Hejsan !
jag har kört tygblöjor på båda mina barn, mest på minstingen, nu 11 månader.
Nackdelen med engångsblöjor jämfört med tygblöjor är att de är så täta så det blir både varmt och fuktigt i dem = bakterier och svamp trivs superbra. I tygblöjor blir det luftigare och svalare och därför är det inte så farligt om det är fuktigt mot huden en stund. Jag lägger i fleece innerst i blöjan om jag vet att blöjan kommer att sitta länge, typ över natten, för det gör att det blir luftigare innerst men på dagen skippar jag det för det behövs inte.
Fördelen med att det blir fuktigt mot huden är att barnet lär sig märka när det kissar och därför blir tygblöjebarn blöjfria i snitt ett år tidigare än de som använder engångsblöjor.
Det är lite av en teknikfråga det där med att hålla tätt, blöjorna måste ju bestå av ett uppsugande lager och ett lager som funkar som skal och skyddar det som finns utanpå. Man måste se till så att inte absorbtionslagret sticker ut någonstans för då leder det ut vätskan till kläderna utanpå. Absorbtionslagret kan bestå av en massa olika material men lagret brukar bestå av PUL eller ull. PUL liknar goretex, det andas men släpper inte ut vätska. Jag föredrar dock ull. Jag använder bara en innerblöja(absorbtionslager) av bambu och ett par långbyxor av ull. Maximal andningsförmåga och skulle det någongång bli lite blött så finns det inget utanpå som blir blött och måste tvättas. Behöver heller inte köpa så mycket byxor
Jag lägger kissblöjorna i en hink med lock i väntan på tvätt, bajsblöjorna häller jag av och tar bort "fast material" med en diskborste, låter dem vara lite blöta, sedan åker de i hinken de med.
Jag är hursomhelst hur nöjd som helst...
Herregud, det här börjar bli långt !
När det gäller storlekar så finns det en massa olika fabrikar och varianter...
Lycka till, våga testa !