RECEPT på play doh/trolldeg?????
mina barn ska leka med lera men nu när vi plockar fram är leran torr!
Har ni nått recept på nån enkel trolldeg/lera som går även i lekmaskinerna mm
Inte den trolldegen som kladdar.
mina barn ska leka med lera men nu när vi plockar fram är leran torr!
Har ni nått recept på nån enkel trolldeg/lera som går även i lekmaskinerna mm
Inte den trolldegen som kladdar.
kolla i min presentation. Jag har recept där!
Mitt tips är att byta ut Alunpulvret mot lika mängd vanlig citronsyra, funkar exakt lika bra och är bättre för de små när de "råkar" stoppa playdoh leran i munnen (många barn gillar den salta smaken och har en tendens att stoppa leran i munnen). Minska lite på oljan till 2 msk.
Vår förskola där jag jobbar är miljöcertifierad och där får vi inte använda alun över huvudtaget.
På så sätt slipper du köpa dyrt alunpulver på apoteket, citronsyran finns ju i vilken vanlig livsmedelsbutik som helst.
Ta på plasthandskar och knåda i karamellfärgen. Det går även att använda färgpulver om du vill ha andra färger än de du kan få ihop med karamellfärg.
Kanonrecept på trolldeg:
2 dl mjöl
1 dl salt
1 dl vatten
2 tsk olja
Så här gör Du:
För att få degen mer hållbar, tillsätt 1 msk tapetklister i pulverform.
Häll alla ingredienserna i en bunke. Rör och knåda tills det blir en mjuk
deg. Låt degen vila under plast i ca 12 minuter innan Du börjar forma figurer. Skall du måla figurerna måste de torka först. Ett bra sätt är att ställa in dem i ugnen, ca 50 grader i ungefär 2 timmar. Låt kallna, sedan kan du måla med hobbyfärg
Glömde säga att den första kommentaren bygger på att du varit inne på SC o EPs sida och kollat på Playdoh leran! Hon har ett bra recept där.