• Benni

¨¨Tråden för oss med diskbråck¨¨

Hej,

Lite kort om mig själv, jag är 20år och har haft diskbråck i ca 3år. Innan DB så spelade jag hockey på en ganska hög nivå, tränade 6-10 gånger i veckan.
    För ca 3år sedan så vart jag dock inblandad i en liten dispyt på en fest och det slutade med sprucket revben och akuten.

Efter detta så har mina rygg problem börjat växa fram och för 2 år sedan efter MR så fick jag diagnosen diskbråck i ländryggen, 3 nivåer.

I två år gick jag  hos olika sjukgymnaster och läkare, bland annat spine center och Bosön.
    Det har alltid hjälpt till en början efter någon månad så har dock alltid symptomen kommit tillbaka.
    Så det slutade med att jag tog saker i egna händer och började gymma helt normalt (utom belasting på ryggen såklart) detta har gjort undervärk och jag lyckas nu hålla mina symptom i schack.

Jag har inte haft så svåra symptom som vissa beskriver här, jag kör på ganska som vanligt, kan få svårt att gå ibland och har hänt att jag varit tvungen att ta ledigt från jobbet. För mig har det funkat, än så länge i alla fall. Dock så har jag förhoppningsvis ett par år kvar i livet och operation är inget alternativ i dags läget, så det kanske kommer att straffa sig.

Är det någon som har blivit sämre av att inte vila?
    Vilka värktabletter fungerar bäst för dig? Just nu kör jag på Citodon kominerat med Voltaren och Panodil. Detta har funkat ganska bra, känns dock som att jag har börjat bli "immun" och jag fick för en tid sedan reda på att Citodon är en av de lättaste medecinerna att bli beroende av vilket gör att jag försöker leta efter alternativ.

Mvh

Benni

• Benni
    Smultronhjärtat

Vad är det för träning du gör? Är det rehab?

Senast jag var på Bosön var nog ett år sedan, nu går jag endast till Spine center.
    Hur stora diskbråcken är? Jadu det är väl svårt att säga, tillräckligt stora för att störa min vardag men dock inte så pass stora att man vill operera i min ålder. Det började med att de bara drabbade en sidan, höger, men har blivit värre så nu är båda sidor påverkade.

Ang. träffa ortoped, jag har träffat dem ett flertal gånger och det dom säger är att de inte vill operera pga min ålder, de hänvisar endast till sjukgymnastik.

Då ska jag testa pronaxen och alvedon. Får hoppas att det hjälper. Som sagt, har inte överdrivet ont just nu, träningen har hjälpt!

Jag var faktiskt idag hos min sjukgymnast på Spine center. Och jag har märkt att jag även börjat få smärtor i nacken, och orolig som man är så börjar man ju undra om det inte börjar utvecklas där oxå.
    Har även haft problem med lätta domningar i händerna tidigare så...
    Men nu har jag fixat MR tid och hoppas att det kan ge mig svar.
    För mig är det viktigaste att få svar, oavsett vilket. För då vet jag vad jag har att göra med...

Ang. smärtklinik, det får nog vänta ett tag, i dags läget så kan jag hantera smärtan/domningarna. (förutom vissa dagar)
  • Benni
    Smultronhjärtat skrev 2011-04-07 12:33:16 följande:
    Just nu är det rehab jag gör för det har gått mindre än två veckor sedan jag opererade mig. Här är mitt träningsprogram olssonskrypin.blogspot.com/2011/04/traningspr...

I framtiden tyckte min sjukgymnast att jag ska börja med att göra vattengympa, 2 månader efter operationen. Yoga, Qigong 3-6 månader efter operationen och om 6-9 månader köra styrketräning.
    Jag fick ont  mellan skulderbladen efter förra operationen. Det berodde på det diskbråcket som de skulle ha tagit men inte tog. Alltså mitt diskbråck längst ned. Nu efter denna operation är det helt borta. Det kan även bero på att man gör "fel rörelser" för att kroppen snedbelastar runt skadan. På ena sidan diskbråcket/ryggen blir musklerna på andra sidan blir musklerna kortare och det skapar obalans och gör att man får ont .

