• Meja10

Vad kostar infertilitetsbehandling?

Hej!
    Jag bor i Danmark och får behandling här eftersom jag har PCO och min man nedsatt spermiekvalitet. Jag tar menopur-sprutor i kombination med VU, sen tar jag ovitrelle och får insemination med min mans spermier. Vården kostar ingenting, varken besök hos allmänläkare, gynekolog eller fertilitetskliniken kostar något. Medicinen betalar jag, men får rabatt från staten. Första gången kostade medicinen drygt 5000, men jag betalade 1800 kr och andra gången kostade den ca 2000 men jag betalade 450 kr.

Nu undrar jag, hur mycket kostar en sån här behandling i Sverige? Jag har aldrig varit hos läkare i Sverige, så jag har ingen koll. Jag är så tacksam över att allt är gratis här, men undrar om det är bra att ta vara på erbjudandet om gratis vård medan jag är i Danmark, eller om det är samma sak i Sverige. Jag planerar att flytta tillbaka til Sverige i framtiden, därför jag frågar.

• Svar på tråden Vad kostar infertilitetsbehandling?
  • ÅzaLu

går man igenom en sk IVF behandling här i sverige så är det gratis vid första barnet, med tre försök..(försöken kan varier var i sverige man gör de)  dock fr man betala sen om man vill göra de igen efter första barnet. Blir mna inte gravid på dem tre försök så får man inte fler gratis heller... skulle man bli gravid på första försöket så går automatiskt dem två andra till spillo.

• Annaloo

Medicinerna går på högkostandskortet vilket innebär att du betalar 1800kr per år för dem, men själva behandlingen (MI/DI/IVF) kan kosta pengar beroende på vad det är för bahandling och varför.

Om det "bara" är Makesinsemination du ska göra så kostar det mellan 2000 och 10000kr beroende på vilken klinik du anlitar (privat). Surfa runt och kolla priserna på nätet. I Sverige kan man få Landstingsfinansierad hjälp med första barnet, men inte med syskon. Hur långa köer det är och hur många försök man får är olika i olika Landsting, så om det är första barnet ni planerar i Sverige så är det värt att kolla upp vilka regler som gäller var.
    Jag har för mig att Göteborg och Malmö är ganska bra, medan Stockholm har extremt långa köer och hårda regler.

• pållan

För läkarbesöken, ultraljud osv betalade vi vanlig patientavgift upp till högkostnadsskyddet, dvs 900 kr per år. Efter 900 kr är läkarbesöken och behandlingarna gratis under resen av året. För mediciner betalar man, som Annaloo skriver, max 1800 kr under ett år. Mediciner utöver den summan är gratis. Detta gäller som sagt bara för ofrivilligt barnlösa par, som inte har några gemensamma barn sedan tidigare och genomgår eller har genomgått fertilitetsutredning. Men i Stockholms län subventioneras inte makeinsemination av landstinget, eftersom man tycker att chanserna till graviditet ökar för lite med makeinseminationer. Man måste därför betala en avgift för detta. På den klinik där vi går (Andrologmottagningen på Sophiahemmet) kostar en makeinsemination 500 kr på vardagar och 800 kr på helger. Kostnaden är för tvättning av spermierna. 

• Meja10

Tack för svaren!
    Det låter ju faktiskt som att det är ännu billigare i Sverige, så det är ju bra! (om jag flyttar dit snart)
    Men det låter också tråkigt att det bara gäller första barnet. Jag vill ju ha en massa ungar. ;) Man vill ju hellre spendera pengarna på barnen och familjen än på själva behandlingarna...

Svar på tråden Vad kostar infertilitetsbehandling?