• crazy mom

Mitt barns skola ska ha julavslutning i SVENSKA KYRKAN!!!

Jag är sedan många år obunden till någon kyrka. Jag är uppvuxen i "den svenska kyrkan". Men jag vill fostra mina barn till fria och tänkande individer. När de blir äldre så väljer de såklart själva om de vill ingå i en religion.

Idag får jag veta att skolan ska ha sin julavslutning i en av kommunens svenska kyrkor. Jag blir faktiskt upprörd. Vi har religionsfrihet i detta landet och skolorna ska vara öppna. Detta är iofs en sk friskola i Vittrakoncernen.

Nu kommer många säga att det är ju såå mysigt i kyrkan. Javisst det är det, jag var också i kyrkan när jag var liten och vi sjön Hosianna för full halls och läste verser ur bibeln om jesus födelse. Jag tvivlar på att vi bara kommer använda kyrkan som samlingslokal utan givetvis kommer prästen deklararera för den kristna tron och detta kommer påverka mitt barn!!!

Någon som är "expert" på hur det funkar med religon och skola på ett lite djupare plan, är det verkligen ok att präster ska ha inflytande i svenska kyrkan?  Kommer skolan hävda att avslutningen är frivillig?

Ska man vara tjurig förälder eller bara tiga?   Hur har ni övriga gjort som varit i liknande situation???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-14 06:25
    Rättelse:...är det verkligen ok att präster ska ha inflytande i svenska skolor?

Vad härligt att så många engagerar sig i denna fråga.

Jag är född och uppvuxen i den svenska tron och har medvetet valt att vid en tidpunkt ej tillhöra denna eller någon annan religion. Att leva i Sverige medför givetvis att många kristna traditioner blir normaliserade som något som vi alla ska göra. Jag är ingen antikrist som härjar runt men vill ibland ha lite perspektiv vad som händer =).

Mitt barn kommer vara med på julavslutningen i kyrkan och jag kommer vara där och förmodligen i efterhand tycka att det var "mysigt". Men om man aktivt väljer att inte tillhöra en religion så känns det märkligt att "ofrivilligt" vara i kyrkan.

Lite snack om Gurra kommer med stor sannolikhet inte skada mitt barn på något sätt, men jag ser Sverige som ett mångkulturellt land med religionsfrihet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-17 19:37
    Dagens undran: Är man verkligen trångsynt om man är kritisk till vad som händer i sitt barns skola? =)

• Svar på tråden Mitt barns skola ska ha julavslutning i SVENSKA KYRKAN!!!
  • Dorian Ertymexx
    The bad seed skrev 2010-11-24 15:18:17 följande:
    Ja Gud bedre... 
    De har sikker hyrt inn Jehovas vitner til å frelse hele jävla skolen med!
    For vet du, man kan ikke gå inn i en kirke, eller höre om Gud, uten å bli
    ufrivillig frelst! Ungene blir faktisk TVUNGET til å bli personlig kristne.
    Vedder for at de må avlegge hellige löfter ved inngangen også...

Ärlig talt, beretter du om tomten for barna? 
    Tell me the differense... 
    Skillnaden är enkel - tomtesagan förmedlar inte en millenielång tradition av kvinnoförtryck, självgodhet, hyckleri och aggressivt vi-och-dom-tänkande. Kristendomen, däremot, gör det.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Turran skrev 2010-11-24 15:34:00 följande:
    Är du också noga med att påtala att alla berättelser och alla tv program är på låtsas? Uppriktigt nyfiken, då jag själv har tankar på hur jag ska förhålla mig till vissa saker. Ljuga vill jag inte göra, men jag vill inte heller krossa alla illusioner.
    Varför vill du inte "krossa deras illusioner"? Jag förstår inte varför barn ska tutas i osanningar bara för att. De är i en läraktig fas i sitt liv, och om de får lära sig att man ska tro på osanningar "för att det är mysigt" så kommer de fortsätta med det, tro på osanningar som passar dem. Vi kan ju se på SD hur bra det går när folk vägrar att se sanningar till förmån för "mysiga" eller på annat sätt för dem passande osanningar.

Som Carl Sagan uttryckte det så finns det mycket fantastiskt i vetenskap och sanning. Man behöver inga tomtar, troll och andeväsen för att fascinera barn.

Litet halvt OT, men en liten kul grej om illusioner...

">

andra delar är litet mer relevanta...

">

• Dorian Ertymexx
    carolinae skrev 2010-11-24 18:06:07 följande:
    Fast religionsfrihet betyder inte fri från religion! Religion är ett skolämne. Att sen Svenska Kyrkan bjuder in till samlingar eller vandringar är ju ett sätt att bedriva religionsundervisning. Sen är det upp till andra trossamfund att bjuda in till sig! Det kan man ju inte skylla kyrkan för!!!!
    Äpplen och päron. Det är en stor skillnad på "kunskap om" och "utövande av". Skolan ska vara konfessionsfri, och alltså fri från religionsutövande. Religionskunskap betyder inte att man ska propagera för en eller annan religion, bara att man lär ut om de olika religionernas seder, bruk, trossatser, likheter och olikheter med varandra etc. Inte att man ska lära sig att TRO på budda, shiva, jesus, mohammed eller abraham. Eller tor eller zeus för den delen.

