Inlägg från: Mamma20022005 |Visa alla inlägg
  • Mamma20022005

¨¨Tråden för oss med diskbråck¨¨

Hejsan!

Jag hittade hit. Jag har 3 st diskbråck, fick jag veta för 4 år sedan. Men har haft besvär sen 17 års ålder, är 32 år nu. Men har aldrig fått någon hjälp från vc. För 4 år sen fick jag så ont att jag inte kunde gå så jag gick
    till företagshälsovården och där fick jag snabb hjälp.
    Jag har tränat varje dag och det har varit hyffsat. Ont varje dag har jag ju haft ändå, ont ner i benet och benet och foten har domnat bort.

Min rygg brukar "krascha" några ggr per år. Alltså jag blir helt sne och kan inte gå. I nov 10 blev det så illa så mannen fick komma hem och klä på mig. Jag fick låna kryckor av vc för och kunna ta mig till toa iaf. Men kunde knappt ta mig upp ur sängen. Usch...
    Jag fick en ny MR tid men fick då veta 2 dagar före att jag är gravid.
    Jag har 2 barn och vid bägge graviditeterna har ryggproblemen blivit bra. Likaså nu, lite ont har jag allt.
    Men inte sån värk som jag har varje dag annars.

Nu till min fråga är det någon som fött barn med diskbråck? Jag gjorde ju det med mina 2 barn men då hade jag ju inte på papper att jag har diskbråck. Nu ska jag få träffa läkare om 2 veckor och diskutera mina diskbråck och förlossningen. Funderar på snitt.

Stolt mamma till älsklingarna Simon & Tyra!
  • Mamma20022005
    Smultronhjärtat skrev 2011-05-04 11:37:54 följande:
    Det är nog bra att både prata med ortoped och med förlossningsläkare. En del säger att det är bättre för ryggraden att föda vanligt. ( men fråga mig inte vad jag har hört det någonstans för det kommer jag inte ihåg)
    Jag har aldrig fött barn så jag ska inte uttala mig. Men du får gärna säga vad de sa på förlossningen så jag får veta.

Skönt att du har mindre ont nu. Du får helt enkelt göra MR efter du har fått bebisen.
    Det kan ju vara hormonerna som gör att du stänger av db smärtan. ta kontakt med ortopedens sjukgymnaster så du får experthjälp under din graviditet.
    Vårdcentraler brukar inte ha så stor koll när det kommer till db.

Vad jobbigt att ryggen krashar för dig. Hur känns det när den krachar?
    Kan det ha något med att de magmusklerna och göra? Men de skär ju inte genom dem vid ett snitt.
    Jag tror ju inte mvc läkaren kommer veta så mycket men hon kan väl remittera mig vidare.

Jag födde mina 2 barn med diskbråcken och hade så himla ont vid diskbråcken så ingen bedövning hjälpte mot det. Det var hemskt. Nu vet jag ju inte hur ryggen kan bli efter en förlossning till. Tänk om jag får ett till db.
    Min värk brukar komma tillbaka med dunder och brak vid förlossningarna och sen när bebisen är ca 4-5 mån, beroende på hur stor bebisen är då. Man lyfter ju mkt och så.

Jag menar när den "kraschar" så blir jag alldeles sne, magen har jag typ på sidan. Och jag har så ont så jag inte kommer upp ur sängen ens, det hugger och hugger hela tiden och jag kan inte röra mig. Sist jag blev såhär var i nov 10, mannen fick då komma hem från jobbet och hjälpa mig och klä på mig och hjälpa mig in på toa.
  • Mamma20022005
    Smultronhjärtat skrev 2011-05-07 21:37:14 följande:
    Jobbigt att bli aldeles sne. Du bör kolla upp det noga så det inte blir värre. Går du hos sjukgymnast och så?
    pindile skrev 2011-05-04 17:46:51 följande:
    var och träffade en läkare idag på ortopeden.
    Han misstänkte att jag fått ett nytt bråck på samma ställe. Pga att jag får mer och mer ont i benet och även ryggen har börjat värka igen nu. Har ont när dom undersöker(lyfter benet uppåt) och så så han trodde att det kunde vara det.
    Jag ska få en MR tid så fort som möjligt, nästa vecka förmodligen, för svaret ska vara klart till 25:e maj när jag ska in på nästa läkarbesök.

Pust och stön!!!
    jag som bara vill bli bra nu efter op och allt!!!!

tydligen är det 1 av 6 som får tillbaka bråcket efter en op , på samma ställe som innan
    Ja jag har fått tillbaka halva mitt första opererade diskbråck. Ta det lugnt och Andas, ta det verkligen försiktigt och spänn magen i allt. Jag vet att det är jättejobbigt.

Jag hoppas nästa MR går bra. Hur är det nu sen du skrev sist?

Själv har jag fått komma till ortopedens egna sjukgymnaster. Vilken skillnad även om min på vårdcentralen är toppen så kan hon verkligen sina grejor. jag har fått börja på ryggvattengympa två gånger i veckan.

Men jag har fått problem med bröstryggen nu. Den nya sjukgymnasten sa att ofta när man har opererat diskbråck får man ont i bröstryggen efteråt. Thank you very much. Suck och stön...
    Inte nu när jag är gravid. Annars tränar jag varje dag med ett program jag har fått av sjukgymast. Det funkade bra i 3 år. Sen blev jag sådär dålig igen. Har ju haft ont ner i benet och foten varje dag ändå och i ryggen då.
    Skulle iväg och göra MR igen och det var tal om op. Men fick veta att jag var gravid då.
    Får ta tag i det efter graviditeten.
Svar på tråden ¨¨Tråden för oss med diskbråck¨¨