarna, jag hade min vinterjacka på mig för att inte frysa (många egypter går också med vinterjacka och tycker vi är galna som badar).

Även kallt i vattnet, så ett tips är att kolla ifall det finns uppvärmd pool. Annars går dt knappt att bada tyvärr. Vi åkte ändå iväg på en snorkeltur och det är det coolaste jag varit med om. Kallt så hjärnan frös men riktigt ballt!

Gå runt i hurgahda kan man göra, men är väldigt stressig tyckte jag. Dom försöker dra in en i butiker, vilket kan vara obehagligt. Finns egentligen inte så mycket att se heller, rätt fult och nedgånget ställe. Det finns en stor marknad som vi åkte till en gång, där fick vi panik så åkte fort där ifrån. Fanns inte så mycket turister där..

Ifall du ska köpa något, pruta massor! dom lägger oftast på mer än det dubbla vad du egentligen borde betala. Ett tips är att gå till en affär där ägaren är väldigt troende. Vi hitta en, han hade fasta priser. Vilket var väldigt bra priser och var inte alls på som dom flesta försäljare är.. i dom flesta supermarkets så tränger sig egypserna sig i kön..

Flygplatsen tyckte jag var väldigt obehaglig, vakterna är väldigt sliskiga och obehagliga..

Låter nu som jag hade en hemsk semester där vilket inte var fallet. Personalen på mitt hotell var jätte trevliga och maten var god. Men om jag skulle åka dit igen så skulle jag satsa på ett super bra hotell som har mycket att göra så jag slapp lämna området. Eller åka till en annan stad. Skulle även åka senare, i januari var det tyävrr för kallt för min smak.. Vill kunna bada utan att typ halvt frysa ihjäl.

ha en trevilg semester.

• Mosaik

min mamma är i egypten nu  och det är redan kallt på natten,  ta med varma kläder och go pyamas så ni inte fryser på kvällen/natten, Men dagtid ska det ju vara ganska varmt även i januari.

Dimor och liknande magpiller är tydligen effektlösa där nere, blir man dålig i magen finns det dunderpiller där

våtservetter till händerna från apoteket med decinfetktionssprit på.. Smidigt

Trevlig semester

Svar på tråden Hurghada/Egypten i januari.. Vad ska vi tänka på?