• southernbelle

Är du omskuren?

Jag har följt en annan tråd nu i flera veckor och har blivit lite nyfiken på hur män som är omskurna ser på denna debatt. Min man är omskuren, våran son är det inte. Min man har aldrig haft några som helst problem med att han är omskuren och dom flesta män i min närhet är omskurna och dom har inte heller haft några problem. Vi valde att inte skära om våran son för att det är ett ingrepp som innebär risker och jag vill inte utsätta mitt barn för dessa risker precis som jag aldrig skulle göra hål i min dotters öron osv.

Så nu vill jag höra från dem som är omskurna alt har en man eller son som är omskuren som nyfödd. Till dig som är omskuren har du några problem som är relaterade till ingreppet, känner du bra eller dålig relation (ang detta givetvis) till dina föräldrar som gjorde ingreppet utan ditt medgivande? Andra tankar om detta? Dela med dig av vad du tycker är relevant till ämnet.

Jag vill inte ha en tråd där man diskuterar hurvida det skall vara lagligt eller inte att skära om sina barn, om det är misshandel osv utan jag vill höra från människor som har nära personliga erfarenheter av omskurna män.

• Svar på tråden Är du omskuren?
  • julmusten

Jag lever i samma situation som du. Omskuren man, icke omskuren son. Min man mar inte nat vidare daligt over att han ar omskuren, inte nan av hans kompisar heller. De av mina vanner som omskurit sina soner verkar inte ha soner som ar psykopater heller. Det enda jag har hort som ar neagtivt ar att nagra pojkars omskarelse inte har blivit gjord ordentligt och de har behovt gora om den, och de har behovt ta pa kram och allt vad det ar. Det verkar vara ungefar lika jobbigt som att ha for trang forhud.

• southernbelle

Dom flesta av mina kompisar har skurit om sina söner och ingen har haft några problem heller.

Jag är lite förvånad över att jag inte får några svar för det verkar ju vara en hel drös här på FL som vet hur det är att vara omskuren (ivarjefall så verkar det som det när man läser den tråd som jag refererar till i TS).

• ingénieux

Min Lillebror är omskuren och såvitt jag vet var det aldrig några problem med det, min pojkvän är också det och jag har aldrig hört något negativt om detta eller upplevt något problem.

• JuliaTin

Min man är också om skuren och har verkligen inte lidit av det...det är ju det enda han vet! Han har aldrig haft problem med det! De flesta av hans vänner är också omskurna, så det klassas ju som normalt. Vi har ju ingen pojke, men min man skulle nog vilja att hans son omskärs om vi skulle få en pojke någon gång, men jag är ju inte lika säker på om det är "värt" det, det finns ju som du sa alltid möjlighet att något blir fel...men det finns ju så otroligt mycket här i världen som kan gå fel, så jag tycker verkligen att det är ett val som föräldrar får göra som de vill med!

• EmilieC

Måste bara fråga, ni som har män/bekanta o.s.v som är omskuren, varför är dom det? Medicinskt, religon, hygien, m.m?

Min pojkvän är medicinskt omskuren, han hade typ för mycket förhud eller hur det va. Han gjorde det när han var 18 år, och han säger att tiden efter var det värsta han hade varit med om för han hade så ont och svårt att kissa o.s.v. Men nu i efterhand, så säger han att det är bland det bästa som han gjort för att sex har blivit 100 gånger skönare och lättare att sköta hygienen och så.

Och jag tycker att det är snyggt, ja det kanske låter knäppt... Men när jag ser hans snopp och om man skulle jämföra det med nån annans som inte är omskuren så tycker jag att min pojkväns är jättefin på något sätt.

Men jag skulle inte vilja att min son (om jag hade nån) gjorde det, om det inte var p.g.a att han han hade problem med förhuden eller så.

• ingénieux

Min pojkvän är katolik, så det är nog därför han är det. Och min Pappa är muslim, så därför är min Lillebror det. Jag kan också hålla med om att en snopp ser bättre ut när den är omskuren.

• julmusten

Min man ar amerikan, har ar det norm att omskara sina pojkar nar de fods. Det har inte sa mycket med religion att gora, det ar mest kulturellt.

• Flickanx2

Näpp, jag är inte omskuren;) Men jag tycker också att det är lite intressant att höra hur de som är det upplever det och så:) Bra tråd.

128
  • Herrman

Detta är ett för många killar känsligt ämne tror jag.Det är väl därför som det mest är kvinnor som talar i ämnet och verkar som härolder för sina män/söner.
    Är själv omskuren av en klok läkare i min barndom.Det finns ju olika former av omskärelser.
    För min del skars endast "snutten" längst ut bort eftersom det var där det var trångt.Resultatet är att främre delen av ollonet alltid är synligt.Har altså förhuden kvar över nästan hela ollonet i slakt tillsånd.Men vid erektion glider det automatiskt ner bakom ollonet.
    Har aldrig haft smegma under förhuden.Aldrig dålig lukt i och med att ingen gammal urin kan samlas under förhuden.

På grund av min sexuella läggning så har jag träffat en hel del killar under åren som jag blir lite brydd över.
    Nämligen att många killar egentligen är hetero men som ändå vill prova som man säger "killsex".
    Av dessa så kan jag säga att 9 av 10 är omskurna,och vid närmare diskution så hatar dom detta.En del har tillockmed uttryckt hat mot sina föräldrar,men vågar ej ta upp det med dom på grund av att det är tabu att tala om. Ganska intressant.

Och söker man på google på "foreskin restoration" får man 56.900 träffar!!!
    Altså sidor som handlar om olika metoder för att återskapa förhuden.Så det är många som verkligen känner sej obekväma med denna operation.

Svar på tråden Är du omskuren?