• snart 3 kids

RECEPT på play doh/trolldeg?????

mina barn ska leka med lera men nu när vi plockar fram är leran torr!
    Har ni nått recept på nån enkel trolldeg/lera som går även i lekmaskinerna mm
    Inte den trolldegen som kladdar.

• Svar på tråden RECEPT på play doh/trolldeg?????
  • SC o EP

kolla i min presentation. Jag har recept där!

• KorElleBelle

Mitt tips är att byta ut Alunpulvret mot lika mängd vanlig citronsyra, funkar exakt lika bra och är bättre för de små när de "råkar" stoppa playdoh leran i munnen (många barn gillar den salta smaken och har en tendens att stoppa leran i munnen). Minska lite på oljan till 2 msk.
    Vår förskola där jag jobbar är miljöcertifierad och där får vi inte använda alun över huvudtaget.
    På så sätt slipper du köpa dyrt alunpulver på apoteket, citronsyran finns ju i vilken vanlig livsmedelsbutik som helst.
    Ta på plasthandskar och knåda i karamellfärgen. Det går även att använda färgpulver om du vill ha andra färger än de du kan få ihop med karamellfärg.

Kanonrecept på trolldeg:

2 dl mjöl
    1 dl salt
    1 dl vatten
    2 tsk olja

Så här gör Du:
    För att få degen mer hållbar, tillsätt 1 msk tapetklister i pulverform.
    Häll alla ingredienserna i en bunke. Rör och knåda tills det blir en mjuk
    deg. Låt degen vila under plast i ca 12 minuter innan Du börjar forma figurer. Skall du måla figurerna måste de torka först. Ett bra sätt är att ställa in dem i ugnen, ca 50 grader i ungefär 2 timmar. Låt kallna, sedan kan du måla med hobbyfärg

• KorElleBelle

Glömde säga att den första kommentaren bygger på att du varit inne på SC o EPs sida och kollat på Playdoh leran! Hon har ett bra recept där.

Svar på tråden RECEPT på play doh/trolldeg?????