Vad kör du för sjukgymnastik program och träning nu? Vad tycker du fungerar?
    pindile skrev 2011-04-06 21:10:04 följande:
    nån som vet ?
    jag får kramp under fötterna, främst den sidan jag har ont i benet på nätterna....vad kan det bero på?
    Jag gör väldigt lite sjukgymnasik i dagsläget, det var inget för mig, det hjälpte ett tag, men sen vart det bara värre och värre. Nu har jag gått över till "vanlig" gymträning. Men jag jobbar hela dagarna med att ha en bra hållning och att aktivera de små musklerna man har runt om i bålen. 
  • Benni
    Smultronhjärtat skrev 2011-04-09 17:40:41 följande:
    Benni:
    Så tänker jag med, fast jag gör ju sjukgymnastik. Men jag tänker alltid på bålmusklerna. Hela tiden. Aldrig släppa magspännet som min sjukgymnast kallar det.
    Har du fortfarande ont?
    Det har blivi mycket bättre sen jag började gymma. Dock så har man ju alltid dåliga dagar.
    Något som jag aldrig lyckats komma ifrån dock är domningar i benen...
    pindile skrev 2011-04-10 20:12:55 följande:
    Idag fick jag nog.....
    hade så ont när jag vaknade att jag inte visste vad jag skulle ta mig till...
    Åkte in till akuten, ringde inte ens in först.
    Efter att fått träffa en ortopedläkare så har jag nu en remiss som väntar min VCläkare om att få komma till en MR.
    han verkade ganska övertygad om att jag förmodligen har ett diskbråck.
    Så nu får vi se hur långsamma dom är på VC med att skicka vidare remissen.....
    För din skull så hoppas jag att det går fort!!! Tycker själv att dom kan vara helt okej så länge man ligger på dem.
    När jag fick min första remiss på MR så hoppades jag på att det var diskbråck, då skulle jag iaf veta vad det var. Så kan man gå vidare från det! Jag hatar att inte veta vad man "lider"av...
  • Benni
    pindile skrev 2011-04-11 13:31:11 följande:
    Jag känner likadant, vill hellre veta vad som är fel, så jag vet vad jag har att handskas med.
    Jag är mer rädd att MR inte kommer visa något fel än tvärtom, låter det knäppt?
    Jag förstår precis vad du menar och håller med! Smärtan försvinner ju inte bara för att man får reda på att man inte har diskbråck, då börjar man ju bara undrar vad det kan vara.
    Bättre att få reda på vad det är som är fel, för då kan man börja ta hand om det både fysiskt men ännu viktigare phsykiskt. Så jag hoppas att du får det svarat du är ute efter!
    Vet du när du ska få göra MR?
  • Benni
    Smultronhjärtat skrev 2011-04-11 21:52:15 följande:
    Nä domningarna kan man få leva med sa de. Hur länge sedan gjorde du din MR. För det kan bli värre. Men samtidigt kan det ju gå tillbaka oxå.Vilka övningar kör du nu med styrketräningen? Jag skulle vilja veta för att kunna träna om 6-9 månader när jag får börja med styrketräningen.
    Oj det minns jag faktiskt inte ens, det var nog 1,5 - 2 år sedan. Försöker få en MR för halsryggen nu oxå då jag börjar känna symptom där med (vill mest utesluta DB så att jag kan gå på "full" träning igen) dock så fick jag bara en slätröntgen till att börja med. Har bett min sjukgymnast att ringa och försöka fixa MR då hon tror att det rör sig om en diskbuktning och det är ganska lätt att förebygga DB i det här stadiet.

Du vet säkert redan om detta men om det är andra som läser så måste jag bara säga, få först riktigt stark bålmuskulatur innan man börjar med styrketräning.
    När jag började gyma så vart det med ganska lätt vikter, men jag gjorde egentligen allt som finns att göra.
    Men aldrig någon belastning på ryggen!!!

Lite exempel på övningar

Biceps:    rak skivstångscurl        sittande hantelcurl              precher curls      kabelcurl (maskin)
    Triceps:   liggande tricepspress      dips        pushdowns (maskin) bådemed rep och stång
    Bröst:       bänkpress  (tänk på att ta upp benen på bänken för att förhindra svankning)        hantelpress         pec dec (maskin)
    Axlar:        Stående hantellyft åt sidan            stående hantellyft framifrån
    Rygg:       latsdrag         sittande kabelrodd          hantelrodd      
    Ben:         sittande benpress       utfall            benspark

Du kan hitta beskrivning på all (tror jag) på denna sida http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=28

Hoppas det kan vara till någon hjälp i framtiden.

Obs: viktigt i all övningar är att vara stabil och känna sig start i bålen. Minimalt med svank i alla övningar. Ochr man gör t.ex rak skivstångscurl, gunga inte med kroppen. Tyvärr kan vi inte träna exakt likadant som en "vanlig" person. Dock så funkar nästan alla övningar, man måste göra små modifikationer bara. 
  • Benni
    Smultronhjärtat skrev 2011-04-18 10:31:23 följande:
    Benni: Tack för tipsen, ja en utbuktning går att arbeta bort så det inte blir db. Har du fått diagnosen en ryggdegenerativ sjukdom? Eller, den har jag fått nu efter 4 db. Det är därför man får utbuktningar av diskarna.
    Har du fortfarande kontakt med ortopeden? Eller hur fungerar det där?
    Nej jag har inte fått diagnosen, dock så misstänker dem det.
    Min ortoped är ju som sagt på Spine Center, första gången jag gick dit, trots förtur (inte dubbel dock) tog det 1 år... Så jag försöker att ha närmare kontakt med andra personer, som t.ex sjukgymnast på Spine, har även möjlighet, och gjort det, att ringa min gamla sjukgymnast på Bosön. Så jag är haft tur och fått den hjälp man ska få! Som sagt att träffa ortopeden tar tid och det är inget som jag "orkar" vänta på om det inte är kris.
    Sammanlagt så är det 4st sjukgymnaster, 2st ortopeder och 3 husläkare som jag kan vända mig till och alla är "insatta" i min rygg. Så som sagt, jag har tur, enligt mig själv iaf. Har fått väldigt mycket hjälp av min mamma som sammanlagt har 3 DB i halsryggen och 2 i ländryggen.

Dock så känner jag själv att stödet man får från familj, vänner och "samhället" inte räcker.
    Låter kanske lite konstigt, men detta är en kamp som jag anser man måste vinna själv, ja man kan få hjälp med alla vardagssysslor och liknande, men det finns ingen som kan hjälpa dig att hantera smärtan etc. lika bra som en själv, ja man kan få stödet och styrkan från diverse forum (tycker det är enomrt bra!!) men i slut ändan sitter man där själv.

Till Pindile vill jag bara säga, lycka till och jag hoppas verkligen att du blir bättre snart!
    Kom ihåg att jobba mycket med de "inre" musklerna som Smultronhjärtat säger, det kommer bli bättre!
Svar på tråden ¨¨Tråden för oss med diskbråck¨¨