• Anonym (mamma)

koncentrationssvårigheter m.m.

Lägger in en kopia på en tråd jag postade hos barnpsykologen här på fl. Jag vill ha dennes synpunkter men vill också se om nån av medlemmarna här på fl kan hjälpa mig med tips, för vad jag förstår så kan vanliga medlemmar inte svara i den andra tråden.

Hej!
    Jag har en dotter på 8½ år som har några "problem".
    Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva dom men ska försöka så gott jag kan

I skolan är hon lite stökig, har svårt att koncentrera sig längre stunder, hamnar lätt i tjafs med kompisar och personal, har svårt att styra sina impulser osv.

Hemma har hon också svårt att koncentrera sig på det hon ska, mitt i påklädningen slutar hon för att göra något helt annat, är hon på väg för att tex borsta tänderna och ser något på vägen så tappar hon fokus på det hon ska göra. Hon har även här svårt att styra sina impulser och sitt humör, det är ofta en bergochdalbana. Vi måste ständigt "passa" henne på morgnarna för att hon ska göra det hon ska och för att hon inte ska ge sig på sin syster "bara för att".

Hon har svårt att sitta still och göra en sak i taget, förutom när det gäller barnprogram i alla dess former, då kan hon sitta i flera timmar (om hon fick) Under barnprogrammen så blir hon istort sett okontaktbar och försvinner in i sin egen värld. Hon har svårt att skilja på tex tecknat och verklighet, det är som om hon inte ser skillnad.

Jag skulle kunna fortsätta i all evighet att beskriva hennes svårigheter, men jag vill också påpeka att det är en underbar tjej som har mycket härligt i sig också

Hon har fått en resurs i skolan (2 h i veckan) och det har hjälpt henne i den situationen. Vi har sen några månader gett henne plus epa 1 ggn/dag, vilket har gjort henne något lugnare men framför allt hjälpt henne att varava ner på kvällarna så hon kan somna. Det kunde ta jättelång tid innan men nu gå det relativt fort.

Nu till vad jag ville med den här tråden: Jag vill väl egentligen veta vad mer vi kan göra. Jag är trött på att tjata och gnata, har du några tips på hur vi kan gör med tex morgonrutinerna? Vad kan allt det här bero på, är hon bara en sån person, hör det till åldern eller kan hon ha någon typ problem?

Jag känner att vi har ett bra samarbete med skolan och att hon har bra personer runt sig där men att vi som föräldrar kan ibland behöva mer stöd i vår föräldraroll, vet du om det är något man kan få genom skolan eller var ska vi vända oss?

Ursäkta att det blev så långt men ibland känns livet så frustrerande, det känns som om min gulliga tjej försvinner mer och mer i vissa perioder för att sedan komma tillbaka ett kort tag och jag vet inte vad jag ska göra för att stötta henne så det blir fler bra stunnder än "dåliga"Gråter

• Svar på tråden koncentrationssvårigheter m.m.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (annan mamma) skrev 2010-11-15 13:48:11 följande:

Kan till viss del känna igen min son i det du skriver, han är 7 år nu och går i första klass.
    Han har ibland sociala problem i skolan. Är impulsiv och livlig. Inga inlärningssvårigheter.
    Vi har börjat med Plus Epa som är ett omega-3tillskott. Finns en tråd här på familjeliv. Kanske ngn som redan tipsat om det, har inte läst alla svar. Vi tycker att sonen blivit lugnare och mer "stabil" Värt att testa. Det är ju ingen medicin eller hokus pokus. www.helapharma.se är tillverkaren.

Tycker personligen inte att man ska ropa adhd så fort ett barn är annorlunda.

Tack för ditt svar. Jag hade som sagt var inte en tanke på adhd innan nån skrev det här i tråden, utan skrev ts bara för att få hjälp med att se vad jag kan göra för att hjälpa henne. Jag håller med dig i det du skriver, man ska inte diagnostisera barn bara så där hux fluks, men en del barn kan ju bli hjälpta av en utredning och en del stjälpta... Jag ser bara att mitt barn har vissa svårigheter, sen vad det beror på det är sekundärt, det viktigaste är att hon mår bra.

I min otroligt långa ts skriver jag nånstans att mitt barn äter Plus Epa sen en tid tillbaka och att det har hjälpt till en viss del. Men jag tycker att sen några veckor tillbaka har allt blivit värre igen.

