• SillaLóa

Är det normalt att 12-månaders vaknar kl 04-05?

Hjälp!
    Min dotter, 12 månader, har problem med sömnen. Det har alltid varit problem att få henne att somna men det har blivit väsentligt bättre men nu har hon börjat vakna mellan 4 och 5 på natten och vägrar lägga sig för att sova igen.
    Igår somnade hon kl 18:45 och vaknade kl 04:45.... (med några korta uppvak emellan men somnat direkt igen).
    Hon har börjat gå hos dagmamma och hon sover inte ordentligt där heller över dagen. Hon sover i max 1,5 timme hos dagmamman. Här hemma brukar hon sova 2-3 timmar på dagtid.
    Hjälp jag vet inte vad jag ska göra, är det normalt att de vaknar så tidigt? 

• Svar på tråden Är det normalt att 12-månaders vaknar kl 04-05?
  • a mor

Min tjej vaknade mellan 4-6 tills hon var tre, fyra år. Sen blev nog 6 normaltiden för henne i några år, och nu sover hon ända till 7. 

• SillaLóa
    a mor skrev 2010-11-12 08:07:58 följande:
    Min tjej vaknade mellan 4-6 tills hon var tre, fyra år. Sen blev nog 6 normaltiden för henne i några år, och nu sover hon ända till 7. 
    Vad ska man göra? Ska man tända lampan och låta dem leka? Hon ställer sig upp och gråter och skriker och vill att vi tar upp henne. Egentligen vill hon amma, vilket jag försöker sluta med. Men inte ens det får henne att somna igen heller. Hon ligger istället bara och leker med bröstet (!)
    Usch jag är så trött. Pappan också. Är inte bra för förhållandet... 
  • a mor

Om hon inte har tänkt somna om tycker jag gott att du kan ta upp henne och ha en stilla morgon. Fika, se på tv ta det lungt. Om man accepterar att så här kan det förbli ett tag så gå det lättare att ta sej genom de tidiga åren.

• Trollet Ludenben

hon kanske skulle behöva sova mer på dagen. För lite sömn kan göra att man sover ännu mindre. Men annars är det ganska vanligt att små barn vaknar tidigt. Det ligger i en människas personlighet med, vissa är morgontrötta och andra är morgonpigga. Utveckligsfaser har med påverkan på sömnen, då de utvecklas intensivt under en period kan sömn bli sämre.
    Min 1 åring har alltid sovit ganska oroligt med flera timmars vakenhet på nätter. Vi köpte omega 3, eskimo kids och sen dess har sömnen vart mycket bättre.

Älskade ungar
  • lövet2

Med tanke på hur tidigt hon lägger sig, så låter det rätt normalt att hon vaknar vid den tiden. Barn i 1-3-årsåldern är också ofta väldigt morgonpigga.

• Tjollabolla

Jag hade då aldrig gjort morgon klockan 4, det är mitt i natten. Ge välling,försök somna om henne, ta upp henne i er säng, men jag hade inte tänt lampan och börjat leka.

♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lia 12/2 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • yessan

Tycker inte alla det låter konstigt..min vaknade oxå vid dem tiderna förut,Fast hon somnade inte förens kanske 22-23 nån gång å sen sov hon midda på dan! Nu är hon 3,får inte sova midda,somnar 20-22 nån gång å sover oftast till 7 iaf :) (med lite spring på nätterna) :)
    Men tror inte man kan göra så mkt,tror dem mesta små barn vaknar tidigt,men kanske försöka skjuta lite på läggningen!?

• SillaLóa

Tack för era svar. Igår var hon supertrött redan kl 18, därför lade vi henne så tidigt. Annars brukar hon inte kunna hålla sig vaken längre än till kl 20, max.

Jag ska prova Omega-3.  

Och acceptera läget som det är. Det hjälper inte att ge henne välling eller ta upp henne i våran säng. Hon fortsätter bara gråta och skrika och slänger sig runt i sängen - drar mig i håret osv. 

• a mor
    SillaLóa skrev 2010-11-12 08:25:08 följande:
    Och acceptera läget som det är. Det hjälper inte att ge henne välling eller ta upp henne i våran säng. Hon fortsätter bara gråta och skrika och slänger sig runt i sängen - drar mig i håret osv. 
    Om det är som ovan är det ju bäst för både din och hennes sinnesro att stiga upp. Jag försökte ignorera ett tag och få henne att somna om, med då det slutade med att både hon och jag blev jätte frustrerade la jag om taktik. Jag fick helt enkelt bli morgon människa. Oj vad mycket bättre det trots allt kändes, än att kämpa emot.
  • Mamma till två mirakel

Kvart i sju kanske är lite tidigt att lägga henne isf? vid den åldern somnade min son 20-21 och sov till 07.00

Adam 090108 & Lillebror i magen Bf 101225
  • SillaLóa
    a mor skrev 2010-11-12 08:32:15 följande:
    Om det är som ovan är det ju bäst för både din och hennes sinnesro att stiga upp. Jag försökte ignorera ett tag och få henne att somna om, med då det slutade med att både hon och jag blev jätte frustrerade la jag om taktik. Jag fick helt enkelt bli morgon människa. Oj vad mycket bättre det trots allt kändes, än att kämpa emot.
    Ja jag ska göra så jag med. 
    Ska gå och lägga mig kl 20 så är jag säkert också pigg kl 04:30 ;)

Dagmamman får lägga henne tidigare istället, och kanske 2 gånger. 
  • MalinEddie

Prova som sagt att lägga henne senare. Här har det dock aldrig gjort någon skillnad. Mina barn vaknar mellan 6-7 oavsett om vi lägger dom 20.00 och då tycker vi det är bättre att de lägger sig tidigare och får den sömn de behöver. Jag hoppas det fungerar för er. Det är ju inte morgon klockan 4 precis.
    Eftersom hon har börjat hos dagmamma kan säkert den förändrade sömnen bero på det. När hon vänjer sig kanske det blir bättre.

• spratteldockan

Har samma problem med min 12-månaders. På BVC säger de att det är vanligt att barnen är hungriga då och att det kan vara svårt att få dem att somna om. Sen påminde hon om att barnens inre klocka fortfarande går på sommartid, om barnet vaknar kl 05 är det egentligen kl 06 och det är normal tid för barnet att gå upp!

Man får vänta lite i taget med att gå in och hoppas att deras klocka börjar dra sig lite.

• Dr Mupp

Min son är visserligen bara 10 månader man han gör gärna morgon klockan 4-5. Jag förösker hålla honom i söägen till 6 genom att amma honom. Blir mycket ammande man han ligger i sängen iaf så jag får sova lite till.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • halmhatten

Sonen har alltid varit morgonpigg och vaknar nu (14 mån) kl 5 ungefär. Ibland somnar han om då han får komma och sova i vår säng,men inte alltid. Då är det bara att stiga upp.

Han går och lägger sig 19-tiden. Har försökt senarelägga dygnet för honom, men funkar inte. Om man drar ut på kvällen blir han bara övertrött och har svårt för att somna.

Svar på tråden Är det normalt att 12-månaders vaknar kl 04-05?