• Anonym (mamma)

koncentrationssvårigheter m.m.

Lägger in en kopia på en tråd jag postade hos barnpsykologen här på fl. Jag vill ha dennes synpunkter men vill också se om nån av medlemmarna här på fl kan hjälpa mig med tips, för vad jag förstår så kan vanliga medlemmar inte svara i den andra tråden.

Hej!
    Jag har en dotter på 8½ år som har några "problem".
    Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva dom men ska försöka så gott jag kan

I skolan är hon lite stökig, har svårt att koncentrera sig längre stunder, hamnar lätt i tjafs med kompisar och personal, har svårt att styra sina impulser osv.

Hemma har hon också svårt att koncentrera sig på det hon ska, mitt i påklädningen slutar hon för att göra något helt annat, är hon på väg för att tex borsta tänderna och ser något på vägen så tappar hon fokus på det hon ska göra. Hon har även här svårt att styra sina impulser och sitt humör, det är ofta en bergochdalbana. Vi måste ständigt "passa" henne på morgnarna för att hon ska göra det hon ska och för att hon inte ska ge sig på sin syster "bara för att".

Hon har svårt att sitta still och göra en sak i taget, förutom när det gäller barnprogram i alla dess former, då kan hon sitta i flera timmar (om hon fick) Under barnprogrammen så blir hon istort sett okontaktbar och försvinner in i sin egen värld. Hon har svårt att skilja på tex tecknat och verklighet, det är som om hon inte ser skillnad.

Jag skulle kunna fortsätta i all evighet att beskriva hennes svårigheter, men jag vill också påpeka att det är en underbar tjej som har mycket härligt i sig också

Hon har fått en resurs i skolan (2 h i veckan) och det har hjälpt henne i den situationen. Vi har sen några månader gett henne plus epa 1 ggn/dag, vilket har gjort henne något lugnare men framför allt hjälpt henne att varava ner på kvällarna så hon kan somna. Det kunde ta jättelång tid innan men nu gå det relativt fort.

Nu till vad jag ville med den här tråden: Jag vill väl egentligen veta vad mer vi kan göra. Jag är trött på att tjata och gnata, har du några tips på hur vi kan gör med tex morgonrutinerna? Vad kan allt det här bero på, är hon bara en sån person, hör det till åldern eller kan hon ha någon typ problem?

Jag känner att vi har ett bra samarbete med skolan och att hon har bra personer runt sig där men att vi som föräldrar kan ibland behöva mer stöd i vår föräldraroll, vet du om det är något man kan få genom skolan eller var ska vi vända oss?

Ursäkta att det blev så långt men ibland känns livet så frustrerande, det känns som om min gulliga tjej försvinner mer och mer i vissa perioder för att sedan komma tillbaka ett kort tag och jag vet inte vad jag ska göra för att stötta henne så det blir fler bra stunnder än "dåliga"Gråter

• Svar på tråden koncentrationssvårigheter m.m.
  • Anonym (mamma)

Puffar lite för att se om någon kan hjälpa mig....

• LillaMammis

Har hon adhd?

Jag och mina barn gör världen lycklig
  • Anonym (mamma)
    LillaMammis skrev 2010-11-12 17:40:03 följande:
    Har hon adhd?
    Inte vad jag vet, kan det vara det?
  • Anonym

Har inte egna barn med svårigheter men jobbar med barn/elever i behov av stöd dvs. att de har olika problem.
    Generellt skulle jag säga att barn såsom det du beskriver behöver tydliga rutiner dvs. att göra saker och ting på samma sätt, samma tid osv. osv. De mår bättre av att veta vad som ska ske och när. Kanske låter långtråkigt och tradigt men det brukar vara ganska effektivt.