Jag tyckte innan att vi verkligen var på väg åt rätt håll men nu känns det så jobbigt för jag ser hur hon får kämpa varje dag för att "hålla sig flytande". Det känns så trist för hennes skull och det var nog mycket därför jag skrev ts, för att få tips på hur jag kan underlätta, undvika och lösa situationerna vi hamnar i.
  • Anonym (annan mamma)

ok. Jag tycker också att det har dippat lite den senaste tiden. Trodde att det kanske berodde på att vi missat att ge det ngn dag men jag vet inte? De man pratat med här verkar alla tycka att det hjälpt. Kanske inte funkar för alla?
    Du ska bara veta så många gånger jag haft gråten i halsen och tyckt att det är så jä.. jobbigt o nästa sekund är han precis som alla andra. Man får kämpa på helt enkelt. Det är jobbigt o man skulle behöva ngn som kunde komma hem och säga till hur man ska göra i vissa situtioner som man upplever jobbiga, finns det sådana tro? Skämt å sido. Vår son har aldrig haft problem med att somna utan det är mer det sociala i skolan och att han kan stimma till det och varva upp som kan göra en helt galen. Jag måste kämpa för att inte få ett utbrott, det tryter på mitt/vårt tålamod.  Jag hade önskat att han hade fler kompisar att leka med på fritiden. Han klagar inte på att saknar kompisar i skolan eller så men det är inte ofta det ringer ngn o vill leka.  Vi har försökt med uppmuntra olika sporter men han vill inte, gillar det inte säger han. Tror det beror på att han är rädd att misslyckas. Nu ska vi testa cross o se om han kan gilla det. Han behöver ngt som kan få honom mer självsäker. Hur har din dotter det med kompisar?

• Anonym (mamma)
    Anonym (annan mamma) skrev 2010-11-16 10:19:41 följande:

ok. Jag tycker också att det har dippat lite den senaste tiden. Trodde att det kanske berodde på att vi missat att ge det ngn dag men jag vet inte? De man pratat med här verkar alla tycka att det hjälpt. Kanske inte funkar för alla?
    Du ska bara veta så många gånger jag haft gråten i halsen och tyckt att det är så jä.. jobbigt o nästa sekund är han precis som alla andra. Man får kämpa på helt enkelt. Det är jobbigt o man skulle behöva ngn som kunde komma hem och säga till hur man ska göra i vissa situtioner som man upplever jobbiga, finns det sådana tro? Skämt å sido. Vår son har aldrig haft problem med att somna utan det är mer det sociala i skolan och att han kan stimma till det och varva upp som kan göra en helt galen. Jag måste kämpa för att inte få ett utbrott, det tryter på mitt/vårt tålamod.  Jag hade önskat att han hade fler kompisar att leka med på fritiden. Han klagar inte på att saknar kompisar i skolan eller så men det är inte ofta det ringer ngn o vill leka.  Vi har försökt med uppmuntra olika sporter men han vill inte, gillar det inte säger han. Tror det beror på att han är rädd att misslyckas. Nu ska vi testa cross o se om han kan gilla det. Han behöver ngt som kan få honom mer självsäker. Hur har din dotter det med kompisar?

Det funkar bra med kompisar för min dotter, men även där känns det som om det går upp och ner. ibland ringer flera stycken och frågar men för det mesta är det vi som får ordna för att få ihop något. Men hon har många kompisar både i och utanför skolan, så det känns inte som något problem. Hon håller på med ridning och har hållt på med andra sporter också, men kan känna sig väldigt osäker i de situationerna.

Känner så väl igen mig i det andra du skriver och ja man får kämpa på, det är det helt klart värt! (även om man ibland bara vill dra täcket över huvudet en stund och glömma bort att man finns)
  • Anonym (annan mamma)

Igår ringde en klasskompis mamma att de tog med sonen hem för lek direkt efter skolan. Har lekt med den kompisen innan ett par ggr o de verkar trivas tillsammans. Sambon hämtade honom på em och det hade gått jättebra. Kul! Hade utvecklingssamtal igår o de upplever att det går bättre och bättre så man är optimistisk!

• Anonym (mamma)
    Anonym (annan mamma) skrev 2010-11-18 09:50:49 följande:

Igår ringde en klasskompis mamma att de tog med sonen hem för lek direkt efter skolan. Har lekt med den kompisen innan ett par ggr o de verkar trivas tillsammans. Sambon hämtade honom på em och det hade gått jättebra. Kul! Hade utvecklingssamtal igår o de upplever att det går bättre och bättre så man är optimistisk!

