Mitt barns skola ska ha julavslutning i SVENSKA KYRKAN!!!
Jag är sedan många år obunden till någon kyrka. Jag är uppvuxen i "den svenska kyrkan". Men jag vill fostra mina barn till fria och tänkande individer. När de blir äldre så väljer de såklart själva om de vill ingå i en religion.
Idag får jag veta att skolan ska ha sin julavslutning i en av kommunens svenska kyrkor. Jag blir faktiskt upprörd. Vi har religionsfrihet i detta landet och skolorna ska vara öppna. Detta är iofs en sk friskola i Vittrakoncernen.
Nu kommer många säga att det är ju såå mysigt i kyrkan. Javisst det är det, jag var också i kyrkan när jag var liten och vi sjön Hosianna för full halls och läste verser ur bibeln om jesus födelse. Jag tvivlar på att vi bara kommer använda kyrkan som samlingslokal utan givetvis kommer prästen deklararera för den kristna tron och detta kommer påverka mitt barn!!!
Någon som är "expert" på hur det funkar med religon och skola på ett lite djupare plan, är det verkligen ok att präster ska ha inflytande i svenska kyrkan? Kommer skolan hävda att avslutningen är frivillig?
Ska man vara tjurig förälder eller bara tiga? Hur har ni övriga gjort som varit i liknande situation???
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-14 06:25
Rättelse:...är det verkligen ok att präster ska ha inflytande i svenska skolor?
Vad härligt att så många engagerar sig i denna fråga.
Jag är född och uppvuxen i den svenska tron och har medvetet valt att vid en tidpunkt ej tillhöra denna eller någon annan religion. Att leva i Sverige medför givetvis att många kristna traditioner blir normaliserade som något som vi alla ska göra. Jag är ingen antikrist som härjar runt men vill ibland ha lite perspektiv vad som händer =).
Mitt barn kommer vara med på julavslutningen i kyrkan och jag kommer vara där och förmodligen i efterhand tycka att det var "mysigt". Men om man aktivt väljer att inte tillhöra en religion så känns det märkligt att "ofrivilligt" vara i kyrkan.
Lite snack om Gurra kommer med stor sannolikhet inte skada mitt barn på något sätt, men jag ser Sverige som ett mångkulturellt land med religionsfrihet.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-17 19:37
Dagens undran: Är man verkligen trångsynt om man är kritisk till vad som händer i sitt barns skola? =)