När det gäller föräldrastöd tycker jag att ni ska vända er till skolpsykologen som kan hjälpa er att komma i kontakt med bup, de brukar kunna ge stöd. Dock kan det vara mycket lång väntetid. Du skriver att din dotter har fått stöd 2h/ vecka i skolan. Hur kom ni (ni föräldrar och skolan) fram till att hon behövde stöd? Tänker att det kanske var en specialpedagog eller liknande inblandat? I så fall tycker jag att du kan kontakta den specialpedagogen och prata om hur den (spec ped) tycker att du som förälder bäst kan stötta din dotter. Är lite gränsfall för vad en spec.ped ska göra men många av dom brinner verkligen för elever i behov av stöd och brukar prata med föräldrar. Dessutom kan du lyfta fram hur man tänker inför framtiden för din dotter... hon är inte så gammal än och behöver stöd. Ska man fundera på att göra någon slags utredning på vilken problematik hon har? (det är oftast ngt som man som förälder måste pusha för att få isf -borde inte vara så men min erfarenhet är att det oftast är så.)

Fundera på ifall du vill ha en utredning -det kan både vara en lättnad och en börda. Jag skulle säga att det är bättre att försöka få en utredning än att försöka "hobbydiagnostisera" (missförstå mig rätt -det är inte menat som något elakt) Ifall man får en diagnos (eller om det skulle vara så att det INTE finns någon) så vet man åtminstone vad man har att utgå ifrån istället för att undra och oroa sig.

Hmm... blev relativt långt.

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2010-11-12 19:41:58 följande:

Har inte egna barn med svårigheter men jobbar med barn/elever i behov av stöd dvs. att de har olika problem.
    Generellt skulle jag säga att barn såsom det du beskriver behöver tydliga rutiner dvs. att göra saker och ting på samma sätt, samma tid osv. osv. De mår bättre av att veta vad som ska ske och när. Kanske låter långtråkigt och tradigt men det brukar vara ganska effektivt.

När det gäller föräldrastöd tycker jag att ni ska vända er till skolpsykologen som kan hjälpa er att komma i kontakt med bup, de brukar kunna ge stöd. Dock kan det vara mycket lång väntetid. Du skriver att din dotter har fått stöd 2h/ vecka i skolan. Hur kom ni (ni föräldrar och skolan) fram till att hon behövde stöd? Tänker att det kanske var en specialpedagog eller liknande inblandat? I så fall tycker jag att du kan kontakta den specialpedagogen och prata om hur den (spec ped) tycker att du som förälder bäst kan stötta din dotter. Är lite gränsfall för vad en spec.ped ska göra men många av dom brinner verkligen för elever i behov av stöd och brukar prata med föräldrar. Dessutom kan du lyfta fram hur man tänker inför framtiden för din dotter... hon är inte så gammal än och behöver stöd. Ska man fundera på att göra någon slags utredning på vilken problematik hon har? (det är oftast ngt som man som förälder måste pusha för att få isf -borde inte vara så men min erfarenhet är att det oftast är så.)

Fundera på ifall du vill ha en utredning -det kan både vara en lättnad och en börda. Jag skulle säga att det är bättre att försöka få en utredning än att försöka "hobbydiagnostisera" (missförstå mig rätt -det är inte menat som något elakt) Ifall man får en diagnos (eller om det skulle vara så att det INTE finns någon) så vet man åtminstone vad man har att utgå ifrån istället för att undra och oroa sig.

Hmm... blev relativt långt.

Tack för svar!

Jag har faktiskt inte tänkt på diagnos som typ adhd m.m. Var vänder man sig för diagnos, bup eller? Jag ska prata med skolan och se vad dom tycker också.

Tydliga rutiner försöker vi ha, men en stressad morgon är det inte det lättaste, speciellt inte när syskonen ryker ihop.

• Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2010-11-12 20:53:15 följande:

Tack för svar!

Jag har faktiskt inte tänkt på diagnos som typ adhd m.m. Var vänder man sig för diagnos, bup eller? Jag ska prata med skolan och se vad dom tycker också.

Tydliga rutiner försöker vi ha, men en stressad morgon är det inte det lättaste, speciellt inte när syskonen ryker ihop.

Hej igen...
    Prata med skolan angående en eventuell diagnos, om du känner att det behövs. Oftast är det enklare för elever att få resurs och stöd om man har en diagnos -tyvärr. Samtidigt kan vissa känna att en diagnos liksom stämplar barnet, det är en svår avvägning.

