Jag HATAR min mor! (långt)
Hej, jag har absolut inte haft det som dig, min mamma 'ballade ur' efter att jag blev 18 år och jag har en pappa. Men, mina barn 4 & 8 år har inte heller en mormor. Hon har aldrig träffat dem. Jag vet inte om hon lever, troligen, men hon är mest troligt fullständigt alkoholiserad. Du har haft det skittufft och all heder åt dig att du fixar detta. Men jag skulle nog släppa förhoppningen om någon mormor för gott om jag var du. Tyvärr. Bit i det sura äpplet och lämna henne bakom dig så som resten av släkten gjort. Du har barn nu och de är ditt främsta ansvar. Dessutom så har du försökt flera gånger och det tar energi som du inte får tillbaka. Släpp henne med gott samvete. Det är inte ditt ansvar att din mamma inte kan sköta sig, ditt ansvar är att sköta dig och din avkomma. Med tanke på henes beteende under din uppväxt har du inte ens ett moraliskt ansvar att hjälpa din mamma överhuvud taget.
Jag berättade för vår son om mormor när han förstod släktorden, att mormor är mammas mamma, moster mammas syster, farbror pappas bror mm. Han var ganska ointresserad och jag har fått väldigt få frågor om denna mormor. Sonen är 8år nu och vi berättade när han var 5år tror jag.
Jag var på en föreläsning i förrgår på grundskolan om barn, var en fritidspedagog som jobbar på skolan i stan för barn med problem. Barn som får komma dit är ofta kraftigt utåtagerande. Enligt honom behöver barn tid med sina föräldrar, det är det absolut viktigaste man kan ge sitt barn. Tid och uppmärksamhet så barnen har bra självkänsla och känner sig älskade. Så ts, ge ditt barn massor med uppmärksamhet och du ger henne då så bra förutsättningar du kan styra över. Han höll även i utbildningar i KOMET och de verkar superbra. Det var kul att höra ett proffs snacka relationer/uppfostran, kändes skönt att ticka av ett antal punkter man gör helt rätt och kom därifrån med saker jag vill göra mycket bättre!
Ursäkta det blev så långt.