Kul! Skönt att det ser ljusare ut. Här har det också blivit bättre sen jag skrev tråden. Morgnarna är mycket lugnare nu Jag får hoppas att den trenden håller i sig
  • Anonym (F)

Kul att det går bättre!
    Med risk för att det blir tjatigt, men som förskollärare på en avdelning med barn med koncentrationssvårigheter, är tydliga rutiner det som jag också tycker är allra viktigast. Ett kryss-schema låter ju jättebra. På mitt jobb har barnen ett schema med bilder uppsatta på väggen (tex bild på påklädning, äta frukost, borsta tänder etc). Efter varje sak går barnet tillbaka till schemat och tar nästa bild..
    Massage sägs underlätta inlärning och koncentration..Kanske massera hennes fötter i sängen innan hon ska sova?
    Plats för avskildhet är viktigt..och att inte ha alltför mycket syn-och hör-intryck runt omkring. Tex kan man göra en läxhörna som är fri från annat störande, så att hon får lugn och ro..
    Att ha god tidsmarginal är ju alltid bra..kanske gå upp 15 minuter tidigare på morgonen för att hinna tända ett ljus till frukosten och slippa stressa..(lättare sagt än gjort, jag vet
    Sen håller jag med om att specialpedagogen på skolan är bra att vända sig till..
    Lycka till.

• Anonym (mamma)
    Anonym (F) skrev 2010-11-18 18:56:26 följande:
    Kul att det går bättre!
    Med risk för att det blir tjatigt, men som förskollärare på en avdelning med barn med koncentrationssvårigheter, är tydliga rutiner det som jag också tycker är allra viktigast. Ett kryss-schema låter ju jättebra. På mitt jobb har barnen ett schema med bilder uppsatta på väggen (tex bild på påklädning, äta frukost, borsta tänder etc). Efter varje sak går barnet tillbaka till schemat och tar nästa bild..
    Massage sägs underlätta inlärning och koncentration..Kanske massera hennes fötter i sängen innan hon ska sova?
    Plats för avskildhet är viktigt..och att inte ha alltför mycket syn-och hör-intryck runt omkring. Tex kan man göra en läxhörna som är fri från annat störande, så att hon får lugn och ro..
    Att ha god tidsmarginal är ju alltid bra..kanske gå upp 15 minuter tidigare på morgonen för att hinna tända ett ljus till frukosten och slippa stressa..(lättare sagt än gjort, jag vet
    Sen håller jag med om att specialpedagogen på skolan är bra att vända sig till..
    Lycka till.
    Tack för tipsen men vi gör i stort sett allt det där redan, med undantag för bilderna. Men vi använder krysspappret istället på samma sätt, ett kryss efter varje sak för att sedan ta nästa sak på listan. Massage har vi gjort sen hon var liten, det får henne verkligen att slappna av. Speciell läxplats har vi där det är lugnt och skönt. Vi kan knappt gå upp tidigare än vad vi gör, om vi nu inte ska väcka henne mitt i natten

Tack, tjat tycker jag absolut inte att det är, det var ju därför jag startade tråden. För att få råd, tips, idéer och stöttning
  • The past is now

Det låter precis som adhd...du ska söka hjälp. Min dotter har äntligen fått hjälp för så där har hon haft det sedan hon var 4 år!

Nu äter hon en medicin(glömt vad den heter)...och det är en dröm nu! Vi sökte hjälp på BUMM(barn och ungdoms medicins mottagning). 

Lycka till!! 

• Anonym (mamma)
    The past is now skrev 2010-11-18 20:06:45 följande:
    Det låter precis som adhd...du ska söka hjälp. Min dotter har äntligen fått hjälp för så där har hon haft det sedan hon var 4 år!

Nu äter hon en medicin(glömt vad den heter)...och det är en dröm nu! Vi sökte hjälp på BUMM(barn och ungdoms medicins mottagning). 

