• Anonym (Mamman)

Hur hantera 4-åringens utbrott?

Hej,

Har en son på 4-år som ganska ofta får utbrott som utlöses av för oss helt oförklarliga saker. Det sammanfaller ofta med middagstid och jag förstår att han är trött efter att ha varit på förskolan. Det kan röra sig om att maten ligger på fel ställe på tallriken. Då kan han få ett utbrott som oftast riktar sig mot mig mamman. Han kan lägga sig och skrika dumma mamma och gråta tills han hulkar i en ½ timme. Det är väldigt jobbigt för oss alla och jag försöker att inte ta åt mig, men jag blir ändå ledsen tillslut. Vi försöker hjälpa honom på alla möjliga sätt att bli glad igen, men det tar väldigt lång tid innan han lugnat sig.

Hur ska vi hantera utbrotten på bästa sätt? Är detta vanligt bland 4-åringar? Varför riktar det sig mest mot mig?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur hantera 4-åringens utbrott?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Ja, det är mycket vanligt hos 4-åringar att de har längre eller kortare perioder av den känslighet och de utbrott du beskriver att er son har. Det är också mycket vanligt att de i första hand riktar sig mot modern, den som man är tryggast med och vågar utmana utan att hon överger en. 4-åringar kan vara både envisa och uthålliga, men det gäller för er att försöka se vad det är som utlöser utbrotten. Är han för hungrig? Ge honom något att stoppa i sig så fort han kommer innanför dörren. Är han för trött? Kan han hämtas lite tidigare någon dag? Det kan också handla om att det räcker med att byta från förskola till hem. Att han kommer på att mamma har övergett honom hela dagen etc. DVS helt vanliga företeelser som är svåra att ta bort.
    Försök att göra så lite väsen av hans utbrott som möjligt. Låt honom hulka klart och hämta honom sedan till bordet. Lägg honom i en soffa så han får gråta en stund så kan han ta itu med verkligheten sen.
    Lycka till
    Margit

Svar på tråden Hur hantera 4-åringens utbrott?