Ni som har trappa hemma - hur länge hade ni trappgrind?
Hur gamla var era barn när ni tog bort/slutade använda grind för trappan?
Hur gamla var era barn när ni tog bort/slutade använda grind för trappan?
Uppe sitter den fortfarande kvar (äldsta är 4½) år. Den bara är där, inget som vi tänker på och vi använder den inte. Det är ganska praktiskt att ha den kvar där när man får besök av mindre barn. Den som satt nere tog vi väl bort när hon var 2½-3 år kanske. Har lite dåligt minne ang. detta märker jag
Vi har aldrig haft grind uppe, lärde pojken att gå i trappan tidigt istället, men har en grind nere mest for att hunden inte ska kunna gå upp. Men hade jag haft en grind uppe skulle jag väl tagit bort den när barnet lärt sig krypa/gå i trappan.
Vi satte en mjuk mamma på varje trappsteg: bra grepp, snyggt och mjukt om man ramlar. Min son har ramlat en gång, och det var mitt i trappan när han var över två år gammal pga att han snubblade på morgonrocken.
Den nere tog vi bort några månader innan han fyllde två (han är 2 år och 3 månader nu) då hade vi inte haft den stängd på bra länge. Uppe sitter den kvar men vi stänger den bara om vi inte vill att han ska gå ner själv. (Om man typ är själv hemma och står i duschen el. lik.) Den tid de har behövts för att förebygga olyckor är väl från ca. 9 månader till drygt 1,5 år om jag minns rätt.
Vi kommer nog ha kvar våra länge. Uppe är trappan precis till vänster om dotterns sovrumsdörr, det är nästan så att jag själv är rädd för att ramla ner o mjag ska in till dottern när det är mörkt. Och när hon kommer på nätterna vill jag inte att hon ska snava till och ramla ner.
Jag tycker det beror på var i huset trappen är. I vårt förra hus var trappen längst bort från alla sovrum och det gick inte att passera den av misstag. Minsta var då 18 mån när vi flyttade in och vi satte aldrig upp någon grind.
I vårt nuvarande hus är trappen ner placerad i hallen där vi ofta står och trängs, barnen springer fram och tillbaka till/från sina rum etc och jag tror nog att vi alltid kommer ha grind där
Vår yngsta blir 2 år i januari och vi har grind både uppe och nere. Vår trapp är rak (ej svängd) och ganska brant, när vi går upp och ner så får hon alltid gå själv men vi skulle inte våga låta henne gå helt själv. Nu kommer nästa syskon i mars så grindarna lär nog få sitta kvar och vi fortsätter träna henne genom att gå tillsammans med henne.
juwilo.blogg.se
Min son är snart 4 år och grinden sitter kvar där uppe. Mest för att ha när yngre barn är på besök.
Nedanför trappen hade vi aldrig någon grind för det gick inte att fästa den på ett bra sätt.
Däremot hade vi en träkista kvar men det tog inte lång tid för min son att "bända/häva" bort den med hela kroppen som hjälp så vi har ingenting för där. Min son lärde sig dock väldigt snabbt att hantera trappan.
Om det kommer besök har vi möbler som vi kan ställa för.
Vi tog bort grinde uppe när han var 2 år. Hade egentligen aldrig behövt ha grindar.
nu har vi bara grind nere eftersom vi har en 10 månaders bebis. Den kgrinden kommer få sitta tills han är ca 1,5 sen tar vi bort den med.
Grinden nere fick vi ta bort i början av sommaren då en vän gick in i grinden så den knäcktes. Då var dotterna 1 år och 10 mån. Den uppe tog vi nyligen bort, nu är hon 2 år och 3 mån. Nu har vi en liten bebis så till våren/sommaren måste vi sätta upp en grind här nere iaf.