• Gaytjej

Bakåtvänd bilbarnsstol = långt framdragen förar/passagerarstol?

Det är dags att köpa en bilbarnstol till vår son (8 månader och 8 kg idag).

Det allra viktigaste är ju att stolen är SÄKER.

MEN, något jag också funderar på är säkerhet för vår del. Vi kan bara ha bilbarnstolar i baksätet och något vi har upptäckt med babyskyddet är ju att vi  inte kan ha passagerarsätet så långt bak som man skulle vilja, även om vi har en relativt stor bil (en Subaru Legacy Outback)

På passagerarsidan spelar det inte så stor roll - men den som kör bilen behöver ju kunna sitta bra och inte ha knäna uppe i ratten! Vi har ju planer på syskonförsök och på sikt hoppas vi ha två knoddar som åker i baksätet...

Tar en bakåtvänd bilbarnstol lika mycket utrymme som ett babyskydd (Acta Grako med bas)?

Vilka bakåtvända bilbarnstolar upplever ni tar upp mindre utrymme?

• Svar på tråden Bakåtvänd bilbarnsstol = långt framdragen förar/passagerarstol?
  • Gaytjej

Ajdå, det låter ju inte så lovande.. Tycker ju inte att man ska behöva byta bil till en flersitsig "bara" för att man har två barn i barnstolsålder... Men så är det kanske nuförtiden..?!

Är det någon av er som vet hur mkt/lite plats en BeSafe Izi Kid tar i jämförelse med andra stolar?

• Gaytjej

En fråga till: Kan man ha en bakåtvänd bilbarnstol i mitten om man brevid den har ett babyskydd med bas? (i en normalstor kombi)

• Gaytjej
    tinis77 skrev 2010-11-11 22:49:18 följande:
    Jag har 3 bakåtvända stolar i min volvo 855, alla i bak. Kan även få plats med ett babysydd ist för en stol på sidan. Maken är drygt 190 cm och han får plats att köra utan problem.
    Haha, det får kanske bli en ny bil i samband med bilbarnstolsinköpet helt enkelt! Volvo is da shit? =)
  • Gaytjej
    Knepstolpe skrev 2010-11-11 22:51:48 följande:
    Den är en av de stolar som tar mest plats.
    Vi har faktiskt en BeSafe IziKid i vår andrabil (en Volvo 240)  så jag får ju givetvis ta och jämföra - förutsatt att den nyaste iZi Kid X2 ser likadan ut? Den vi har är ca 3 år gammal.
Svar på tråden Bakåtvänd bilbarnsstol = långt framdragen förar/passagerarstol?