koncentrationssvårigheter m.m.
Lägger in en kopia på en tråd jag postade hos barnpsykologen här på fl. Jag vill ha dennes synpunkter men vill också se om nån av medlemmarna här på fl kan hjälpa mig med tips, för vad jag förstår så kan vanliga medlemmar inte svara i den andra tråden.
Hej!
Jag har en dotter på 8½ år som har några "problem".
Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva dom men ska försöka så gott jag kan
I skolan är hon lite stökig, har svårt att koncentrera sig längre stunder, hamnar lätt i tjafs med kompisar och personal, har svårt att styra sina impulser osv.
Hemma har hon också svårt att koncentrera sig på det hon ska, mitt i påklädningen slutar hon för att göra något helt annat, är hon på väg för att tex borsta tänderna och ser något på vägen så tappar hon fokus på det hon ska göra. Hon har även här svårt att styra sina impulser och sitt humör, det är ofta en bergochdalbana. Vi måste ständigt "passa" henne på morgnarna för att hon ska göra det hon ska och för att hon inte ska ge sig på sin syster "bara för att".
Hon har svårt att sitta still och göra en sak i taget, förutom när det gäller barnprogram i alla dess former, då kan hon sitta i flera timmar (om hon fick) Under barnprogrammen så blir hon istort sett okontaktbar och försvinner in i sin egen värld. Hon har svårt att skilja på tex tecknat och verklighet, det är som om hon inte ser skillnad.
Jag skulle kunna fortsätta i all evighet att beskriva hennes svårigheter, men jag vill också påpeka att det är en underbar tjej som har mycket härligt i sig också
Hon har fått en resurs i skolan (2 h i veckan) och det har hjälpt henne i den situationen. Vi har sen några månader gett henne plus epa 1 ggn/dag, vilket har gjort henne något lugnare men framför allt hjälpt henne att varava ner på kvällarna så hon kan somna. Det kunde ta jättelång tid innan men nu gå det relativt fort.
Nu till vad jag ville med den här tråden: Jag vill väl egentligen veta vad mer vi kan göra. Jag är trött på att tjata och gnata, har du några tips på hur vi kan gör med tex morgonrutinerna? Vad kan allt det här bero på, är hon bara en sån person, hör det till åldern eller kan hon ha någon typ problem?
Jag känner att vi har ett bra samarbete med skolan och att hon har bra personer runt sig där men att vi som föräldrar kan ibland behöva mer stöd i vår föräldraroll, vet du om det är något man kan få genom skolan eller var ska vi vända oss?
Ursäkta att det blev så långt men ibland känns livet så frustrerande, det känns som om min gulliga tjej försvinner mer och mer i vissa perioder för att sedan komma tillbaka ett kort tag och jag vet inte vad jag ska göra för att stötta henne så det blir fler bra stunnder än "dåliga"