¨¨Tråden för oss med diskbråck¨¨
Hej
Vad bra att du har gjort en tråd för oss med db( diskbråck)
Jag är 27 år och gjorde illa mig i somras på jobbet. Jag har db i fyra nivåer, varav ett är opererat.
Jag gick då till Hälsocentralen som inte alls lyssnade på mig utan bara såg min tjocklek, Människan gjorde inte ens en undersökning. Hon gjorde inga tester alls och jag kunde inte stödja på mitt ben för att jag hade så ont i ryggen, ja jag är överviktig. Men när min rygg gick sönder hade jag gått ner 8kg nu har jag gått ner 17 kg.
Jag blev så himla sur att doktorn sa att det bara var för att jag var tjock så jag struntade i att gå tillbaka även fast jag hade daglig smärta och känselbortfall i fötterna och elfält runt benen.
I oktober tvingade min make mig tillbaka till HälsoCentralen där jag fick komma till en annan doktor som faktiskt gjorde undersökningar. Vilket visade ett positivt Luseal( kan det heta så?) test och andra nevrologiska tester. Allt tydde på diskbråck. Jag blev remmiterad till MagnetRöntgen, MR. Fick komma till en sjukgymnast men blev inte bättre.
I mitten på december kände jag hur min rygg kraschade och det skar i hela ryggen. Jag fick känsel bortfall i båda fötterna, elfält runt båda benen och det kändes som det regnade på mina fötter. Jag hade jätteont och tog mig inte ur sängen, jag ringde till Sjukvårdsrådgivningen ( det var en söndag) men de tyckte jag skulle vänta till på måndagen och kontakta HälsoCentralen. Hade jag vetat då vad jag hade vetat nu hade jag bett den rådgivaren att dra åt skogen. För hon viste uppenbarligen inte vad hon pratade om.
På måndagen fick jag komma till läkaren och han sjukskrev mig och satte upp mig på ortopediska väntelistan samt bad om att få komma snabbare på MR.
Jag ringde när jag kom hem till röntgen och de var snälla att ge mig en tid den 4/1 2011. Jag gick och hade ont hela julen, orkade ingenting och fick kryckor. Jag hade så himla ont. Sov konstant för jag hade så ont.
Den 4/1 fick jag komma på MR, röntgensköterskan sa att jag kunde vänta mig svar från HälsoCentralen om en vecka eftersom ett team av dr skulle titta på det på ett annat sjukhus. Jag tänkte jaha. Det var ju bra. Då var det inte så farligt.
Trodde jag.
Den där puckoläkaren från i juli ringde mig när jag kom hem från sjukhuset några timmar senare och sa: Hej, jag har fått ditt provsvar, nu ska vi se.... oj...hmm, jag måste nog ringa ryggjouren. kan jag ringa upp dig?
Klick? alltså människan sa inte ens hejdå.
Sen ringde hon upp: Sa: Vill du bli inlagd?
Jag sa: det kan ju inte jag avgöra? det måste ju du avgöra det är du som är doktor? Vad sa min röntgen?
Dr: Ja jo hmm, du har flera diskbråck hmm, ja alltså vill du bli inlagd? Jag bara det måste ju du avgöra!
Dr: Ja hmm jo då lägger jag in dig, kan du kissa? kan du gå? Jag bara ja med kryckor kan jag gå och det är klart jag kan.
Så fick jag åka till regionsjukhuset( ett annat) blev inlagd och opererad den 7/1.
Mitt diskbråck på ena nivån, var så stort så doktorerna på ortopediska tyckte det var ett under att jag kunde gå.
Han sa till mig att vilken annan människa som helst hade varit förlamad vid ett sånt här stort db.
Jag svarade, vilken tur att jag inte är som alla andra då.
Så nu sitter jag här, nyopererad med db i fyra nivåer.
Jag gör sjukgymnastik och började med vattengympa i måndags.
Men jag har fortfarande symtom, fortfarande känselbortfall, Fortfarande väldigt ont även fast jag har blivit mycket bättre än innan operationen.
Jag klarar inte av långa stunder av aktiviteter och kommer ha en lång rehab tid .
Vad är det som känns sämre av träningen? för dig milkev?Jag tänker på att ditt knä som de opererade, de kan vara ett db symtom. Jag hade symtom i knäna
// Olsson