41/2-åring som slåss
Hej,
detta är svårt att skriva om men jag måste fråga någon hur jag ska hantera detta. Jag är enn person som alltid haft ett hett temperament och periodvis i mitt tidiga vuxenliv mått psykiskt dåligt (självdestruktivitet, depression och ångest). Jag har fått god hjälp med detta och är idag en välfungerande individ med bra utbildning och jobb. Har en dotter på svart 5 år och under de första åren hände det vid ngr tillfällen att jag slog till henne eller tog henne för hårt i armen. Aldrig så hårt att hon skadades fysiskt och jag kunde alltid nästan direkt vända min ilska och "be om förllåtelse", säga att mamma gjort fel och trösta... Detta hände självklart i samband med frustration och svåra föräldra/barnsitautioner - jag kände ABSOLUT inte ngn njutningn i att slå mitt barn utan det handlade bara om svårigheter att behärska min egen känsla av frustration och stress.
Detta har nu inte hänt alls sedan mitt dotter blivit 3 1/5 år. Det hända allt som allt kanske 6-7 ggr. Jag skäms och jag hatar mig själv för detta. Men jag vet att jag i övrigt är en bra mamma och jag har under åren bl.a. i terapi arbetat med impulskontroll.
Nu till min egentliga fråga: Min dotter har nu börjat få vredesutbrott där hon även slåss. Hon slår mig och hon slår ibland även kompisar om hon blir arg. Slår och river. Hennes vredesutbrott är absolut inte värre eller mer frekventa än andra barns i samma ålder. Förutom detta kanske att hon slåss, men det gör ju även andra barn ibland. Vad som för mig blir ett problem är hur jag kan hjälpa henne med detta. Jag försöker prata med henne, fråga varför hon är arg och ibland är det jag som förklarar för henne varför hon är arg eftersom hon sjäv inte verkar veta. Jag håller om henne ibland, håller fast hennes armar ibland (ej hårt) så att hon ska sluta slå. Jag säger att man inte får slåss, att hon ska stampa i golvet istället etc. Men VARJE gång känner jag mig som en hycklare: jag har ju själv slagits! Minns hon det? Bör jag ta upp det med henne? Eller ska jag bara fortsätta som jag gör nu? Ska jag vända mig till en barnpsykolog som hon får träffa???
Tacksam för svar
/Vera