• Anonym (mamma)

koncentrationssvårigheter m.m.

Hej!
    Jag har en dotter på 8½ år som har några "problem".
    Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva dom men ska försöka så gott jag kan

I skolan är hon lite stökig, har svårt att koncentrera sig längre stunder, hamnar lätt i tjafs med kompisar och personal, har svårt att styra sina impulser osv.

Hemma har hon också svårt att koncentrera sig på det hon ska, mitt i påklädningen slutar hon för att göra något helt annat, är hon på väg för att tex borsta tänderna och ser något på vägen så tappar hon fokus på det hon ska göra. Hon har även här svårt att styra sina impulser och sitt humör, det är ofta en bergochdalbana. Vi måste ständigt "passa" henne på morgnarna för att hon ska göra det hon ska och för att hon inte ska ge sig på sin syster "bara för att".

Hon har svårt att sitta still och göra en sak i taget, förutom när det gäller barnprogram i alla dess former, då kan hon sitta i flera timmar (om hon fick) Under barnprogrammen så blir hon istort sett okontaktbar och försvinner in i sin egen värld. Hon har svårt att skilja på tex tecknat och verklighet, det är som om hon inte ser skillnad.

Jag skulle kunna fortsätta i all evighet att beskriva hennes svårigheter, men jag vill också påpeka att det är en underbar tjej som har mycket härligt i sig också

Hon har fått en resurs i skolan (2 h i veckan) och det har hjälpt henne i den situationen. Vi har sen några månader gett henne plus epa 1 ggn/dag, vilket har gjort henne något lugnare men framför allt hjälpt henne att varava ner på kvällarna så hon kan somna. Det kunde ta jättelång tid innan men nu gå det relativt fort.

Nu till vad jag ville med den här tråden: Jag vill väl egentligen veta vad mer vi kan göra. Jag är trött på att tjata och gnata, har du några tips på hur vi kan gör med tex morgonrutinerna? Vad kan allt det här bero på, är hon bara en sån person, hör det till åldern eller kan hon ha någon typ problem?

Jag känner att vi har ett bra samarbete med skolan och att hon har bra personer runt sig där men att vi som föräldrar kan ibland behöva mer stöd i vår föräldraroll, vet du om det är något man kan få genom skolan eller var ska vi vända oss?

Ursäkta att det blev så långt men ibland känns livet så frustrerande, det känns som om min gulliga tjej försvinner mer och mer i vissa perioder för att sedan komma tillbaka ett kort tag och jag vet inte vad jag ska göra för att stötta henne så det blir fler bra stunnder än "dåliga"Gråter

• Svar på tråden koncentrationssvårigheter m.m.
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Du skriver väldigt fint om din dotter och hennes problem att hantera sin vardag. Av det framgår att hon har lite mer problem än som är vanligt i hennes ålder. Men du säger också att hon fått extraresurs i skolan och att hon får medicin hemma för att hjälpa henne med koncentrationen. Båda åtgärderna verkar ha varit framgångsrika vilket tyder på att de varit rätt att sätta in just dem. Det visar också att skolan är medvetna om hennes problem och gör sitt bästa för att hjälpa henne.
    Du beskriver inte om det gjorts någon utredning i skolan av hennes problem, men det låter inte så. I skolan bör det finnas tillgång till psykolog som kan göra sådana utredningar, men det gäller ju då också att skolan har bra redskap att hantera det man kommer fram till .
    Det låter mer som det handlar om att det blir tröttsamt hemma med hennes oro och brist på koncentration.
    Jag antar att ni varit hos en läkare för att få den lugnande medicinen. Jag föreslår att ni går tillbaka till läkaren och följer upp hur medicinen verkat och om det ev skulle vara bra med lite mer.
    Vill ni ha lite mera pratstöd hur ni ska hantera vardagssituationer kan ni söka det på närmaste BUP-mottagning där de har barnpsykologer som kan hjälpa er med detta.
    Om det skulle vara så att de görs, eller har gjorts en utredning, och man kommer fram till en diagnos, typ ADHD, så finns också Barnhabiliteringen i Landstinget som stödresurs.
    Som lite generell regel kring hur man hanterar barn med de här problemen kan man säga att de behöver tydlighet, mycket struktur, inte för stora och plötsliga förändringar och mycket vuxenstöd.  
    Med vänliga hälsningar
    Margit 

• Anonym (mamma)
    barnpsykologen margit skrev 2010-11-27 13:05:10 följande:
    Hej!
    Du skriver väldigt fint om din dotter och hennes problem att hantera sin vardag. Av det framgår att hon har lite mer problem än som är vanligt i hennes ålder. Men du säger också att hon fått extraresurs i skolan och att hon får medicin hemma för att hjälpa henne med koncentrationen. Båda åtgärderna verkar ha varit framgångsrika vilket tyder på att de varit rätt att sätta in just dem. Det visar också att skolan är medvetna om hennes problem och gör sitt bästa för att hjälpa henne.
    Du beskriver inte om det gjorts någon utredning i skolan av hennes problem, men det låter inte så. I skolan bör det finnas tillgång till psykolog som kan göra sådana utredningar, men det gäller ju då också att skolan har bra redskap att hantera det man kommer fram till .
    Det låter mer som det handlar om att det blir tröttsamt hemma med hennes oro och brist på koncentration.
    Jag antar att ni varit hos en läkare för att få den lugnande medicinen. Jag föreslår att ni går tillbaka till läkaren och följer upp hur medicinen verkat och om det ev skulle vara bra med lite mer.
    Vill ni ha lite mera pratstöd hur ni ska hantera vardagssituationer kan ni söka det på närmaste BUP-mottagning där de har barnpsykologer som kan hjälpa er med detta.
    Om det skulle vara så att de görs, eller har gjorts en utredning, och man kommer fram till en diagnos, typ ADHD, så finns också Barnhabiliteringen i Landstinget som stödresurs.
    Som lite generell regel kring hur man hanterar barn med de här problemen kan man säga att de behöver tydlighet, mycket struktur, inte för stora och plötsliga förändringar och mycket vuxenstöd.  
    Med vänliga hälsningar
    Margit 
    Tack för ditt svar. Tabletterna hon tar av typ fiskleverolja, omega och inte utskriven av läkare. Det har inte pratats om diagnos i skolan men vi har möte med klassföreståndaren och resursen i veckan som kommer och jag ska ta upp det med dom.

Vi försöker ha struktur m.m. hemma men ibland så orkar man inte vara stark, tyvärr. Förstår att du inte kan säga nåt så här men kan det tyda på att hon har nån slags "bokstavskombination" typ adhd?

Vi får fundera på hur vi ska gå vidare efter skolmötet. Kanske bup för föräldrastöd osv. Tack, ditt svar har varit till stor hjälp för att hjälpa mig reda ut lite tankar om hur vi ska gå vidare m.m. 
Svar på tråden koncentrationssvårigheter m.m.