Får förskolan använda timeout på barnen?
Om ett barn gör något dumt, får förskolepersonalen då använda sig av timeout. Alltså tvinga barnet sitta på en stol i x antal minuter? Detta utan att förälder bett om det.
Om ett barn gör något dumt, får förskolepersonalen då använda sig av timeout. Alltså tvinga barnet sitta på en stol i x antal minuter? Detta utan att förälder bett om det.
Just så som du beskriver det låter inte så bra... Men att ta bort barnet från en situation för att det ska lugna ner sig och sedan prata om det tycker jag är helt ok!
Om barnet är 4,5 år och gör en medveten handling i syfre att trotsa ,reta slå,skulle jag tycka att det var ok.
Om barnet inte förstår varför de får timeout så är svaret nej.
om man tar bort barnet från situationen och sedan i lugn och ro pratar med barnet efteråt och att timeouten inte är ett straff så tycker jag att det är okej. Det ska enbart ha som syfte att lugna ner barnet. Blir barnet mer hysteriskt av detta är det inte okej alls. Men barnet måste bort från en konfiktsitituation och hur det löses på bästa sätt, det är olika på hur mycket ett barn förstår och hur det reagerar.
Jag håller med om det de andra skriver om att ta barnet ur situationen sätta det på ett ställe för att lugna ner sig, inte ett visst antal minuter och inte som straff. Det verkar ha blivit en fluga det där med Timeout, huvudsaken tycker jag är att barnen inte kränks, inte vad metoden heter.
I läroplanen står det att barn inte får kränkas, och ett barn kan ju bli kränkt redan vid tillsägelse s å det är ju inte helt enkelt att hitta balansen. Men att lyfta ut barnen ur situationen är mest för att förhindra vidare problem och bråk, och det är ju en säkerhetsgrej.
Ta upp det hela med personalen om ni inte är nöjda med metoderna. Det är bara så som det går att förändra, och ett tips är att vara konstuktiv inte negativ!
Man kränks inte av att sitta på en stol i x antal minuter!
Att ta ett barn ut ur en situation är ju självklart att de måste göra. Barnet är 2½ år. Men jag tycker det är stor skillnad på att ta ett barn ur en situationen och att sätta barnet i timeout som straff.
När vi höll på att välja förskola frågade jag om timeout på en förskola och de sa att de inte fick göra sånt, just därför jag blir så fundersam på om det verkligen är så att personalen får använda sig av timeout.
Jag tycker inte att det är okej. Det är utbildad personal som borde ha andra strategier, dels för att undvika att situationen ens uppstår, dels andra sätt att hantera det när det väl uppstår. "Straff" ska inte förekomma i det allmänna skolväsendet.
Har också frågat vår förskola om de använder time out då jag hört att det förekommer av andra föräldrar, just för att få en chans att tydligt markera att jag inte tycker att det är okej.
Folkhälsoinstitutet avråder bestämt från ensam timeout. Men däremot att gå undan tillsammans med en vuxen är okej.
Så ensam timeout bör inte förekomma eller timeout där man lämnas ensam, som typ att sitta ensam på en stol fast man är kvar i rummet, eller det finns vuxna där. Utan bara en timeout MED en vuxen.
http://www.fhi.se/Handbocker/Uppslagsverk-barn-och-unga/Foraldrastod/