Att gå på studiebesök en eller två gånger under skolgången är undervisning. Att gå till SAMMA samfund två eller fler gånger om året, utanför ordinarie undervisningstid dessutom, är ren och skär propaganda. Det är som att försvara att man går till SDs lokaler två gånger om året (och aldrig till någon annan partilokal) och bortförklara det med samhällskunskap. I bästa fall naivt, i värsta fall falskt.
  • Dorian Ertymexx
    carolinae skrev 2010-11-25 00:00:12 följande:
    Jag skiter i om du håller med eller inte... jag jobbar i den världen så jag har bättre koll än du är jag helt övertygad om. Dessutom kan man se en samling i kyrkans lokal som både avslutning och studiebesök... har du hört talas om att ha olika synvinklar på saker och ting. Om Du lär dig det så kanske vi kan föra en diskussion på bättre nivå.

Dessutom så hävdar jag fortfarande att det är upp till skolan och andra samfund att bjuda in till saker och ting... inte svenska kyrkans. De jobbar naturligtvis för sina frågor precis som andra företag gör!
    Du har inte automatiskt rätt bara för att du jobbar på skola. Det har jag också gjort, serru.
  • Dorian Ertymexx
    Slösa skrev 2010-11-25 10:55:38 följande:
    Jag är döpt, konfirmerad och har haft alla skolavslutningar och liknande i kyrkan. Jag minns att jag inte tog åt mig så mycket av vad det prällen sa om gud osv. Och jag är idag inte kristen, ja förutom att jag av ren lathet inte orkat gå ur svenska kyrkan. Grejen är den att för mig är kyrkan ingen stor grej, det är en del av en mysig tradition bara. Jag har aldrig känt mig påprackad en tro bara för att jag vistats i kyrkan under min uppväxt.
    I skolan fick vi även lära oss om alla de stora religionerna. Jag tror inte att barn lägger så stor vikt på att det lärs ut religion för det är nog ett tråkigt skolämne som alla andra.
    Man präglas nog mer hemifrån och är man inte religiös där så känns det föga troligt att ens barn kommer bli det heller för att den har julavslutning i kyrkan. Sen att barnet kanske frågar om vad prästen säger, ja det är väl inte hela världen, barn frågar ju om det mesta.
    Religionsfrihet i all ära, men jag tror faktiskt inte att dem med annan religion än kristendomen gör sån stor grej av det för vi är ju i grund och botten ett kristet land och då får man kanske ta seden dit man kommer? Det är bara en tradition, inte ett sektmöte där det ska värvas medlemmar. Så ser jag det iaf.
    Och vad skiljer en tradition från ett sektmöte?
  • Slösa
    Dorian Ertymexx skrev 2010-11-25 14:36:08 följande:
    Och vad skiljer en tradition från ett sektmöte?
    Om du inte kan se skillnaderna så tänker inte jag ens bemöda mig med att svara på en sån dum fråga.
  • Dorian Ertymexx
    Slösa skrev 2010-11-25 16:48:41 följande:
    Om du inte kan se skillnaderna så tänker inte jag ens bemöda mig med att svara på en sån dum fråga.
    Aha, du fegar ur alltså. Eller har du helt enkelt inte svaret?
  • Pappa med 3
    Dorian Ertymexx skrev 2010-11-25 16:57:14 följande:
    Aha, du fegar ur alltså. Eller har du helt enkelt inte svaret?
    Enl NE

Sekt,
     religiös grupp som markant avviker från ett samhälles religiösa huvudlinjer. Termen används även för att beteckna (mindre) politiska ytterlighetsgrupper

Tradition, det mångdimensionella sociala arv som överlämnas från generation till generation; fortplantandet av kunskap, seder och bruk, diktning, konstnärliga former och motiv osv
  • Maddex

tycker det är as bra att dom gör så. Varför ska alla svenska barn lära sig om alla relegioner så kan alla andra lära sig om just kristendomen, det är ju både lärorikt och intressant även om man inte är troende.

• Posh
    Maddex skrev 2010-11-25 17:30:21 följande:
    tycker det är as bra att dom gör så. Varför ska alla svenska barn lära sig om alla relegioner så kan alla andra lära sig om just kristendomen, det är ju både lärorikt och intressant även om man inte är troende.
    Man har normalt sett inte skolavslutningar i kyrkan med syftet att "lära sig om kristendomen" utan det är oftast helt andra faktorer som avgör valet av lokal.
Svar på tråden Mitt barns skola ska ha julavslutning i SVENSKA KYRKAN!!!