Lycka till!! 
    Tack för svar. Jag vet inte riktigt varför men jag är tveksam till att "söka hjälp". Kanske för att jag inte har tänkt tanken på adhd förut innan nån skrev det här i tråden, kanske för att jag inte vill att hon ska få en stämpel på sig. Jag vet att det hjälper vissa att få en diagnos men det stjälper nog några också. Äh, som sagt jag vet inte, dom är fortfarande så nya dom här tankarna....
  • Trollet Ludenben
    Anonym (mamma) skrev 2010-11-18 20:12:32 följande:
    Tack för svar. Jag vet inte riktigt varför men jag är tveksam till att "söka hjälp". Kanske för att jag inte har tänkt tanken på adhd förut innan nån skrev det här i tråden, kanske för att jag inte vill att hon ska få en stämpel på sig. Jag vet att det hjälper vissa att få en diagnos men det stjälper nog några också. Äh, som sagt jag vet inte, dom är fortfarande så nya dom här tankarna....
    jag halkar in i denna tråden... jag har en son med asperger och ADHD. Mycket av det du tar upp har min son med svårt med. Säger inte att det är någon diagnos din dotter har för det vet man inte innan det är utrett. Men jag ger rådet att kontakta BUP. Det är ingen stämpel att få en diagnos. Däremot är det en stämpel att låta bli att söka hjälp. Då är risken att om det skulle vara en diagnos att din dotter istället blur stämplad som "trög", "slarvig" "korkad" och en mängd andra ettiketter allmänheten sätter. Har man ett funktionshinder och inte får sin diagnos så får man mycket lite förståelse för både sig själv och för allmänheten. Det påverkar även vilket samhällsstöd man har rätt till och det kan påverka skolarbete och i framtiden även betygen. Jag ser mycket hellre att min son får förståelse för sina svårigheter än blir stämplad som dum i huvudet. Jag har aldrig upplevt att min son är stämplad med ADHD och asperger. Han har dessa handikapp oavsett om någon läkare uttalar det eller inte och då är det lika bra att få det på papper så rätt stöd och hjälp kan sättas in

Lite tankar bara om det med att bli stämplad, menade inget illa utan ville ge ett annat perspektiv på saker Oavsett om din dotter har diagnos eller inte kan ni få hjälp med det som är svårt hemma hos er. Och bara det är det värt att vända sig till BUP för. Alla på BUP har inte diagnoser så man kan få hjälp där i vilket fall.
    Älskade ungar
  • The past is now

Du är som jag var. Det är helt normalt. Men för ditt barns skull så söker du hjälp. Barnet blir mer och mer medvetet att dom inte är som andra. DET skär i hjärtat att få höra sitt barn säga det. Hon mår verkligen inte bra av att må så här, försök att sätt dig in i hur hon känner det i sin kropp.

Du måste släppa tanken på stämpel, det smittar inte och ÄR ett dolt handikapp var sig du eller jag vill det. 

• Anonym (en annan mamma)

Hoppar in här och *puffar*

Hur har det gått för er TS ?

Skulle nästan kunna säga att det är min son som du beskriver. Han är 8 år och går i första klass.
    Han kan med förvinna in i tv;n, då är det inga problem med att koncentrera sig

Min son har med fått stöd i skolan på lektionerna för att han har svårt att komma igång med uppgifter eller så fastnar han eller drömmer sig bort...

Nu har han redan blivit utredd av en specialpedagog redan från början i första klass, redan på dagis så hade de en från BUP som hjälpte personalen att hantera sonen som kunde få utbrott och var svår hanterad med viss ilska mot sina kompisar och även så är han sen i sin motorik m.m
    Men inga problem med att tala eller uttrycka sig men är inte heller överaktiv mer än lite myr kryp i kroppen  ibland, som de flesta i hans ålder

Hemma var det inga problem, i alla fall hos mig eftersom vi separerade när han var ca 4 år. Men hos sin pappa var det lite sämre iom att han träffade tidigt en ny som hade barn ( de barnen har diagnosen adhd och dyl) Kan ibland visa oro inför nya saker. Om separationen påverkat vet jag inte, men nu 4 år senare mår han bra mycket bättre
    Visst trotsar han men det gör väl de flesta barn...  
    Jag säger precis som du att jag är jätterädd för att han ska bli stämplad för en remiss till BUP är nu skickad, hans pappa som själv känner igen sig i sonen tyckte detta var en bra ide från början men jag var till motsträvig från början men nu ändrat mig och nu hoppas jag att han får hjälpen så han inte kommer efter i skolan.

Mycket av symtomen på adhd stämmer men det återstår väl att se, viktigast nu är att han får hjälpen i skolan så att han inte kommer efter och får det kämpigt framöver.

• Anonym (mamma)

Skolpsykologen har träffat mitt barn nu och gjort olika tester. Svaret har inte kommit ännu men enligt hennes första bedömning har mitt barn inte adhd eller liknande. Nu vet jag iofs inte om jag tycker dessa tester är nåt som kan visa på adhd och liknande. Testerna var för att se vilken hjälp dottern ska få i skolan osv.

Hon satt i 2 timmar ensam med psykologen (de satt mittemot varandra vid ett bord) och gjorde dessa tester. Jag fick titta på men inte "märkas" att jag var i rummet. Jag såg hur det kröp i dotterns kropp hela tiden osv men eftersom psykologen satt mittemot så kunde inte hon se det. Men ändå lyckades hon genomföra dessa 15 tester, mycket tack vare (tror jag) att det var stor variation, ibland skulle hon prata, ibland titta på bilder, ibland göra praktiska övningar m.m.