Förstår att det är svårt med tydliga rutiner, du gör säkert allt du kan. Du verkar vara en engagerad förälder, som sagt ingen kritik menat överhuvudtaget. :) Du kanske kan sätta dig ner och fundera på om det finns något som du ytterligare kan tydliggöra i dina rutiner, ifall du känner att du gör allt som du känner att du kan så tycker jag att du ska känna dig nöjd med det, sen kan du ju prata om det finns ngt ytterligare (som du inte tänkt på) som kanske spec.ped el bup kan komma på som du kan göra. Lycka till.

Min erfarenhet är att elever som har engagerade föräldrar som hjälper och pushar eleven/barnet (både som individ och pushar för att få all den hjälp som den har rätt till) brukar lyckas ganska bra.
  • Anonym (lärare 4-9)

Mitt råd, som lärare, och förälder, är att vända dig till specialpedagogen på din dotters skola. H*n kan hjälpa till med en sk basutredning. Den delges alla pedagoger som har barnet, och även er som föräldrar. Men när er dotter ska börja på ny skola är det ni som tar ställning till om dokumentet ska följa med. Min son, som är 6 år, ska genomgå en basutredning. Jag tycker att det känns jobbigt, men vet att det är bättre att göra det tidigt. Då är chansen MYCKET större att han får den hjälp han behöver senare i skolan. Om basutredningen pekar på något, kan man ju gå vidare och göra fler utredningar om man vill.

Om vi väljer att tacka nej till utredningar osv är risken stor att den hjälp er dotter får "försvinner" när hon byter skola, eller går upp till låg/högstadium. En barn med särskilt behov dokumenterat på papper har rätt till hjälp. Även om man tycker att alla ska få det, handlar det allt för mycket om resurser.

• Sandra09

Hej. Din dotter låter ungefär som min styvson. Iaf som han var förra skolåret. Detta år har börjar mycket bättre.

Men som du beskriver din tjej är väldigt likt hur han var.. Och ibland faller tillbaka till.
    Min styvson hade ett väldigt jobbigt år förra året...  han fick dock ingen extra hjälp från skolan.
    Vilket var väldigt dåligt, han hade svårt att sitta still i skolan och tror han mådde/mår väldigt dåligt över
    att vara annorlunda. Vi tog kontakt med skolan ang en kartläggning av pojken, och nu ungefär
    8-10 månader senare har vi fått tid på bup. Nu är det ju bättre, han har ju svårt att göra det han ska, man kan
    aldrig lämna han att tex äta frukost eller kvällsfika eller liknande, för då börjar han med annat.

Har verkligen ingen "röd tråd" som jag kallar det...

Men ta kontakt med skolan igen, och fråga om Bup och kartläggning osv. Men ni borde väl ha
    pratat om det eftersom hon får hjälp 2ggr/v.. ?  

• Anonym (mamma)

Tack för alla svar

Rutiner, rutiner, rutiner det har vi men ibland havererar det... Jag har också försökt med en krysslista åt henne med de saker hon behöver göra på morgonen, när hon gjort en sak tex byxorna så kryssar hon det för att sedan göra nästa sak på listan. Det fungerade ett tag men sen blev det bara blaj av det hela. Kanske ska ge det en chans till.

Jag ska be om ett till möte med klassföreståndaren och resursen för att diskutera hur vi ska vidare.

Hon fick en resurs pga sina problem i klassrummet, för att dom ser att hon är en tjej som kan men förutsättningarna kanske inte alltid är dom bästa i klassrummet. Hon behöver lugn och ro runt om sig, då presterar hon bättre helt enkelt. Det grundar sig självklart i hennes koncentrationssvårigheter. Hon har dessutom en liten hörselskada som försvårar för henne i klassrummet.

• Anonym (annan mamma)

Kan till viss del känna igen min son i det du skriver, han är 7 år nu och går i första klass.
    Han har ibland sociala problem i skolan. Är impulsiv och livlig. Inga inlärningssvårigheter.
    Vi har börjat med Plus Epa som är ett omega-3tillskott. Finns en tråd här på familjeliv. Kanske ngn som redan tipsat om det, har inte läst alla svar. Vi tycker att sonen blivit lugnare och mer "stabil" Värt att testa. Det är ju ingen medicin eller hokus pokus. www.helapharma.se är tillverkaren.

Tycker personligen inte att man ska ropa adhd så fort ett barn är annorlunda.

Svar på tråden koncentrationssvårigheter m.m.