Nu är det bara att vänta och se vad analysen visar så får vi se hur vi går vidare därifrån. 

• Anonym (känner igen mig.)

Det  låter precis som min son, med skillnaden att han inte har några direkta problem i skolan - där är han duktig, har ibland lite svårt att koncentrerar sig men hamnar aldrig i bråk.

Hemma däremot är han precis som din dotter (han är 7,5 år), både vad gäller t.ex. påklädning o d med barnprogrammen. Han får ofta utbrott, skriker, bråkar och slåss.Kallar mig för fruktansvärda saker som jag inte vet var han har lärt sig. Säger man t.ex till honom att gå o kissa (han har lite problem med att hålla urin o avföring), så "tjuter" han ilsket,lägger armarna i kors och gör vad som helst men INTE det man bad onom om.

Ibland verkar det oxå som att han inte förstår, att det vi säger går helt förbi honom. Om jag t.ex säger "gör du så så får du inte spela tv.spel sen". Och så gör han "så" iaf. Och då får han ju inte spela, men när jag talar om d o inte låter honom spela så verkar det som att han aldrig förstått att jag sagt att det skulle bli så.

Jag har inga tips men vill gärna oxå höra vad barnps. säger, samt om ngn har några tips?? Jag vet inte vad jag ska göra, idag har han bråkat hela dan och jag bara gråter. han lyssnar mer på sin pappa (ej hans biologiska men han har bott med honom sendn han var 8 mån, den andra pappan känner han inte).
    Han har 2 halvbröder som han aldrig bott med förutom när han var bebis, som hade en del konc.svårigheter - kan d gå i arv tror ni? Han har däremot inga inlärninssvårigheter vad gäller läsning osv som de hade och hos mormor o morfar uppför han sig hur bra som helst och på sina aktiviteter oxå.

Han har däremot svårt med finmotriken och att t.ex lära sig knyta skorna, håla besticken rätt osv.

• Anonym (en annan mamma)

Nu har vi beställt MorEpa- Kidz är förväntas full inför om det kommer att märkas nån skillnad

Anonym (känner igen mig.) skrev 2011-01-31 16:19:06 följande:
    Det  låter precis som min son, med skillnaden att han inte har några direkta problem i skolan - där är han duktig, har ibland lite svårt att koncentrerar sig men hamnar aldrig i bråk.

Hemma däremot är han precis som din dotter (han är 7,5 år), både vad gäller t.ex. påklädning o d med barnprogrammen. Han får ofta utbrott, skriker, bråkar och slåss.Kallar mig för fruktansvärda saker som jag inte vet var han har lärt sig. Säger man t.ex till honom att gå o kissa (han har lite problem med att hålla urin o avföring), så "tjuter" han ilsket,lägger armarna i kors och gör vad som helst men INTE det man bad onom om.

Ibland verkar det oxå som att han inte förstår, att det vi säger går helt förbi honom. Om jag t.ex säger "gör du så så får du inte spela tv.spel sen". Och så gör han "så" iaf. Och då får han ju inte spela, men när jag talar om d o inte låter honom spela så verkar det som att han aldrig förstått att jag sagt att det skulle bli så.

Jag har inga tips men vill gärna oxå höra vad barnps. säger, samt om ngn har några tips?? Jag vet inte vad jag ska göra, idag har han bråkat hela dan och jag bara gråter. han lyssnar mer på sin pappa (ej hans biologiska men han har bott med honom sendn han var 8 mån, den andra pappan känner han inte).
    Han har 2 halvbröder som han aldrig bott med förutom när han var bebis, som hade en del konc.svårigheter - kan d gå i arv tror ni? Han har däremot inga inlärninssvårigheter vad gäller läsning osv som de hade och hos mormor o morfar uppför han sig hur bra som helst och på sina aktiviteter oxå.

Han har däremot svårt med finmotriken och att t.ex lära sig knyta skorna, håla besticken rätt osv.
    Jo jag tror att det kan gå i arv, våran sons pappa hade samma problematik i skolan så det tror jag.

Det som kan funka är att ha fasta regler och aldrig ge vika och hålla rutiner hemma.

Vi har som en regel här hemma att man inte får kolla på tv efter kl 18 för att få honom att varva ner inför natten och dyl, vi har skrivit upp regler och vad det blir för "straff" om man inte sköter sig så här vet han precis vad som gäller men självklart ska han varje gång försöka förhandla, men vi ger inte med oss och för enkelhet skull som annars är lätt att ta till...
    Visst blir det utbrott men de går över fort när han ser att det inte ger nån effekt....

Svar på tråden koncentrationssvårigheter m.m.